Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3142 ggr
Sandidra
0

marsvin/hamster

Min son är snart 8 år och vill ha ett eget djur. Han vill ha en hamster, men jag lutar mer åt marsvin.Vilka fördelar nackdelar ser ni? Marsvin behöver mer sällskap och kel vilket vi ser som positivt. I mina ögon sover bara hamstrar och har inte samma behov att vara med vilket jag kan tycka är tråkigt. Vet att jag har huvudansvaret och jag tycker hamster är för musaktiga. Fast de är kankse lättare för ett barn att sköta hamster som första djur. Vi har kaniner men de är mer mina. Han vill ha eget ansvar.

Så hamster eller marsvin?

Fabiola
1

Skulle ha valt marsvin till mina barn.

Min bror har en hamster och jag har knappt aldrig sett den för den sover hela dagarna. din sån kommer snart att inse hur tråkiga djur hamstrar är. Så jag hade valt marsvin istället.

Moa-16
0

Men det är ju väldigt mycket att sköta.Göra rent bur. Se till att dom får sitt c vitamin behov. Klippa klor,ta ut dom på golvet så dom får springa utanför buren. Torka upp kiss och bajs på golvet ;) osv.. En hamster kan han ju sköta själv. Bara 8 år. Hade valt en hamster.

elin85
0

#0 Marsvin är bra djur för barn att få prova på då de är mycket tamare än hamstrar. MEN eftersom din son är så ung så måste du vara den som hanterar marsvinen. Han kan ju leka med dem på golvet och i buren eller ha dem i knät, men jag tycker inte han ska lyfta och bära marsvinen. Om det känns okej för er så skulle jag välja marsvin.

elin85
0

OBS det är dock viktigt att det är HAN som vill ha marsvinen i så fall och inte du. För annars är risken stor att intresset svalnar väldigt fort och ni tvingas omplacera dem.

godisgrisen
0

frågar du en sån fråga på en marsvinssida så kommer alla att svara marsvin förståss! Möjligen är inte jag rätt person att svara på frågan för jag har aldrig haft någon hamster men väldigt många marsvin. Naturligtvis tycker jag att du ska välja marsvin.

Därför att: De är större, något att hålla i och är inte lika sköra som en liten hamster som barn lätt kan skada av misstag.

De är snällare det är väldigt ovanligt att marsvin bits, de flesta hamstrar gör väl inte det heller men risken för bett är större med hamster.

De är socialare man får lättare kontakt med marsvin än med hamstrar. De är ju sociala med varandra också. Att studera marsvinens sociala spel med varandra är hur untressant som helst. De ska ju inte under några omständigheter bo ensamma så man får ju fördelen att kunna ha två eller fler djur tillsammans.

Deras underbara pratande är ju unikt!

Faktum är att jag inte kan se några nackdelar med marsvin som husdjur överhuvudtaget, de är verkligen jättetrevliga djur. Ska man dessutom ha ett djur som passar barn är marsvin det absolut bästa valet!

Jag vill även ge några viktiga tips till alla som går  marsvinsköpartankar för första gången:

Det viktigaste av allt är att man måste ta hänsyn till att marsvin är oerhört mycket flockdjur och de mår dåligt om de inte får leva ihop med minst en artfrände. Även två hanar går bra att hålla ihop.

Det är viktigt att marsvin får rätt kost för att må bra. Massor av hö som de alltid måste ha tillgång till och C-vitaminrika grönsaker då de inte själva kan tillverka sitt eget C-vitamin.

Det bästa är att köpa marsvin från uppfödare eller privatpersoner och undvika djuraffärer som ofta säljer djur från grossister med tvivelaktig djurhållning.

Så är det ju jättebra om man pluggar på lite om sin nya art innan man skaffar sig sina djur.

Lycka till! Jag hoppas verkligen ni väljer marsvin för de är fantastiska djur!

Tina
1

Marsvin måste alltid bo med minst en artfrände, ni måste alltså skaffa minst 2 marsvin. Personligen tycker jag att en bur på 120 x 60 cm är det minsta som 2 marsvin kan begära. 
Att städa en sådan bur blir ett större jobb än att städa en hamsterbur. En hamsterbur är också betydligt mycket mindre, har ni plats för en marsvinsbur?

