Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1720 ggr
Sudakas
0

Små ungar

Den 2 oktober fick min Merinohona fyra små ungar med en födelsevikt på 38-42gram. I dagsläget väger minstingen 110 gram medan den största ligger på 175gram, och de är snart fyra veckor gamla.

Jag läser om kullar här på mif där ungarnas födelsevikt ligger på 110gram, vilket förstås gör att jag tycker att mina ungar väger Alldeles för lite. De är visserligen i bra hull och kondition och har varit det enda sedan de var nyfödda, men det känns som att de är hysteriskt små..

Jag har haft två kullar tidigare där det också blev fyra i varje (efter två andra honor, förstås) och de ungarna var betydligt större än vad de här är.

Är det vanligt med ungar som är såhär små? Och vad kan det bero på?
Makenna är själv en normalstor hona och de har så gott som fri tillgång på grönsaker och frön, vilket hon även hade under dräktigheten.

/ Nathalie

Binajis
0

38-42 gram låter hysteriskt lite. Att dom ens har fullt utvecklade organ, man tycker det ska vara omöjligt i en så liten kropp! Vet du om de var för tidigt födda? Annars kan det förklara den låga vikten, men då borde dom knappast vara fullt utvecklade varken inuti (organ) eller utanpå (päls).

Mina ungar väger mellan 70-130 när dom föds, beroende på kullstorlek osv. Vad är det för frön du ger din hona och har dom fri tillgång till hö?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Sudakas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu kommer jag inte ihåg datumet då hon blev parad, men jag kan kolla upp det. Hur som helst så var hon beräknad till den 4 oktober. Det var en unge i kullen som kanske hade lite tunn päls, men i övrigt så var de lika välutvecklade och pigga som de andra ungarna jag haft här hemma.

De har fri tillgång på riktigt fint hö, och får Lottie pellets plus hel havre. Tanken är att vi ska köpa Oxbow, men det har tyvärr inte blivit av ennu.

Min teddyhona, Kim, fick fyra normalstora ungar lite mer än en vecka innan Makennas kom, och de har ju ätit samma mat hela tiden. Kanske Kim åt upp en del utav Makennas mat också? Men det är samtidigt inte riktigt troligt eftersom jag alltid gav Makenna extra just för att hon skulle få i sig tillräckligt. Men det kanske inte räckte…?
Men usch, tänk om hon gått och varit hungrig hela tiden.. Rynkar på näsan

FeliciaS
0

Oj, det låter väldigt lite! Min hona fick 6 st ungar i maj, de vägde 68-80 gram vilket jag tyckte var rätt lite (men egentligen inte så farligt med tanke på att de var så många).

Det finns troligtvis olika orsaker som kan göra att ungarna blir små, för det första så kan de ju ha fötts för tidigt och inte hunnit utvecklas. Men har honan råkat ut för något i en period av dräktigheten då ungarna utvecklas så kan säkert det påverka mycket.

Men så länge de diar och ökar i vikt är det ju jättebra! :) Man får förstås ta hänsyn till deras storlek och ska du sälja dem bör de få bli lite äldre än lägsta rekommendation på 5 veckor eftersom man också brukar säga 300 gram då.

#3 Jag råder dig att ta bort fröblandningen. Marsvin ska inte äta fet kost, det är inte bra för deras organ och matsmältning. De behöver fiberrik kost (80% hö) och ett kraftfoder som är fiberrikt och energirikt till de som behöver lägga på sig eller är dräktiga/digivande. Lottiepelletsen och helhavren räcker mycket väl, det är bättre för dem om de bara får det (fri tillgång) och lite fröer som godis ibland :)

Jättesöt liten bebis på bilden!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sudakas
0

Vi flyttade i början på hennes dräktighet, vilket absolut kan ha påverkat henne även om hon verkade lugn under bilresan. De är ju känsliga, de små liven..

Flickan på bilden ska stanna, eventuellt även minstingen, och de andra två kommer att få flytta när de är redo för det. 

Fröblandningen ska bort. Enda anledningen till att jag köpte en ny liten påse var att Makenna började bli tunn när ungarna diade som mest och jag inte hade tillgång till havre just då. Någon ny påse kommer vi inte att köpa. :)

#3 Ja, visst är hon! ^^

godisgrisen
0

Jag har också fått några pyttesmå ungar i de senaste kullarna av någon anledning men de har alla klarat sig och varit "felfria". Den minsta Minerva vägde 46g föddes i en kull med fem. Hon har verkligen inte varit ynklig trots sin litenhet utan ätit, skuttat och växt. Jag blev nervös när hon var så pyttig men det var i onödan! Jag fick då veta att ungar under 50g är väldigt litet och riskbäbisar. En unge som föts här vägde 141g nästan tre gånger så tung som den minsta!

38g är otroligt litet men att lilla knatten väger 110g nu är väl bara för att den börjat så lågt. Fantastiskt att de klarar sig när de är så pyttiga!

Sudakas
0

Nu har jag kollat i mina anteckningar här på datorn och pratat lite med mamma, och vi kom snabbt fram till att minstingen vägde 40gram medan de andra låg några gram över. Det är ju lite bättre, förstås, men fortfarande alldeles för lite. Hur som helst så mår alla bra, växer som de ska och äter i mängder, så något 'fel' lär det ju inte vara på de. Då bör de ju endå ha gått åt vid det här laget, tycker jag :b

#5 Vad skönt att höra att det finns fler små gryn som överlevt trots att de är så små!

Tanken var att hon skulle paras igen i januari/februari, men jag blir lite tveksam till att ta andra kull på henne eftersom ungarna blev så himla små… Tror ni att det blir 'bättre' den här gången, nu när hon slipper flytta och dessutom är den som bestämmer i buren? Eller är det bäst att låta bli? Hennes och ungarnas hälsa går ju förstås före mina uppfödarplaner.

Linnet
0

Oj, så små, trodde inte så små ungar kunde överleva. Hade en gång en kull, där det först kom en bamse på 154 gram och sen en liten ynklig unge på 42 gram som inte klarade sig. I mina kullar med 5 ungar brukar dom ligga på 55-85 gram, är det bara två i kullen brukar dom ligga på 110-120 gram.

idipidi
0

Det är inte så konstigt att ungarna är små om honan är född i april och redan har fått två kullar. Det konstiga är snarast att ungarna har överlevt när de är så små.

Marsvinlove
0

#8 hon skrev ju att hon haft två kullar tidigare MEN med två andra honor;)

idipidi
0

#9 Ahaa… Men oavsett så är ju honan parad vädigt tidigt. Hon var ju bara sex månader när den här kullen föddes.

Marsvinlove
0

#10 Hmm ja iof