Ringorm på utställlning
SMF har nu skärpt reglerna för incheck och fd ringormsdrabbade utställare. Då är det alltså ett stort bekymmer med denna obehagliga svamp.
Incheckare ska tvätta sig i virkon och byta förkläde mellan varje utställare. Domarbord ska tvättas mellan olika klasser. Etc.
Jag har varit med i "utställnings svängen" i 8 år. Har inte varit med om detta under dessa åren. Vart kommer "utbrottet" ifrån?
Ni som är drabbade, och andra fördjupat sig i det: Importerade djur? Känsliga raser? Beror det på djurhållning? Jag tycker det är lika viktigt att reda ut hur ringormen kommit att kunna slå till så här som att förebygga att den sprids.
Jag har varit på föreläsning för djursjukvårdare/veterinärer på hudseminare. Vad jag minns mest var att det finns svampsporer (bl a ringorms arter) överallt, t om i konferanssalen vi satt i. Huuu! Men vi har ett suveränt skydd, vårt skinn. Och det har vuxna friska marsvin också. Jag har inte upplevt att det är särskilt vanligt med Ringorm på marsvin, under 18 år som djursjukvårdare. Något måste ha hänt det senaste året! Vad tror ni andra?
Mina marsvin fick båda Ringorm 2000 o sen fick den ena det igen 2003 vilket även spred sig till mitt lår! Jag vet inte alls vart dom fick det ifrån då jag inte hade kontakt me några andra djur alls. Måste nästan funnits i höet.
Jadu Mimmi om vi bara visste hur det helt plötsligt florerar så mkt, vad enkelt det skulle bli då.
Jag blev ju själv drabbad i vintras och många andra med mig. Det märkliga är väl att det drabbat så många olika raser så rasbundet borde det ju knappast vara. Dålig djurhållning? Vet inte, kanske i vissa fall, men många av de som drabbats har varit "små" uppfödare med enligt mig god djurhållning.
Huvudsaken är väl att alla kollar sina djur noga och INTE åker på utställning/lånar ut/säljer djur om det finns minsta misstanke om svamp öht.
Jag har blivit väldigt noggrann med att rengöra ALLT som varit på utställningar och Virkon används flitigt i samband med utställningshelger. Senast idag har jag använt upp en påse på att bada två marsvin i virkon, tillbehören och transporten har jag inte orkat ta i tu med ännu.
De senaste utställningar jag varit på har kännts mer eller mindre säkra gällande noggrannheten vid incheck på utställningsborden. Särskilt vid Petborden är det väldigt dåligt med handdesinfektion mellan djuren, kan inte komma på att jag sett det de senaste utställningar jag varit på.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Vad är det för skärpta regler mot utställare som haft Ringorm? Det känns som om det är ngt jag borde känna till men det gör jag inte. Det enda jag vet om är en rekommendation som finns på SMFs hemsida.
Handsprit tar inte död på svampsporer, där är det virkon som gäller.
För ett par år sedan (tror jag det var) så "fanns" det något som kallades för skinnysvamp. "Finns" det fortfarande eller kan det ha något med Ringorm att göra?

Har sysslat med utställningar i över tolv år och inte förrän nu har jag hört något om det här med Ringorm (visste såklarta tt det fanns och så innan men jag antar att ni förstår hur jag menar).
Funderar också på vad det är som har hänt. Tycker det är riktigt otäckt faktiskt med risk för Ringorm.
Men om det ska vara så med skärpning med incheck etc, borde det då inte vara så att vid misstanke (stoppande i incheck) om Ringorm blir både det drabbade djuret samt de andra djuren från samma utställare/familj samt ägaren/ägarna banlysta från utställningen?
Att släppa in djur som bor på samma ställe som det djur man misstänker ha Ringorm mste ju vara riktigt dumt eftersom det kan bära på sporerna, likaså att låta ägaren (som rört djuren) komma in eftersom denne också förmodligen har sporer på sig.
Sen, hur agerar man på kommande utställningar (några veckor senare) om samma person kommer igen fast denna gång visar de djur som är med inga symptom? Finns ju ingenting som säger att djuren som blev fast utställningen före är behandlade eller att de djur som är med denna gång inte bär på sporer.
Tycker som sagt att detta är väldigt obehagligt men tyvärr är det nog svårt att komma åt det, trots skärpta inchecl tror jag…:-/
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#5 Så tycker jag också. Den som åkt fast för Ringorm (eller annan smittsam sjukdom/ohyra) borde inte få komma in själv eller med något av sina djur, tycker jag. Annars kan det knappast hjälpa..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ni som har fått Ringorm på era djur, har ni själv fått utslag? Jag är väldigt känslig för Ringorm från både häst och katt.