Marsvin kan inte tillverka eget C-vitamin och är därför i behov av C-vitamin rika grönsaker varje dag. En hamster har inte såna behov. Ger ni grönsaker dagligen till era kaniner bör det inte bli så stor ekonomisk skillnad med grönsakskostnaderna till marsvinen.

Jag tycker också som #3 att er son inte bör lyfta marsvinen själv, då de lätt kan sprattla och tappas på golvet.

Jag personligen tappade min egna kanin i backen flera gånger när jag var 11-12 år och jag tröttnade snart på honom. Egentligen tycker jag att man inte är redo för ett eget djur förens vid ca 13-14 års ålder. Vid den åldern förstår man att all lycka är en tillfällighet som förmodligen kommer att gå över om man inte har ett syfte med sitt djur. Det är vad jag tycker. Sedan finns det säkert yngre barn som är mer ansvarsfulla än vad jag var. Flört

Kul att du också är intresserad av djur. Många marsvin hamnar på Blocket för omplacering just för att barnen har tröttnat på dem. Se därför till att du har tillräckligt stort intresse för marsvin för att vilja ta hand om dem om din son tröttnar.

Lycka till. Glad

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Linnet
0

Givetvis är hamstern lättare att sköta, men inte kul alls, dom ligger nerbäddade i sitt bo mest hela dagarna och lever om på nätterna.

Men vill han ha en hamster och du köper marsvin i stället, så kanske det inte heller blir bra.

Ett annat jättetrevligt men inte så vanligt djur är degusen, men dom behöver en stor och hög bur, gärna en stadig fågelbur och även dom behöver vara två. Dom blir riktigt tama, storlek, lite mindre än en råtta, pälsklädd svans med en liten tofs längst ut. Dom låter och dom klättrar och har sig, vi hade degusar för länge sen och det var jättekul att sitta och titta på dom, dom slog kullerbyttor runt sittpinnarna osv. Nästan lite roligare än marsvin faktiskt.

deluxe
0

Jag skulle nog ha valt en hamster.

Ja, jag tycker själv att marsvin är roligare med sitt prat, flockbeteende, dom är alltid vakna dagtid etc. men en 8-åring kan helt klart uppskatta en hamster lika mycket. Dessutom är det mindre jobb med hamstrar vilket gör att han kan ta hand om större delen av skötseln själv, även om du som förälder såklart har huvudansvaret för att det blir gjort. Om meningen är att han ska få ta eget ansvar så är en hamster mycket bättre som första djur. De lever dessutom inte lika länge som marsvin så man är inte uppbunden i en hel massa år om intresset svalnar. Och om det är en hamster han önskar sig så tycker jag att att det är klart att han ska få en hamster, särskilt om själva poängen är att han ska få ett "eget" djur.

Handen på hjärtat, tror du att din son kommer tycka att det är lika roligt med marsvin när han är 12, 13, 14, 15? Chansen är stor att marsvinen förr eller senare blir dina i alla fall, på så sätt är det mer lämpligt med en hamster om tanken är att den ska vara hans egen och inte familjens.

deluxe
0

Kan tillägga att jag själv hade en hamster i den åldern som jag var väldigt glad i, visst var det lite tråkigt att han sov så mycket men samtidigt var det väldigt kul eftersom hamstrar är aktiva djur när man väl har dem uppe. Jag byggde små hus och hinderbanor åt min hamster, och älskade att köpa tillbehör till honom eftersom det fanns så mycket kul för hamstrar. ;-)

Som första djur är en hamster perfekt.

Marsvinlove
0

Gaaaah blir galen!!! Den här datorn är helt puckad:S Har skrivit lååång inlägg och sen försvinner bara texten!!:/

Men ok kort sammanfattning: Har haft både hamster och marsvin:

Marsvin är roligare tycker jag men kräver mera skötsel,hamstar är lättare vad gäller skötsel men inte lika sociala som marsvin. Dväghamtrar ska helst hållas som par och guldhamstrar ensamma eftersom de trivs bäst så.Tänk på att hamstrar kan bitas vääääldigt hårt och om man då är liten kan det resultera i att man tappar hamstern. Dock så kan marsvin också tappas om de sprattlar så därför bör en vuxen alltid vara med vid hantering av djur. Marsvin är flockdjur och skall ALLTID hållas minst 2st tillsammans(är även lag på detta) En vuxen går oftast bra att sätta ihop med en annan vuxen men det kan gå fel, och lättas är det att sätta ihop en vuxen och en bäbis eller att de levt tillsammans sen de var små.

