Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1988 ggr
Jess123
0

Marsvinshem?

Hejsan!

Mitt namn är Jessica och mitt största intresse är att hjälpa djur.
Jag tänkte fråga om lite spontana komentarer angående den verksamhet jag tänkte starta.

Min verksamhet kommer gå ut på att ta hand om marsvin som man antingen tröttnat på eller av någon annan anledning inte vill ha kvar.

Jag och min sambo kommer snart flytta ut till en gård på landet och där tänkte vi bedriva denna verksamhet.
Marsvinen kommer få vara tillsammans med andra marsvin som en flock på en yta om minst 24 kvadrat. På sommaren kommer de kunna gå ut och in så mycket de vill på en yta som är minst 30 kvadrat.

Huset de kommer bo i kommer vara tempererat så de passar dem.
Underlaget inomhus kommer vara en stor halmbädd med hus, broar och leksaker överallt.
De kommer alltid ha tillgång till friskt vatten med vitaminer, pellets, hö och även grönsaker varje dag.

Sorgset nog ser man varje dag folk som lägger ut annonser om marsvin, ofta är de helt gratis. Och det känns i hjärtat att se dessa djur. Därför skulle jag vilja att de fick komma till mig, som en andra chans.

Skulle vilja höra lite vad ni tycker och tänker, eftersom alla på denna sida älskar marsvin! :)

Linnet
0

Låter som en jättebra ide, fast du måste ju ha uppdelat på honor och hanar förstås.

Hade du tänkt ha kvar dom eller ska du omplacera dom vidare? SJälv tar jag ju emot marsvin för vidare omplacering, har inte plats med fler egna just nu, även om en eller annan omplacering blir kvar här i alla fall.

Myosotis
0

För att ha en omplaceringsverksamhet måste man ha tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.

Se http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_dj/dj05_6.pdf

Fast nuförtiden söker man detta tillstånd hos länsstyrelsen istället för hos kommunen.

Du är även skyldig att hålla bokföring över utgifter och eventuella inkomster, så att du kan visa detta för skattemyndigheten när/om de kommer och kontrollerar.

Jess123
0

Honorna kommer gå tillsammans om det inte blir bråk för då delas det upp lite, eftersom det kommer finnas mer plats.

Hannarna kommer ha det precis som honorna fast mittemot i en annan inhägnad. Men där kommer det nog delas upp lite mer pga bråk osv. :)

Tanken är att de ska få bo där jämt, att inte skickas vidare. Utan få en permanent hem.

Jess123
0

Detta kommer gå som en hobbyverksamhet, eftersom ingen inkomst kommer finnas.
Därför kommer det inte behövas någon skattesedel eller bokföring.
Har även pratat med länsstyrelsen angående hem för djur som misskötts eller övergivits. :)

Abico
0

Det låter väl jättebra :)
En sak reagerade jag dock på, "friskt vatten med vitaminer" strunta i c-vitamindroppar och liknande i vattnet - det har ingen som helst verkan.

Hanna 

[Lynx76]
0

Jättebra idé!!!

Caspia
0

Tanken låter idyllisk, men tyvärr finns det en massa exempel på välmenande människor som startar idéer som sedan inte blir som de tänkt. Jag vet inte hur mycket erfarenheter du har av marsvin men mitt råd blir likadant till dig som till andra. Börja i väldigt liten skala, känn dig för, låt det ta lång tid. Skynda aldrig, det finns tyvärr flertalet exempel på jättegulliga och snälla människor som vill så mycket men inser att det inte är något för dem, vilket gör att marsvinen måste flytta återigen och att hitta perfekta hem till ett marsvin är svårt nog, till ett stort antal samtidigt (som det då ofta blir) är det omöjligt och det slutar aldrig lyckligt för någon av de inblandade.

Ha alltid i bakhuvudet att du kanske inte bor på den där gården för alltid. Vart ska alla marsvin ta vägen om du måste flytta? Skaffa inte fler än vad du klarar att ta med dig. Marsvin ska inte behöva hitta nya hem pga att deras mattar och hussar skaffat dem i lägen i sitt liv där de inte planerat sitt liv långsiktigt.

Envishet och drömmar

Jess123
0

Har haft marsvin i antal år och har även hållt på med lite egenuppfödning :)
Förstår verkligen vad du menar angående att inte börja med 50 marsvin och sen inse att det blev för många.
Jag har tagit hand om djur i väldigt många år, både som omplacerare och även i eget syfte.
Håller på som travtränare, men har jobb på en restaurang utifall att det skulle gå dåligt inom travet. Det är därför jag kommer skaffa gård. Så att det blir långvarigt på gården, det är tanken :)
Tror inte någon uppfödare eller omplaceringhem kan säga att de varar i evighet, men jag vet att detta är något för mig. Eftersom jag hållt på med omplaceringsdjur så vill jag inte bara väl, utan jag vill ge dem det lilla extra :)

Linnet
0

Jag tror att du vet vad du ger dig in på och du verkar ha både erfarenhet och kunskap, så det är bara att önska lycka till med din lilla hobbyverksamhet.

Det finns alldeles för många djur som far illa och omplaceras gång på gång, så det är ett jättebra ide.

Jess123
0

Tack så jättemycket för alla positiva kommentarer! :) Verkligen jättetack! Jag skriver direkt när jag startar upp den! :)