Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 4864 ggr
Pajas
0

Kompostgaller!

Kan man ha vanligt kompostgaller som en hage till marsvinen eller kan dom gå igenom hålen då? (Isåfall ska jag ha det inomhus). Eller har nån något annat tips/idé hur man kan göra en innehage till dom att leka i ? :)

Noddy
0

Mina marsvin hade en hage av kompostgaller ute förra sommaren och jag upptäckte rätt snabbt att inne i hagen stannade dom vart fall inte. :P Men det funkar utmärkt om man sätter fast lite hönsnät längst ner på gallret!

paronskrutten
0

Mina marsvin kommer inte igenom gallret..

Helena

[Liinda]
0

Kompostgaller funkar bra som hage men du borde ha något hönsnät längst ner så dom inte smiter ut.

3 av mina 5 marsvin har lyckats smita ut och min kanin också. Dom andra har inte försökt men dom kan nog om dom vill :P

dreamiz
0

Som de andra sagt så smiter en del ut. Jag har en liten gris som lätt skulle kunna ta sig igenom men som inte gör det ändå. Men med lite hönsnät runt så kan de inte smita!

Abico
0

Sune har gått i sitt komposthägn hela sommaren och inte ens övervägt att sticka. Fast jag tror ju att han skulle få problem om han försökte ;P Donken skulle lätt komma ut, men gjorde inte ens ett försökt när tjejerna satt och ropade på honom och Sune ifrån hallen (Sune därimot gjorde stora försök att tugga sönder buren).

Hanna 

Tezza
0

http://www.tigerharen.org/Tips/marsvin.pdf

På Tigerharens hemsida har de tips om hur de har byggt en bur av kompostgaller…

Mari
0

jag har kompostgaller som utehage åt dem, men jag lämnar dom inte utan tillsyn allt för länge (dels för att vi har så mkt katter)

sen så har jag en gallerdel i botten också så de inte kan gräva sig ur :)

men sist så gjorde jag nya burar, hade kompostgallret som lock och botten och självaste sidorna hade jag sånna här pallkragar :)
Marsvinen verkade gilla det mer då de inte var så rädd för allt som rörde sig rumtomkring, nu såg dom alltså inget :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

paronskrutten
0

#7: Marsvin gräver inte..

Helena

Mari
0

#8 Mina gör de :O

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

paronskrutten
0

va ? :/ Konstigt

Helena

[Liinda]
0

Min Cuy hane gräver i burunderlaget det ser jättekul ut, han gräver så det flyger ut ut buren. Men jag tror inte att marsvin har så starka fötter eller klor att dom kan gräva sig ut genom en utebur.

Mari
0

#10 & 11
Nej har man galler i buren så kan de inte gärva sig ur :)

Vet att de är konstigt, många som sagt att marsvin inte gräver men min gör det när de är ute, blir hål i gräsmattan (inte stora men hål är de) och de äter rötter :P Så jag tycker de är bäst att ha galler i btten också, marken den står på kanse är lite ojömt också så de kan trycka sig ut på nått sätt så bottngaller är bra

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

#12 säker på att det är marsvin du har ;) haha skoja :P

FeliciaS
0

Men de gräver sig ju inte ur en bur så då är det onödigt med galler i botten, det försämrar ju bara för dem när de går eller betar :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

jag vågar inte ha kompost galler vissa marsvin som e lite mindre kan krypa igenom hålen och vissakan fastna så det vågar jag inte

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvin kan visst gräva ^^'

Hanna 

[Liinda]
1

#16 oj haha 43 barn det var ingen dålig tjuvparning han lyckades med.

FeliciaS
0

#16 Jo, visst :) Men eftersom att det t.o.m. har kommit på en tidningsartikel är det som sagt inte så himla vanligt :) Har sett artiken förut - rolig men samtidigt skrämmande..