(Lita aldrig på vad de säger i djuraffärer gällande att dvärghamstrar och marsvin ska hållas ensamma,dock ska man ju INTE enligt mig köpa från djuraffär)

Så hamster har sina fördelar och marsvin med,

Lycka till!!

godisgrisen
0

En åttaåring kan ju hur somhelst inte ta hand om ett djur själv oavsett art. Det är ju ändå föräldrarnas uppgift att mocka buren så varför skaffa en hamster då med argumentet att de är mer lättskötta? Jag tror man får ut mer av att ha marsvin det borde vara det viktigaste.

Jag och min syster hade två marsvin var och en massa kaniner när vi var små. Jag mockade och fixade åt mina själv men min syster gjorde nog inte mycket, det fick mamma fixa så barn är olika.

Min son som haft marsvin i hela sitt liv har aldrig mockat en bur… Han är tolv år så det kanske är lite klent av honom faktiskt. Men det finns andra viktiga uppgifter som han lägger ner mycket tid på. Han har ofta marsvinen uppe för gosning och därför är våra marsvin väldgt tama och trevliga. Han brukar ofta också mata dem med grönsaker och prata och pyssla med dem. På utställningarna är han vaken och allert och håller mycket bättre koll än mig på när marsvinen ska upp på bordet (jag står ju bara och pratar hela tiden som han säger) och det är alltid han som ska stå vid finalbordet och ta emot rosetterna!

Jag kan säga att  jag får göra det mesta jobbet med våra marsvin men jag ser hur viktiga de är för mitt barn. Han har verligen alltid älskat marsvinen även nu när han strax är tonåring. Jag är jätteglad att han haft chansen att få bo med marsvin och jag är glad att våra marsvin har sin husse.

deluxe
0

#11 Varför skulle inte en 8-åring klara av att städa buren på egen hand? Jag tycker inte att det per automatik är förälderns uppgift att sköta om djuren, dock är det förälderns ansvar att det blir gjort och att det sker på ett bra sätt. I övrigt så är det väl jättebra att barnen får göra så mycket som möjligt på egen hand. Det är så man lär sig, och utvecklas. Finns ingen anledning att missunna sina barn känslan av att ha eget ansvar och att "kunna själva".

Det viktigaste är att ansvaret ligger på en nivå som barnet kan hantera, och vilken 8-åring som helst är kapabel att ta hand om en hamster. När det gäller marsvin så tror jag däremot att dom allra flesta barn behöver hjälp med en ganska stor del av sysslorna, och man kan inte förvänta sig att dom ska ha intresset kvar fem-sju år senare. Därmed inte sagt att marsvin är ett olämpligt djur för barn, men det kräver mer av föräldrarna. Poängen med ett eget djur är väl att man ska kunna ta hand om det själv?

elin85
0

#12 Det viktigaste är att minst en av föräldrarna är delaktig och också gillar djur. Jag fick en kanin som 8-åring som jag fick sköta helt själv, mina föräldrar gick i princip aldrig in i rummet (iaf inte pga kaninen). Jag lessnade såklart inom ett år och kaninen omplacerades. Men det är inte heller rättvist mot barnen, om någon hade engagerat sig hade jag säkert kunnat ha kvar kaninen och blivit mer intresserad. Lite samma sak var det några år senare när vi skaffade katt (fast den hade vi kvar livet ut). För mycket ansvar får barn att backa även om de har ett intresse. Men visst tycker jag att barn ska vara med och hjälpa till även med det "tråkiga". Det är en del av livet att allt inte är roligt…

deluxe
0

#13 Absolut. Jag menar bara att det är en fördel om barnet KAN ta hand om djuren i så stor utsträckning som möjligt, självklart med stöd från föräldrarna. När det gäller marsvin så är det ett tyngre jobb, både vad det gäller burstädning, skötsel etc. En hamster är ganska easy-going. Glad

emelie92
0

Jag skulle inte ha gett marsvin till en åttaåring pga. allt jobb. Marsvin kan dessutom bli åtta år gamla. Vill ditt barn verkligen ha marsvin när han är 15-16 år? En hamster lever i ca 2-3 år och behöver inte lika mycket skötsel. Jag tror det är klokast att ge en hamster..