Virkon ska man ha i spray med genomskinlig flaska, när färgen inte är röd länger är den overksam. Brukar ta en vecka. Sedan är det iktigt att blanda enl föreskriften, så den inte blir för svag.
Precis som Sandra säger så tvivlar jag på att virkon "doppade" incheckare och domare kommer att hjälpa! Det måste bekämpas i hemmet. Likaså är det svårt att förbjuda en utställare att gå in i lokalen vid misstanke om Ringorm. Man kan ju inte ställa diagnos som vanlig incheckare vid åsynen av hudförändringar. Bara upplysa om misstanke.
Bifogar bild med Ringorm från http://www.merckvetmanual.com
Om man sprayar igenom sina marsvin i virkon efter en utställning plus all utrustnig som varit med. Då skyddar man sitt eget iallafall. Man behöver ju inte skölja ut det förrän dagen efter, om man kommer hem sent.
Jag ska försöka se till att det finns Virkon att köpa med sig hem efter utställningarna i Sydväst. Virkon är tyvärr inte billig, men att slippa dyra veterinärkostnader, besvärliga saneringar hemma och utställningsstopp så torde det vara en billig försäkring.

En artikel som tål att läsas igen…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag har inte fått det bekräftat då vet. sade att de inte hade Ringorm, var bara 3-4st som visade symtom och skraptest var fritt. Har dock behandlat som det vore Ringorm och sanerat. Hade det i sommras. Har haft det två gånger för något år sedan också, de båda gångerna misstänker jag att smittan kom från nya djur(uppfödarfödda, har faktiskt aldrig sett det på djuraffärsdjur :-S) , nu har jag ingen aning var det kom ifrån.
Är helnervös nu att det fortfarande ska finnas sporer då jag skickade iväg en som visade sig vara smittad, hade inte brutit ut än hos mig utan gjorde det ett par dagar efter han flyttade. Han själv hade haft "skinnysvamp", vilket troligen var Ringorm om höll sig lugn efter behandlingen, bröt ut rejält efter han flyttade. De marsvinen var omplaceringar från en uppfödare som sade sig vara sjuk. Alla marsvin och utrustning som flyttar eller åker på utställning badas i virkon innan.
Själv har jag aldrig blivit smittad och alltid bara ett fåtal av djuren, ingen rasskillnad utan olika raser, skinny verkar dock vara mycket känsligare (de har ju heller ingen päls som håller sporerna från huden). Inga hundar eller andra djur har heller blivit smittade (peppar, peppar)
Själv är jag mycket slarvig med att sätta nya djur i karantän och att sprita händer osv. gör bara innan jag tar i andras djur. Jag kommer helt enkelt inte ihåg att sprita händerna och jag klarar inte psykiskt att ha djuren på flera ställen, därför blir det ingen karantän. Men därför blir det säkert också större smittryck på mina.

Jag fick in Ringorm i mitt stall, tidigt på våren -08. Detta i och med att jag importerade några avelsdjur från Danmark. Jag födde då upp self/crested goldens, men hade även några rexar och pettar så jag såg ingen skillnad mellan raserna av de som blev drabbade. Själv fick jag ett utslag på armen, vilket jag tyckte tog längre tid att bli av med, än det tog för djuren att bli "fina" igen.
Djuren doppades i Imaverol, och djurrummet sanerades med Vircon. Jag själv fick en salva på recept, men jag tvättade även utslaget med både Imaverol och Vircon. Ingen annan i familjen fick några besvär, trots att jag har 3 barn som ofta var ute hos djuren.
Det tog ungefär 6 månader från att första skrapproverna togs som var positiva, tills sista proverna togs som inte visade några som helst sporer.
Sen över till mina egna funderingar. Jag tror att Ringorm alltid har florerat runt bland uppfödare i precis lika stor utsträckning som det gör nu, skillnaden är nog att det nu är fler som är så pass ärliga så dom går ut och talar om det! Sen att man inte har blivit drabbad själv förut, kan faktiskt vara så att man helt enkelt haft tur?
Vidare kan jag för mitt liv inte förstå hur man som utställare/uppfödare kan bli stoppad på en utställning pga misstanke om Ringorm, och sen helgen efter dyka upp på nästa utställning? Alltså, har man ingen skam och moral i kroppen, utan är så in i helsike tarv på att få det där sista åtråvärda certet, och skiter fullständigt i att man utsätter alla andra djuren i lokalen för en risk att bli smittade???? För mej så känns det rätt skrämmande….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Varför dessa nya rekommendationer kommit till är för att det nyligen har skett ett par incidenter liknande dem du beskriver #5. Och vi var många som mailade riks styrelse för att få till en förändring. Då dessa incidenter uppstod så avvisades djurägaren samt alla dennes djur från utställningarna. Visst man kan inte som incheckare till 100% ställa diagnos men bara misstanken om att det kan vara Ringorm gjorde att beslutet togs. Och jag tror att det är så vi måste agera om vi ska ha en chans att bli av med problemet! Sen tycker jag att det är varje utställares skyldighet att inte ta med djur med svamp! Det är hemskt oansvarigt att utsätta andra för smitta.