Dessutom finns det inga begränsningar för vad våra små söta "gosedjur" kan göra! :) MARSVIN KAN! :D

Mvh Felicia

NikitaOMichellin
0

Ett av mina marsvin smet igenom kompostgallret. Jag hade gjort en hage inne, för att dom skulle på lite motion. Innan jag visste ordet av så var ett av mina marsvin borta. Jag letade och hittade henne under själva datorn, (datorn står på en hylla, en halvmeter ovanför golvet.) Tur att jag hittade henne snabbt, så hon inte bet i någon kabel :P

[Liinda]
0

Jag hittade ett av marsvinen bakom sängen och när kaninen gick i den hagen så trodde jag ju absolut inte att han skulle lyckas smita. Snacka om att jag fick en chock när jag såg i ögonvrån hur han kuta förbi mig till hallen haha :D

Abico
0

#18 - Nä, det är väl klart :P

Hanna 

AmandaF
0

Man kan ha kompostgaller som utebur. Jag har en kompostgallerbur. Mitt marsvin Soft är så pass knubbig att han aldrig skulle komma igenom det. Men om jag hade yngre marsvin skulle jag inte rekomendera det .. för dom kan ju bli mindre än vad det ser ut som. Men ta en titt i min dagbok , där har jag lagt ut en bild och information om min utebur.

[Liinda]
0

Jag skulle nog sätta något hönsnät runt eller sitta med hela tiden om jag var du. För dom kan nog göra sig smalare än vad dom ser ut att vara. Jag har sett bild på hur en vuxen kanin klämmer sig ut så om en vuxen kanin kan göra det så kan nog ett marsvin också :P

Wiizy
0

*fniss* jag har inte ens mina marsvin i bur, har dom helt lösa, och dom springer som dom vill i rabaterna. men dom ser mig som trygghet och är nära mig. och grannens katt struntar dom i, även om den kommer nära Så kompostgaller skulle dom nog inte fly från iallafall ;)

AmandaF
0

#24 . Hur vågar du ha marsvinen lösa i trädgården ? om det kommer nån fågel eller nått då .. eller en främmande katt ?

Wiizy
0

#25 - Trädgård har jag ingen, därimot en gård med så där 10 ungar ;)(bor i lägenhet) jag vågar för jag vet att dom ser mig som trygghet. Ja, katt finns, men den har hälsat och den är supersnäll, och den vågar inte ens fram till marsvinen, och jag sitter ju med dom där ute? mina marsvin springer i rabatterna, men jag kan alltid få tag på dom, fåglar finns , jaa… men jag har dom så nära mig.
Jag vet att det är en stor risk, men ja.. :)

FeliciaS
0

Mina första marsvinspojkar fick vara lösa i vårat kryddland och de åt glatt av alla våra kryddor och sprang runt lite i vår trädgård under mina och mammas bevakande ögon :D

Mina marsvin springer lösa på altanen när jag är där och i trädgården kan de inte vara (rabatter med delvis giftiga blommor överallt) men på samfällighetens stoooragräsmatta får de vara i två smådjursinhägnader någon timma/dag under sommarhalvåret. Då sitter jag med i/utanför inhägnaden och beundrar eller fotograferar marsvinen. På balkongen får de vara hela dagarna under sommarhalvåret i en stor nätbur med tak.

Mvh Felicia

Tindrar
0

Vi byggde en bur (och jag och min mamma och några kompisar är världens sämsta på att snicka) Så marsvinen smet, och Mirakel kom inte fram fören efter två dygn då hon kom in under huset. Trixie hoppade frivilligt in efter några timmar och Trolla gömde sig men vi fångade henne till slut. Men vi fick till slut en stor kaninbur av några på ön bredvid.

Knutte-love
0

Jag har kompostgaller på sommaren åt mina hanar. för jag hade bara 2 marsvin i somras.

På kompostgallret satte jag hönsnät. bara för att en hållde på att smita. så det var tur att jag hade en filt som han sprang under och gömde sej i. ;)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

lomsen
0

gammal tråd, men ja.. jo intressant iof!