Färghjälp
Detta är Bilbo, han är ca 6-7 veckor och väger 331 g. Han är ett äkta virveltroll, helt galet virvlig är han.
Jag tycker att hans färg är jättehäftig, men har ingen aning om vad det är för färg. Han brun fast pälsen är mycket ljusare än på chokladgrisarna och har en massa ljusa inslag.
Jag är inte säker på om ögonen är rubinfärgade eller inte, men det syns väl bättre när han blir lite större.
Han är chocolate. Det är inte alls ovanligt att pet-choklader eller långhårschoklader är sådär ljusa. Det är snarare så att många av de mörka choklader man ser bland sträv- och långhår inte genetiskt är riktiga choklader…
De vita topparna som är på vissa hårstrån är något som är vanligt på choklader. Oftast försvinner det när de blir äldre.
#3 Tack för svaret!
Min kompis dotter hade en self som var choklad och hon var mycket mörkare. Jag tänkte ju inte på att han faktiskt är långhårig. Eftersom jag har nakenfisar och lakeland och de har golden-färger alla utan tre som är svarta så känns denna så helt annorlunda.

Gud så fin! Honom skulle jag inte tacka nej till om jag fick erbjudande ;)
Vilket jättesött virveltroll! :)
#3 Hur ser man att han är just chocolate och inte zobel? Tycker det är väldans svårt att se skillnad ibland :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag är ingen expert men färgen på tassar och öron. Har för mig att zoblar ser mer svarta ut…..
Choklader och zoblar är svåra när de är små, men zoblar mörknar, det gör inte choklader. Zoblar (och sepia) är sällan fullt så bruna som choklader utan har en lite gråare ton. Såna här stickelhår får inte heller zoblar utan det verkar hänga ihop med chokladerna (även om det förstås finns många choklader utan dem!).
#4 Self chocolate är avlade på färg och därmed mycket, mycket mörkare.