Binajis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska komma här och föreslå något helt annat. Möss! Små tammöss. Kanske inte låter så lockande i dina öron, men jag tycker du ska ge dom en chans. Som emelie92 här ovan skriver så lever marsvin ganska länga jämfört med möss och hamstrar som sällan blir över 3 år. Dock är möss mycket mer aktiva, roligare och vaknare än hamstarna. Dom blir inte heller lika lätt aggressiva som hamstrar faktiskt har tendens att bli. Jag har över huvudtaget inte hört om en aggressiv mus (gentemot människor) alls.

Får möss en väldigt miljöberikad bur och får leva minst 2 tillsammans (gärna 4-6, dock bara honor) så sköter dom sig själv men blir ändå väldigt framåt och tama. Dom är alltså ganska tacksamma barndjur. Jag tycker du ska kika in på www.mus.ifokus.se och se vad du tycker.

Om du undrar något mer så är det bara att slänga iväg ett PM, jag kan en del om möss efter att blivit frälst musägare vintern 2008 Skrattande

På bild min ena sötnos Zufi.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Sandra-B
0

Min systerdotter fyllde 7 år i slutet av augusti, hon fick två marsvin i julklapp av mig förra året (självklart med sina föräldrars godkänande).

I början fick hon hjälp med burstädning, matning etc.

Sen flera månader tillbaka så städar hon buren själv en till två gånger i veckan (när hon blir tilsagd att det är dags), hon ger dem hö och vatten samt fyller på pelletsen innan skolan de flesta dagarna (ibland gör hennes mamma det lite beroende på tid och så). Grönsakerna skär hennes föräldrar upp på kvällen, ibland lägger de eller lillebror in det i buren men oftast gör hon det själv.

Gosar med dem etc gör hon när hon känner för det, går själv och lyfter ut dem när hon känner för det etc.

Skötsel som exempelvis kloklippning, öronrensning och bad sköter jag.

Jag tycker att marsvin är perfekta som "första djur" till barn.
Har aldrig haft hamster själv men den erfarenhet jag har av dem i övrigt är inget jag tilltalas av.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Creation
0

#0 Jag kan inte säga att något skulle passa er bättre av de två alternativen(även om jag personligen föredrar marsvin). Allt beror på vad ni önskar dig. Hamstrar och marsvin skiljer sig ganska mycket från varandra.

De avgörande saker jag tycker du ska tänka närmre på är följande skillnader:
**
Sociala vanor**
Marsvin: Bor i par, vilket kan göra att man lätt hamnar i en "cykel". När ett marsvin dör måste man oftast skaffa ett till eller sälja marsvinet till ett nytt hem som kan erbjuda en vän åt denne.
Hamstrar: Lever ensamma, dvs inget krav på att sälja något djur i slutändan eller inskaffning av fler. Dock kan de ses som lite tråkigare djur.

Temperament
Marsvin: Mysiga, lugna och lätt tama. Pratiga!
Hamstrar: Ej gosiga, tysta, aktiva och nattvakna.

**Boende
**Marsvin: Två marsvin behöver ganska stor bottenyta i buren.
Hamstrar: En hamster kräver inte så stor bottenyta, man kan också bygga mer på höjden, vilket inte är så uppskattat av marsvin.

Kostnad
Marsvin: I och med större bottenyta i buren krävs mer bottenmaterial. Marsvin kräver också ständig tillgång till hö och äter en hel del grönsaker utöver det. Allt detta resulterar i en del kostnader. Men finner man rätt ställen att handla på, så blir det förstås inte så dyrt.
Hamstrar: Liten bottenyta och litet matbehov = låga kostnader.

Det som är viktigast att tänka över tycker jag dock är detta:
Åtagande
Marsvin: Lever i närmre 5-7 år.
Hamstrar: Lever i ca 2 år.
Hur länge kan ni tänka er att ta hand om dessa djur?

Skulle ni tappa intresset efter ett år kan ni ju lika gärna behålla hamstern tills den dör ändå, men marsvinen skulle ni behöva sälja, vilket kan vara svårt och ju är synd för djuren.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

#18 Fast vad jag vet ska i alla fall dvärghamstrar bo flera tillsammans?

