Hane+ hona??
Undrar bara hur det brukar vara när man sätter ihop en hane och en hona…flyger honan alltid på hanen??
De är så att jag har låtit mina busar träffat varann, först börjar de "hacka" tänder och sen flyger honorna på hanarna så de blir av med hår och blir jagade runt i hela buren. Gör de så? Slutar de efter ett tag…?
Nu har jag tagit isär dem efter en liten stund för jag är rädd att de ska bita dem rejält så de får sår.
Funderar på att gör en kull på dem men har inte riktigt bestämt mig än.
honorna är över 1 år och hanarna är nästan 4 mån.
Ninna
När Klas kom hit och fick gå med Ninni så var hon snäll, han verkade inte intresserad men nu är hon högdräktig.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Har aldrig varit med om att hanar och honor bråkar, det har alltid gått bra när jag satt ihop hane med honor, visst kan väl honorna bli lite irriterade, men aldrig nåt allvarligt såa tt dom har hackat tänder eller bråkat.
Hm, lite knasigt. Honorna fick en varsin kull i somras så de har ju träffat en hane förut.(men jag ägde dem inte då)
De kanske inte gillar mina små killar helt enkelt.
Hur betedde sig hanarna? Kurrade och "höll på"? Hade dom inte kommit in i det riktiga hanbeteendet än så kanske honorna helt enkelt såg de som "inkräcktare". Osannolikt, men inte omöjligt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#4 mm, har inte riktigt tänkt på de. Men jag har för mig att de kurrar lite när de känner lukten av honorna men slutar på en gång när honorna börjar hacka tänder. Ska kolla nästa gång de får träffas.
När får de det riktiga hanbeteendet då? Och hur ska de bete sig då?
Nybörjare på dessa djur…märks de
#5 Det är ovanligt att hanar inte beter sig som hanar skall vid fyra månader när dom gått i närheten av honor. Men det finns säkert undantag, som i det här fallet möjligen :-)
Med hanbeteende menar jag att dom kurrar/rider på honorna (eller på varandra), utmanar varandra osv. Sådant som visar att dom är könsmogna och redo att föra sina gener vidare
Har dom inte kommit in i det beteendet än så ser honorna dom som ungar och är dom riktigt tjuriga accepterar dom inte att "ungarna" är i deras bur och revir.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#6 Ok, ja de kanske inte är byxmyndiga än då
De har faktiskt inte ridit på varann så mycke..nån enstaka gång…av vad jag sett så. Och absolut inte på honorna. Kolla nyss med en av honorna och båda hanarna fast en åt gången och båda springer iväg när hon kommer nära dem
#7 Tja, nu har väl honorna faktiskt skrämt sk*ten ur dom redan, även den mest byxmyndige hane skulle passa sig
Hur betedde dom sig första gången, när honorna bråkade rejält på dom?
#5 Om du är nybörjare på marsvin rekommenderar jag dig att du läser på mer om avel och skaffar dig mer erfarenhet innan du tar kullar på dem. Det är väldigt riskfyllt och mycket kan hända. Undvik att låta honor och hanar träffas om det inte är meningen att honorna ska bli dräktiga, sådant kan man aldrig veta säker utan det resulterar lätt i två dräktiga honor.
Att låta två hanar träffa en/flera honor samtidigt är också osäkert, de kan börja bråka om honan/honorn och sedan inte fungera tillsammans i buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Du skulle ju vänta till januari nångång trodde jag när jag sålde hanarna till dig! De är heller ej färdigväxta än, så då vet man dåligt om det blir stora ungar för för små honor t ex.
Annars håller jag med #9, läs på mer innan!
#10 Ursäkta OT, men en hanes ungar kan aldrig bli för stora, eftersom ungarna anpassas efter honan :)
Kanske är det skillnad Cuy/marsvin, men vad jag har förstått är väl inte hanarna cuy? Hursomhelst så håller jag självklart med, läs på! Fast jag kan tycka att nybörjare kan man vara ändå och ändå vara redo för en kull (förutsatt att man vet vad man ger sig in i, med andra ord - läst på). Det är ingen konstig och "nybörjig" fråga du kommer med - jag skulle också undra om detta om det hände mig.
Som jag fattat det tänker du inte para än? Du bör vara beredd på att hanarna så småningom inte kommer gå tillsammans, som FelicisaS säger. Det är inte säkert men du ska absolut räkna med det.
#11 Nej det var inte riktigt så jag menade bara att jag hört att det är bra att vänta till man ser att hanen växt färdigt liksom, även för hans skull vad jag förstått.
Sen kan ju hanarna kanske gå tillsammans efter parning också men som sagt ej säkert!

Tror inte det spelar så stor roll om hane växt färdigt, har också använt unga hanar till avel. Men som sagt, det kan hända att hanarna inte går ihop sen, även om det brukar funka i dom flesta fall, men man måste ha dom under uppsikt så att dom inte skadar varann.

Det är kanske inte så bra att sätta ihop flera hanar med flera honor, då vet man ju inte vem som är "pappa" till ungarna. Om det nu spelar någon roll förstås…
#8 De var nyfikna på honorna först men så fort honorna gav sig på dem vart de rädd och nu vill de ju inte ens vara i närheten av dem.
#9 Jag har inte bestämt mig än om jag ska ta nån kull, för jag vill inte ge mig in på nått bara så där. Läst har jag gjort och vet att de finns mycke som kan hända. Och skulle jag vilja ta en kull kommer jag läsa allt jag kommer över innan.
Sen har jag kanske vart otydlig med att de inte träffas samtidigt, det är bara en hane som träffar en hona.
#10 Du sålde inte några hanar åt mig utan honorna
Sandy och Sonja. Nu mer Takida och Metallica.
Jag tänkte bara att de skulle få träffas en gång för att se om de va intresserad av varann men så blev de så här och därför undrar jag om det skulle vara så…