Unga honor dräktiga??
Har skrivit tidigare om marsvinsfamiljen jag tog hand om, alla ungar gick fortfarande tillsammans, tills jag tog hand om dom, könsbestämde dom och särade honorna från hanen. Då var dom 10½ vecka. Misstänker nu att båda tjejerna är dräktiga.
Dom vägde när jag tog bort hanen 330 och 350, väldigt lite för sin ålder.
Nu efter 4 veckor och 5 dagar väger dom 498 och 531, en viktökning på ungefär 170-180 gram varav ca 60 gram bara sen i måndags. Känns som en typisk viktuppgång som brukar komma vid vecka 5-6. Men samtidigt har jag ju aldrig tänkt på hur snabbt dom ökar i vikt i den åldern, men det kan väl ändå inte vara en normal viktuppgång.

Det kan ju vara så att de får bättre mat hos dig
och en del växer snabbt i den här åldern. Vi får hoppas på det! Om de är dräktiga borde du kunna känna det om någon vecka. Tragiskt för de små om det vore så och olämpligt men det brukar gå bra för dem trots sin ålder. Inte mycket du kan göra mer än att vänta och se.
Eftersom de vägde väldigt lite då kan det ju vara så att de har kommit i en mer normal vikt nu :) Förhoppningsvis är det så, om det är dräktighet eller inte känns svårt att avgöra enbart av vikten eftersom de växer. Hoppas på det bästa.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#2 Jo jag hoppas ju också att det bara är normal ökning, men tycker även att jag börjar märka lite antydan till "bullar" på sidorna.
massa småbebisar hos dig också snart :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#4 Jo, det blir det verkligen. Vägde precis Myran som ser sprängfärdig ut, hon vägde 1438 g, hon brukar väl väga ca 900 i vanliga fall. Hon har bara fått 2 eller 3 ungar förut, men få se hur många det är i den ballongmagen.
Knasig med småtjejerna om dom är dräktiga, för jag har ju köpare till den ena och två som är intresserade av den andra. Men fick ju hit två omplaceringar i går och den ena ska jag ju i alla fall skicka vidare, men den andra, Melkers dotter, blir kvar helt säkert.

Ca 20 grams viktuppgång sen i går morse, kan aldrig vara normalt, dom är nog dräktiga i alla fall. Inte kul alls.

#6 Marsvin kan absolut gå upp 20g över en dag och sedan ner igen, mina pendlar jättemycket från dag till dag. Det beror väl på tid och hur mycket de ätit innan, om de är nykissade och nybajsade (eller inte).

#7 Jo jag vet att dom kan pendla mycket, så jag hoppas ju att det är så, men dom börjar ju dessutom kännas lite dräktiga. Hade det varit vuxna marsvin hade det ju inte varit nån tvekan men i och med att dom växer också så blir det svårare att avgöra. Men jag räknar med att om en vecka ska det gå att säga säkert.

Stadig viktuppgång, på en vecka har dom gått upp 88 och 69 gram och totalt på 5 veckor 209 och 185 gram.
Tror inte längre på normal viktökning, vikten nu i morse var innan matning.
Inser att dom bara kommer att vara 3½ månad när dom får ungar, hoppas verkligen att det går vägen. Nån som haft en sån ung hona som fått ungar, berätta i så fall hur det fick. Har själv haft en annan hona som var dräktig när jag fick henne, men hon var i alla fall 4½ månad när ungarna kom, så det här känns extremt tidigt, inte alls kul.
Jag har en hona som fick en unge då hon var ungefär 2,5 månader. Hon är född 5 december och födde i mitten av mars. Hon var dräktig då jag köpte henne från djuraffären. Som tur är fick hon bara en unge, förlossningen närvarade jag inte vid men ungen sprang glatt omkring när jag kom hem. Hon tog bra hand om sin unge och både mamma och bebis mår idag finfint!
Hoppas det går lika bra för dig!
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

#10 Då var hon ju 3½ månad när ungen kom, så det blir ju samma ålder som mina då. Ja, men skönt att höra att det gick bra för henne.
Skrev lite fel där, det stämmer att hon var 3,5 månader. ;-)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag impulsköpte för många år sedan två små honor på en djuraffär. De var båda dräktiga och fick sina kullar vid 3,5 månader. Den ena fick två döttrar allt gick utmärkt. den andra fick en levande son och en död unge, hon var en klantig mamma men det gick vägen ändå och Ragnar blev sju år… Ingen av de unga honorna verkade ha tagit skada av att bli tonårsmödrar.
Hade en underbar liten hona som fick sin unge vid 3,5 månad, allt gick bra men hon blev otroligt liten som vuxen, men det behöver ju inte ha att göra med ungen. Saknar fortfarande min lilla Chess fast det var 2 eller tre år sedan hon dog, men jag har en dotter och två flickor och en kille som hon är farmorsmor till