I övrigt, snyggt skrivet! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Creation
0

#19 Oj, jag var lite inställd på guldhamstrar där Tungan ute Bra att du rättar mig. Dvärghamstrar bör bo i par, ifall det går att ordna så att båda individerna trivs. Men det är ingen djurskyddsbestämmelse som med marsvin vad jag vet?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Binajis
0

Om jag inte minns fel står det (inte ordagrant): "alla gnagare ska hållas minst två stycken förutom guldhamstrar". Så jag tror dvärgisarna också går under där. Dessutom, är dom flockdjur i det vilda och mår antagligen bäst tillsammans med andra :)

Ireth
0

När jag var liten så hade jag 5 olika guldhamstrar i olika perioder, fick min första när jag var 6 år, och den sista dog när jag var 12 kanske. De tre hanarna jag hade blev närmare 3 år allihopa, medan de två honorna blev dryga året och fick avlivas till följd av sjukdom. Samtliga var jättetrevliga, blev nog biten kanske 2-3 gånger sammanlagt under denna tid och det fanns alltid en rimlig förklaring till varför det hände. Upplevde hanarna som mycket lugnare och enklare att hantera. Det tråkiga var ju att de sov hela dagarna…

Kan tänka mig att det är enklare för ett barn att ta hand om en hamster än marsvin, just när det gäller städning osv. Och man vet ju aldrig vad sonen tycker om några år, på den tiden en hamster "hinner dö" och marsvinen är i sina bästa år. Men det är ju också en fördel att marsvin i regel lever längre, för det är ju inte så roligt att förlora sin kompis efter så kort tid. Om du är beredd att "ta över" om sonen tröttnar så rekommenderar jag marsvin. Ett stort plus är ju samspelet marsvinen emellan, som ju inte finns med guldhamstern.

Vill också lägga in ett gott ord för tammössen! :) Mycket trevliga och intressanta djur. Nyfikna, intelligenta och sociala. Jag har själv tre stycken. Jämfört med marsvinen kräver de knappt nånting ;)

(Försökte att vara objektiv nu, annars är ju marsvin bäst ;))

deluxe
0

Å andra sidan, skulle jag skaffa marsvin till barn så skulle jag välja vuxna djur som redan är tama. Då behöver man inte fundera lika mycket över hur länge man binder upp sig heller, och marsvinen är gosvänliga redan när man får hem dom.  Många barn har inte riktigt tålamod att vänta på att dom ska bli tama och lugna, utan tappar intresset innan dess. Glad

Om andra djurslag kan vara aktuellt så skulle jag säga: råttor. Något större än hamstrar, lever ungefär lika länge, framför allt är det otroligt smarta, sociala och aktiva djur som snabbt blir väldigt tama och mysiga. Dom är vakna på dagtid och är väldigt tacksamma att hålla på med eftersom dom är pigga, påhittiga och uppskattar aktivering samtidigt som dom ofta trivs lika bra med att ligga och vila i en luva eller tröjärm. Skötselmässigt så kräver dom inte mycket mer än en hamster, dvs. mindre än marsvin.

RosaMarsvin
0

Jag skulle ha köpt marsvin. De är mycket roligare husdjur och de är jättebra djur för barn.

Hos oss är det jag som sköter markservicen för djuren, men barnen gosar mest med dem. Jag ser inget problem i den ansvarsfördelningen. Det är väl ingen skillnad mot en massa andra saker man gör med sina barn, de får ta så mycket ansvar de kan och vill klara av. Som förälder backar man upp.

Jag tolkar det som att du egentligen kan tänka dig att sköta om marsvinen (som du redan gör med kaninerna), men att sonen VILL själv. Det är väl bara bra? Jag längtar tills mina barn tar sådana initiativ. Om han tröttnar så tar ju du över. Marsvin är roliga husdjur för vuxna också.

Bella-R
0

Jag skulle valt hamster till mitt barn av följande anledningar:

* Har kortare livslängd än ett marsvin (tänk när din son blir tonåring, då blir marsvinen med största sannolikhet inte lika intressanta längre och ni måste ev sälja dom). En hamster lever bara ca 2 år = perfekt som första-husdjur.

