klippa klor
hej,
Min son som är sex har velat ha husdjur ett tag och nu har vi tagit över två marsvinshannar från en familj där de inte fått så mycket uppmärksamhet.
Nu efter köpte har jag upptäckt att de inte var så välskötta faktiskt….
Ett marsvin hade mycket långa klor, framför allt ena framfoten hade en klog som var svängd på ett obehagligt sätt. Jag har gjort en första genomklippning men vågar inte klippa för mycket för den var uppenbarligen öm!
Det är alltså min fråga, måste jag ta det steg för steg eller kan man dra på ordentligt? Pulpan syns i de ljusa klorna eller går den längre än vad man tror sig se?
Min andra fråga är aktivitering.
Det är helt passiviserade och rör sig inte mycket utanför buren - helt stilla faktiskt. Tvivlar på att de fått vara ute mycket tidigare, tyvärr. Några tips på hur jag kan få dem aktiva och bli lite mer normala marsvin?
tacksam för svar
Jeppe
Du ska klippa strax efter pulpan precis som med tex hundar.
Är du osäker be någon lysa med en lampa eller ficklampa ifrån ena hållet då ser ni exact vart pulpan går. Våra marsvin var i typ samma sits som dina verkar det som, blev stor skilnad med jätte bur, då blev dom mer aktiva. Personligen tror jag att man ska ta lite golvtid varje dag så dom får vänja sig. har gosat lite med en av våra idag för första gången sedan dom kom hit, för typ 3 dgr sedan.. Bara ta det i lugnt tempo med korta steg varje dag så är jag övertygad att dom blir mer aktiva och sällar sig mer till er..
Funkar att muta dom lite också med gott gott ;-) Min sons marsvin har blivit persilje narkomaner sedan dom kom hem till oss….
Det med klippningen är nog mycket rädsla också ifrån marsvinen normalt känner dom ingenting..
Vad snällt av er att ta hand om marsvinen, det låter som om de har ett bra liv hos er framför sig :)
Pulpan är olika långa i klorna, men i regel är de ungefär lika långa på hela framtassen - om själva klorna är lika långa dvs. Klor som inte klipps regelbundet får längre pulpor. Klipp precis intill pulpan, håll sedan klorna kortklippta genom att klippa dem lite men ofta. På svarta klor gäller det verkligen att man tänker på att klippa lite, lite i taget för att inte klippa i pulpan. Om man trots allt skulle råka klippa i pulpan är det inte hela världen, jag brukar ge en liten mumsbit och ha dem uppe i famnen tills det slutar blöda.
Marsvin är bytesdjur och trivs inte på stora, öppna områden. Särskilt ljusa områden är läskiga eftersom de är synligare för rovdjur där. En mörk golvyta är bäst, lägg ut lite gömställen runt om i inhägnaden (en inhägnad kan ofta få dem att känna sig tryggare än en obegränsad yta) och små matbitar. Sitt med dem, klappa dem och låt dem ta tid på sig. De kommer att våga utforska sin nya omgivning så småningom, det gäller bara att låta dem ta tid på sig. Nu har de dessutom kommit till en ny miljö och har fullt upp med att vänja sig vid alla nya dofter osv. Lycka till! ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Yeap tid är nog det viktigaste :-)
Hej,
tack för svar. ska på med klosaxen imorgon igen.
På tidigare stället hade de bara gett pellets och sallad….
Nu är det hö som gäller som basföda och oj vad de äter!
Och morötter, broccoli och vitkål älskar de!
Jag har faktiskt märkt stor förändring sedan de kom i förra veckan.
De har blivit mycket mer sociala. De har också börjat äta ordentligt.
Sonen och frun är väldigt förtjust i dem och de är ute varje dag, ofta flera gånger per dag.
Jeppe
#5 Vad trevligt att höra :)
Mvh Felicia
Håller med. Jätteroligt att ni har tagit hand om grisarna!
Kloklippning kan ibland vara enklare med en nagelklippare för människor. Lättare att klippa böjda klor & att bara ta lite då.
#7 Jag tycker det är betydligt enklare att man förstör klorna med en vanlig nagelklippare.
Mvh Felicia
Åhå…. du menar att klorna spricker lr så? De är ju inte bra isf… Infektionsrisk å sånt.
Jag brukar ta de allra sista, om en klo blir lite sned lr så, men nagelknipsare. En av mina grisar har en problemklo som växer snett. På den är de lättare att komma åt med människoklipparen.
#9 - Ja, vanlig nagelklippare är väldigt bra på lite krokiga klor som inte är så lätta att komma åt bra med en klosax. Men som Felicia säger upplever också jag att det är lätt att man "krossar" klorna, dvs. de blir sprickiga och fula.
Hanna