Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1157 ggr
simon-alfons
0

kliar sig

mina älskade marsvin kliar sig väldigt mycket. men jag hittar inget i pälsen. de hade löss i våras  och inga löss syntes till.

de kliar sig överallt och på flera ställen

Abico
0

Tappar dom någon päls? Torra i huden?

Hanna 

simon-alfons
0

hår tappar de inte vad jag märkt. men de har små små vita prickar som absolut inte rör på sig. tror det är hudprickar

linaajonsson
0

Sitter de små vita prickarna i pälsen? Static = löss är små vita prickar som sitter i pälsen. Det är jätte svårt att se om de rör på sig. Det du kan göra är att testa och blåsa på prickarna och se om de sitter fast eller blåser iväg om de flyttar sig låter det som mjäll men om de sitter fast och inte rör sig kan det vara static. Det behandlas bäst tycker jag med frontline.vet som man köper på apoteket och sprayar i hela pälsen eller med dermocan ett ohyre schampo. Har marsvinen ljus eller mörk päls? Static har nämligen olika färger de blir ljusa i mörk päls och mörka i ljus päls.

simon-alfons
0

de har mågorlunda mörk päls. men den ena har vit päls bakom vänstra örat. tror inte jag sett några mörka prickar där. men ska undersöka det lite till

simon-alfons
0

nu har jag undersökt prickara. de flyger iväg när man blåser. det är lite prickigt nere i skinnet med. det var ganska mycket prickar vid baken

Abico
0

Fast om det är static har jag svårt att tro att det skulle vara orsaken till att de kliar sig, static påverkar inte marsvinen nämnvärt vad jag märkt när jag haft det här hemma.

Om prickarna flyger iväg är det mer troligt mjäll eller smuts. Mjäll kliar och behandlas lätt med mjällschampo (tex. Head&Shoulders).

Hanna 

simon-alfons
0

jag får testa med head & shoulders.

Abico
0

#7 - Gör det :)
Glöm inte att skölja ordentligt, schamporester som blir kvar i pälsen kliar och irriterar. Om det inte hjälper med Head&Shoulders, prova med Fungoral schampo från apoteket, det är starkare.

Hanna 

elin85
0

#7 Jag skulle köpa mjällschampo på apoteket utan parfym istället :)