* Mindre och smidigare storlek = kräver mindre mat, plats, spån etc.

* Äter EJ hö, vilket oxå blir billigare o man slipper ökad risk för höallergi

* Är roligare för en 8-åring att leka med än ett marsvin som oftast trivs med att bara ligga o gosa & äta. Hamstrar rör på sig & är mer för att utforska saker (precis som barn).

* Mycket bättre med hamster ekonomiskt OCH praktiskt. Har ni t.ex landställe så blir det mycket krångligare & omständigare att ha marsvin än hamster. Marsvin måste vara två och två, medan en hamster trivs bäst ensam. (Undantag för dvärghamstrar som trivs bra i flock).

Etc etc - Anledningarna är många.

Sen får du tänka på att du frågar på ett marsvinsforum, där största sannolikhet att alla ska svara marsvin är ganska så stor! Har du frågat på hamster.ifokus? Om inte, gör det och jämför & överväg för-och nackdelarna med dom båda djuren!

Man får tänka ur ett barns synvinkel, och inte ur sin egen. Din son är 8 år och som dom flesta barn vill dom ha ett djur som är spännande att hålla på med och titta på (så att risken att dom tröttnar blir så minimal som möjligt).

Ekonomiskt är hamster oxå det bättre alternativet. Mindre bur, mindre mat, kortare livslängd (många har hamstrar under hela deras liv utan o ens behöva besöka en veterinär).

Oxå när det gäller det praktiska är hamstern bättre. En hamsterbur är MYCKET enklare att rengöra än en stor marsvinsbur. En hamsterbur kan din son själv bära till badrummet för att tvätta & skrubba ren, medan en marsvinsbur kräver vuxens hjälp.

Och det viktigaste: Att din son har roligt och trivs med djuret, och inte tröttnar efter ett tag. Oxå där har hamstern bättre förutsättningar. Kortare livslängd som sagt & roligare att leka med eftersom hamstern rör på sig mycket mer än ett marsvin. Jag personligen tror att ett barn uppskattar det mer än enbart gos med ett marsvin. Det är heller inte särskilt ovanligt att även hamstrar gillar att gosa ska du veta. :)

Och ang att hamstern sover på dagarna, den vanan kan man successivt vända på. Genom att väcka hamstern vid samma tid varje dag (exempelvis när man kommit hem från skolan) så vänjer sig hamstern vid att sova på dagarna när du är i skolan, och att vakna när du kommer hem. Nemas problemas.

Marsvin kan ha en fördel i att dom är såpass lugna att dom bara (iaf för det mesta) ligger stilla i knät och knappt rör sig nånting, men det kan oxå finnas en nackdel i det eftersom det (vad jag tror) lätt skapar tappat intresse hos ett barn efter ett tag.
Mycket beror på barnet som ska ha djuret.

Ett marsvin lever i upp till 8 år, och i enstaka fall ännu längre, tror du att din sons intresse för marsvinen kommer finnas även när han är 16 år?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

elin85
0

#25 Undrar bara, har du marsvin? Jag tycker mycket i din text inte stämmer, ex att marsvin ska vara så lugna och knappt röra sig. Mina tre honor som är 3år,2år och 4 månader rör sig mest hela tiden, både i buren och i famnen och på golvet springer de runt i en väldig fart emellanåt och skuttar runt. Däremot är de lugnare på det viset att de mycket sällan bits, vilket jag hört att hamstern kan göra. I buren ropar de efter en och ställer tassarna på burkanten då man går förbi, de pratar med mig och slickar mina händer. Detta gör knappast hamstrar. Sedan tar du flera gånger upp den ekonomiska biten, men varken marsvin eller hamster är ju dyra därför tror jag inte det spelar någon roll. Bara man köper höet från en bonde så kostar det ju bara några ören per dag.

Det jag håller med om är dock att hamstrens bur är lättare att rengöra och tar mindre plats och att marsvinen lever längre, det är väl det som kan vara negativt. Men det är ju trots allt så att ett barn kan lessna på ett djur redan efter någon månad och då måste ju djuret ändå omplaceras. MEN jag vill tillägga att det visst finns tonårspojkar som gillar marsvin.

