Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 960 ggr
marsvin2008
0

Kamma långhår

Ni som har långhåriga marsvin hur gör ni när ni kammar ut pälsen?

Jag har en liten karda som jag tycker är bra men det blir ju så elektriskt och svårt att kamma, ska/kan/bör jag blöta pälsen lite innan/undertiden/efter?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Caspia
0

Jag vet inte om du syftar på något särskilt när du skriver kamma ut, men jag har ju inga renavlade långhår utan de har ju lite mer pet-kvalitet på pälsen, den är inte lika hal eller hur man ska förklara (jag har bara snor i hjärnan och är inte på topp). Hur som helst, jag använder en vanlig plastkam, inget vatten.

Envishet och drömmar

[Liinda]
0

jag tror det sliter mer på pälsen och blir svårare om du blöter den. När jag kammar brukar vara i samband med bad, så då badar jag dom fönar och borstar med karda när det är torrt.

Mari
0

Jag har en stålkam, för katter. En liten som jag försiktigt använder när jag kammar ut pälsen. Har två sheltiehonor och ena har blank och fin päls medan den andra är mer burrig så det är svårare på hon med den burriga pälsen att hålla efter.

Men ingen av dem gillar att bli kammade, de skriker i högan sky därför har jag dem ganska så nerklippta och klipper bort eventuella tovor istället för att reda ut dem

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
0

Aldrig sån metallkarda. Det finns nog inget som sliter mer på pälsen. Använd en bra kam istället. Plast eller bra metallkam. Täta, tunna piggar till släta långhår och glesa, grova piggar till lockiga långhår. Om pälsen blir elektrisk kan man fukta den lite med vatten från en sprayflaska. Det blir inte svårare att kamam om pälsen är lite fuktad, om inte pälsen är smutsig eller tovig förstås.

marsvin2008
0

Jag menar inget speciellt mer än att bara kamma pälsen utan att det blir så elektriskt för jag gillar inte det och de blir svårare att kamma när pälsen flyger hit å dit. :P

Nähäpp ingen karda, då lägger jag bort den någonstans. Fukta med en blommspruta/sprayflaska var precis det jag menade med att blöta pälsen.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ellajz
0

Jag använder bara en plastkam för att han tyckte bättre om det..

ja har testat ganska många modeller , det blev mycket lättare att kamma ut små tovor i pälsen mad plastkammen.