Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 565 ggr
[Noctifer]
0

Vad att göra?

För ganska precis ett år sedan skaffade jag två marsvin från zooaffär här i västerås.

Nu är det så att ett av dem dog igår, så nu har jag ett ensamt marsvin på ca ett år och två månader.

Det är det jag vet inte vad hon dog av, min bror tyckte hon såg ut att ha gått ner i vikt och han är på besök ca en gång i veckan. De har grenar att gnaga på och även ibland fått torkat bröd som godis, och hon verkade äta in i det sista även om jag själv märkt att det gått åt lite mindre mat den sista veckan så har det knappt varit märkbart.

Det jag funderar nu är om jag ska skaffa en el två nya honor så snart som möjlig och försöka intrudicera dem så att den andra har sällskap.

Och hur gör man för att intruducera marsvin?

Och hur är det med ålderskillnaden? Någon ålder som är bättre än någon annan?

Tina
0

Beklagar förlusten av ditt marsvin.
Får de grönsaker och hö dagligen?

Den här artikeln handlar om att sammanföra marsvin. Den kommer säkerligen ge dig många bra tips. :-)

Honor är relativt lätta att sammanföra i alla åldrar. Dock känner du din egen hona bäst. Är hon dominant av sig brukar det underlätta att köpa en unge som kompis.

Lycka till!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Noctifer]
0

Hö har de dagligen. Grönsaker Nästintill dagligen har hänt att jag att jag glömt trotts att jag gjort i ordning dem.

Ingen aning om den som är kvar var den dominata. Känner inga andra som har marsvin så inte tänkt i de bannorna plus att hon var större redan när jag köpte dem så kan hänt att hon var lite äldre än den andra

Sandra-B
0

Beklagar sorgen över att ditt marsvin dog så ungt och hastigt:-(
Tyvärr är det inte ovanligt att grossistdjur (vilket de djur i djuraffärer ofta är) lever kortare tid och lider av olika "fel" (exempelvis bettfel) i större utsträckning än de djur som blir till under kontrollerad avel (även om undantag självklart finns på båda sidor). Tyvärr får man även ofta felaktiga skötselråd (som gör att djuren inte får bästa tänkbara omvårdnad, dock är inte så alltid fallet givetvis) från djuraffärerna och blir pålurad onödiga, till och me farliga, tillbehör.

Jag tycker att du ska försöka få tag på åtminstone ett nytt marsvin så fort som möjligt till det du har kvar (dock tycker jag inte att du ska vända dig till en djuraffär igen utan ta kontakt med en seriös uppfödare istället, läs gära den här artikeln).

Förmodligen spelar åldern ingen roll eftersom det rör sig om honor då honor brukar vara enkla att indroducera till varandra.

Det är väldigt viktigt att marsvinen har fri tillgång till hö coh rent vatten alltid och att de får grönsaker dagligen för att tillgodose sitt C-vitaminbehov.

Lycka till med köpet av nya marsvin!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Noctifer]
0

Tack så mycket för länkarna till artiklarna.

Vägde det kvarvarande marsvinet och hon väger ca 1120g och verkar i mina ögon i bra kondtion. Pälsen fin och ögonen klara.

Ska kolla runt lite och se om jag hittar någon uppföddare inärheten som har hona till salu.

För gå till djuraffär igen vet jag inte riktigt om  jag "vågar".

Jag visste juh redan från vilken grossist den djuraffären tar in från och har råttor som kommer  från samma  ställe och har väl haft tur på den fronten.

Kan tyvärr inte hitta köpebeviset men köpte båda i oct-08

Och övriga djur jag har haft har kommit till mig som omplacering.

Sandra-B
0

Svenska Marsvinsföreningens hemsida finns länkar till många av de registrerade uppfödarna inom föreningen, du kan även kolla din lokalavdelnings hemsida.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!