Myosotis
0

Bra där, Elin, att du tog upp att det visst finns tonårskillar som gillar marsvin. Vi har flera stycken inom Svenska Marsvinsföreningen som även är aktiva och ställer ut både i petklass och rasklass. Och en av våra duktigaste domare startade som liten grabb.

Håller inte med #25 att man bara ska se till barnets synvinkel heller. Vi verkar alla vara överens om att de vuxna måste ta ansvar eftersom barn tröttnar på att städa burar etc. Då är det väl bättre att man väljer ett djur som man själv som vuxen kan ha stort utbyte av?

Håller helt med #26 om det mysiga med marsvinens gensvar mot människor, i prat och ömhetsbetygelser. De är jättegulliga och även väldigt roliga att bara titta på när de samspelar med varandra i sin lilla flock.

Vi är jättemånga mammor som börjat med att köpa marsvin till barnen och som sedan blivit jätteintresserade och far på utställningar och föder upp rasmarsvin.

elin85
0

#27 Ja visst :) Alla tycks vilja få det till att när pojken blir tonåring så är det "kört" och bara att sälja marsvinen. Det kan man ju inte bara utgå ifrån, bara för att han är pojke. Och jag håller med dig om att det är mycket viktigt att den vuxna är intresserad av djurarten, kanske mer viktigt än barnets intresse för då får de något gemensamt.

jorgengustavsson
0

Min son hade en hamster innan och den bets inte, min son brukade ha den ute och "leka" med och den bets aldrig men vi kanske hade tur med vår. Har nu skaffat 2 Marsvin och min son (8år) tycker dom är mycket roligare. MEN det är jag som städar ;-) Tycker förövrigt också att marsvinen är mycket roligare än hamstern. Det där med städning vet jag inte hur bra det stämmer tycker inte direkt det är någon skillnad på mängden städning. Däremot äter marsvinen BETYDLIGT mer våra äter hur mycket som hellst…

Att marsvinen tar mer plats stämmer helt.. Hamstern tog upp en yta på typ 1m*50cm. Marsvinen har nu typ 2m*90cm(Bokhylle bur) men man behöver ju inte ha riktigt så stor men jag tyckte det såg litet ut när marsvinen var i den lilla buren så det fick bli en bokhylle bur..

Några ord ifrån en marsvins nybörjare :-)

Foto album

lomsen
0

om hamster: välj roborovskij så kan ni ha 2 honor tex.,roligare än guldhamster tycker jag och så kan de ha sällskap av varann, jag har testat både ock..

om marsvin: 2 hanar eller 2honor. spelar inte så stor roll men jag tycker hanarna blir tamare, men det är nog en smaksak. Inte ensamt marsvin iaf, lag på det!

Jag har marsvin nu, samt kaniner..Glad

Bella-R
0

Ja, jag har två st marsvin! Har dessutom haft ett x antal genom åren, både honor & hanar och alla förutom en-två st har varit likadana! :) Lugna och rör sig ingenting :P Jag tycker om marsvin, dom är underbara på sitt sätt, men jag personligen tror att en hamster skulle passa en 8-åring bättre! :) TS nämner ju dessutom att hennes son ville ha en hamster. Varför inte lyssna på det (förutom alla argument jag kom med)? :)

Bella-R
0

Sen elin85, pratade jag om marsvin i allmänhet. Tittar man exempelvis på blocket finns det säkert ett femtiotal annonser på marsvin där dom säljs pga tappat intresse. Varför är det så om marsvin är så himla roliga? :) Bara en tanke.. och som jag sa i mitt tidigare inlägg: jag tycker om marsvin, har två st och har haft ett x antal genom åren både honor & hanar. Det är absolut inget fel på dom, jag sa endast vad jag trodde passade TS & hennes son bäst.
Har heller inte begärt att någon här ska hålla med mig, som sagt är vi på ett marsvinsforum, hade jag skrivit inlägget på ett hamsterforum är jag säker på att det hade blivit en motsatt reaktion! ;)

En till fördel med hamstrar dessutom, är att dom aldrig (isåfall väldigt sällan) kissar elr bajsar utanför buren! :) Mina marsvin (och dom jag haft innan) kissar och/eller bajsar efter bara ca 5-10 min i knät. Inge roligt.. medan min hamster (och dom jag haft innan) aldrig har kissat elr bajsat utanför buren! :)