#7 När jag hade det hemma var det ingen av oss människor som fick det. Men då var jag också extremt noga med hygienen (använde Virkon så fort jag hanterat något djur) och barnen + sambon fick öht inte gå in i marsvinsrummet.
Jag och många andra med mig sanerar transporter, utsrustning och djur i Virkon när jag kommer hem från en utställning. Jättetråkigt att behöva göra det men jag törs inte chansa. Vill inte få det igen, för då lägger jag nog ner….. Det är ett hästjobb med behandling och sanering och dessutom kostsamt. Bara Virkonet kostade mig ca 700 kr (det gick åt närmre 150 liter….) + medicin + veterinärbesök + inköp av massa nya grejer och foder. Mkt fick ju slängas.
Jag måste också tillägga att jag är rent ut sagt allergisk mot uttryck som "skinnysvamp" och "teddysvamp". Vi får inte tolererar såna uttryck tycker jag. Svamp är svamp oavsett på vilken ras det sitter och svamp är en sjukdom, inget normaltillstånd. Djur med svamp ska vara hemma!!!! Skulle ju vara intressant att veta om någon odlat dessa "skinnysvampar" för att se vad det egentligen är…..
Och här tror jag att det i flera fall kan handla om djurhållning. Håller man rent och torrt i burarna och ger tillräckligt och bra foder så är djuren mindre känsliga för angrepp. Jag har själv haft ett antal skinny genom åren och INGEN har haft svamp…….Sen har jag full förståelse att teddy med mkt tjocka pälsar lättare drabbas av svamp, men som sagt djur med svamp har inget på utställning att göra!
Det som är läskigt är att man inte vet hur vanligt det är. Det verkar ju som att det inte syns på så många djur hos de drabbade. Det skulle därför mycket väl kunna vara så att i princip alla har sporer hemma utan att veta om det därför att de inte visat sig. Det kan ju vara så att det bara drösar av ringormssporer i mitt hem utan att de gjort sig till känna, fast jag inte sett någonting och tro mig jag har letat…
Jag är nog lite överspänd för min son blir galen på mig för så fort jag ser minsta märke på honom (eller djuren) kastar jag mig över honom undersöker med ett hetsigt -Vad är det dääär? Numera när han fått ett skrapsår eller något visar han mig genast, med orden -Mamma, det är inte Ringorm det är…
Jag säger som min stackars uppfödarkompis uppgivet suckade mitt i sin ringormssanering -Jag önskar att sporerna var självlysande så man hittar dem och kan se om de försvunnit. För jag tror att det är ett stort problem är just att man inte lyckas få bort allt. Saneringen måste vara extremt noggrann för att man ska bli av med allt det är det arbetet och osäkerheten om man verkligen fått bort det som skrämmer mig mest med ringormen och kostnaderna förståss.
Vi måste alla hjälpas åt för att stoppa detta. Försöka skydda sig själv och stanna hemma från utställningar vid minsta lillaste misstanke om Ringorm där hemma. Vi måste vara rädda om varandra och inte föra smittan vidare!
#12 Vet inte om det var till mig men det kändes lite så…
Anledningen till att jag skrev "skinnysvamp" med "tecken är just att jag inte riktigt heller tror på att just skinny har en speciellt svamp, men det visste jag inte då.
Anledningen till att jag tycker skinny är känsligare är att de tre gångerna jag haft svamp hemma är det alltid på skinnysarna det synts först. Som jag skrev antagligen för att de inte har någon päls som skyddar deras hud mot sporerna.
#14 Det var inte riktat till dig utan jag blev bara påmind när du skrev så.
De här termerna har flitigt använts i flera år av uppfödare/ägare av tex. skinny. "Det där är bara skinnysvamp" är en vanlig kommentar i inchecket…..

Jo, det där med sk skinnysvamp. Raser av naken katter har en typ av svamp i hud och öron som inte kan räknas som smittsam. Det är jästsvamp. De har gult sekret i öron och där de legat blir en gul fläck på underlaget. Jag har aldrig fått ta prov på skinny men kan det vara detta som de också är drabbade av framför andra raser.