Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1056 ggr
Rafflan
0

Sjuk? :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag städade åt mina grisar upptäckte jag att min Abby hane Sebbe var dreglig runt munen och ner på hakan och mellan frambenen, det luktade lite illa. Mamma fick hålla så jag kunde kolla tänderna. Såg inget fel, bettet var bra (jämförde med mina andra grisar för säkerhets skull då jag inte är någon bett-expert) så det blev att bada i vanligt vatten (djur schamopt jag brukar använda var slut) och nu hoppas vi det försvinner.

Nu till min fråga varför såg han ut så?

Dom har bara ätigt broccoli, pellets, havre och hö denna vecka. Dock har denna grabb en äcklig tendens att pissa och bajsa i sitt hus och sen sova i skiten så undrar om det kan vart piss han legat i å blivit äcklig?

Vad tror ni annars kan vara felet? Så rädd att min lilla nisse e sjuk :(

Detta är en kille med stor personlighet och humör, mycket egen vilja så han kan både hacka tänderna och bitas när han får nog så är inte så lätt att undersöka, kollade efter sår och annat när jag badat honom men hittade inget, förutom att han försökte bita mig och efter det fick han ett litet sår på läppen ;)

Rafflan
0

Jag tänkte även på tänderna där back, så återkommer det får vi väl åka in å röntga, dock e det inget jag vill då dom söver med spruta :/

elin85
0

#1 Ja, det låter som det är fel på tänderna där bak. Ofta kan de se med något slags verktyg in i munnen på marsvinet, men om det ska åtgärdas måste marsvinet självklart sövas. Hur gammal är han? Håll koll på hur han äter och om han fortsätter dregla, om han gör det behövs nog veterinärvård.

Rafflan
0

#2 han är 1½ år så han är ännu ganska ung.

Han äter för fullt med god aptit, ett riktigt matvrak ;)

elin85
0

#3 Då är det nog ingen fara. Håll koll på vikten ett tag framöver så den inte rasar, väg honom 2-3 gånger i veckan, helst direkt på morgonen så det blir samma tid varje gång.

Caspia
0

Det låter som en rätt torftig kost. Hur mycket broccoli har han ätit? Det är ju trots allt söndag idag och därmed längesedan han fick varierad kost.  Jag tror därför mer på ett kostrelaterat problem, antingen brist på något eller att tänderna vuxit fel pga för lite hård mat, fast det borde tagit längre tid än en vecka. Hur såg kosten ut i förra veckan och längre tillbaka? (Jag försöker inte lägga någon skuld på dig, sorry om det uppfattas så).

Envishet och drömmar

Rafflan
0

#5 jag vet inte, dom går 3 ihop och jag brukar slänga in 5 större bitar som dom får ta ifrån.

Innan har jag haft varierad kost, brukar ta vad vi har så minns ej exakt vad han ätigt, bl.a gurka, paprika, broccoli, morot och ja sånt vi har haft hemma :P

Caspia
0

Jag fattar inte det där med att han fick ett sår på läppen när han bet dig? Människor som får skörbjugg (dvs c-vitaminbrist-följd) får väl problem med slemhinnor (bla läppar), eller så är jag ute och cyklar.

Envishet och drömmar

Rafflan
0

#7 asså när jag kollade bettet hade han inga sår, efter badet hade han ett ytte pytte sårt på läppen.

Rafflan
0

Nu har han dregel igen under hackan, blir att ringa veterinären imorgon då :(