Du säger dessutom att dina marsvin vill ha kontakt med dig, det vill mina oxå och min hamster med! :) Jag har upplevt att hamstrar är lättare att få tama iomed att dom är lite modigare och ofta kommer fram till handen & nosar än marsvin som bara sitter upptryckt i ett hörn & darrar (nu pratar jag om otama djur). Det är oxå ett plus för hamstern, att trots att den inte är tam ofta kommer fram och nosar iaf. Ge mig gärna bevis om du ser ett marsvin göra likadant. ;)

Ännu ett plus jag kom på nu för hamstern är att det är otrooligt stor skillnad när det gäller rumsrenhet. Hamstrar är ofta "födda rumsrena" medan marsvin kan vara omöjliga att få rumsrena.

Givetvis kan alla ha upplevt olika när det gäller hamster & marsvin, och givetvis är det jag skrivit mina uppfattningar. Men jag har haft både hamstrar & marsvin, av båda könen och ett x antal av vardera djur, så jag tror nog att jag vet vad jag pratar om. Så det jag skrivit är absolut inga förhastade slutsatser elr fördomar. Bara ren fakta & mina upplevelser & uppfattningar. Värt att komma ihåg! :)

jorgengustavsson
0

Bella-R visst ska man lystna på barnen men har hon visat sin son ett marsvin ? Som många skriver och även jag i slut änden är det föräldrarna som får göra "tråk" görat, personligen tycker jag det är avkopplande att städa bur eller liknande :-)

I längden tror jag att marsvin är bäst men visst som första djur är en hamster perfekt. Den kräver inte mycket och är hyffsat snäll… (Inte för att marsvin kräver mer…)

Skaffa en hamster och när den dör och din son blir ledsen gör som jag köp 2 marsvin ;-) Funkade jätte bra här..

Bella-R
0

jorgengustavsson: om TS har visat sin son ett marsvin (?) vet jag ingenting om (förstår inte riktigt varför jag skulle veta nånting om det överhuvudtaget?) så det låter jag TS svara på. :)

southdakota
0

Det verkar som om nästan alla här inne bara träffat otama hamstrar, tama hamstrar riktigt härliga djur.

Mina är väldigt mysiga (Ligger gärna uppkrupna i händerna och snosar lite) Kyss men de är inte bara soffpotatisar utan samtidigt äventyrslystna också.

Inget illa gentemot marsvin, de är säkert också jättehärliga, men tycker hamstrar beskrivs helt fel av många. Flört

jorgengustavsson
0

southdakot du har helt rätt i att hamstrar kan vara goa :-) Vår hamster som vi hade innan älskade att ligga i täcket på magen och sova o gosa. Så hamstrar kan vara lika sociala som hamstrar det är nog mycket vad man gör det till. Och som någon skrev inte säkert att hamstern sover hela dagarna vår gjorde det inte. Däremot så steg vår upp EXAKT klockan 8 varje kväll och tog en spin i hjulet mm..

Som första djur(test djur) är nog hamstern svår slagen. Ett alternativ är ju att köpa en lite äldre hamster och se om intresset finns. Att barnen blir ledsna när dom dör får man ta även jag blev lite depp när sonens hamster dog men 2 dagar efter köpte vi 2st marsvin så nu är det inget depp här längre..

Moa-16
0

Klart, lite samma sak att dom som har kaniner tycker marsvin verkar tråkiga osv.. Vi med marsvin tycker hamster verkar tråkigt. Inte jag då ;) Alla djur är lika goa. Men dom har ju olika behov. Och alla har ju olika personligheter. Gäller ju alla djur. Både marsvin och hamster är ju bra för barn. Bara föräldrarna har ansvaret. Hamstern blir det nog lättare för honom att sköta helt själv.

jorgengustavsson
0

EN nackdel med hamster är ju att dom är lite mer "ömtåligare" och yngre barn kan vara lite hårdhänta men funkar ju så länge någon förälder är i närheten och visar och förklarar hur dom ska handskas med hamstern.

elin85
0

#38 Marsvin är ju också mycket ömtåliga och dessutom ganska tunga för en 8-åring så jag skulle inte vara så pigg på att låta en 8-åring hantera ett marsvin på egen hand.