Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1308 ggr
Binajis
0

Flockfasoner

Många vet ju att jag tog hand om två omplaceringsflickor för några dagar sedan. Greta och Daisy bor inte längre tillsammans då det var meningen att Greta skulle flytta ihop med Viola som hon ska säljas med. Daisy bor med en annan hona som också är ganska ny och behöver socialieras lite innan jag sätter ner henne i flocken.

Jag förstod snabbt att Greta var den som bestämt och insåg att hon var ganska dominant. Fint, tänkte jag eftersom jag vet att Viola är en underlägsen dam. Det skulle alltså inte behövas mycket för dessa tjejer att bestämma rangordningen. Men det här hade jag inte väntat mig…

Gretas ögon blev som tefat när Viola kom in i buren. Hon har ju bott tillsammans med Daisy i hela sitt 1-åriga liv så det var väl inte direkt konstigt. Dom hälsar på varandra, Viola börjar käka på en gurka och allt ser ut att gå bra. Jag kilar iväg för att hämta en gurka till och hör från nedervåningen hur någon av marsvinen skriker i högan sky. Jag rusar upp men hinner inte uppfatta vem egentligen som jagade vem, båda ser lika förskräckt ut. Jag sitter och iakttar och märker att det är Greta som kastar sig över Viola. "Gullan!" tänker jag, som är den hona som brukar hunsa nykomlingar med stor framgång. No one mess with Gullan, det är något vi skojar om här hemma.

Viola får flytta ut en stund för att göra plats för Gullan, så att säga. I en början går det bra, morötter finns och Gullan kollar inte ens åt Greta innan hon hugger in. Greta sitter och kollar en stund, börjar äta på den andra morotsbiten och jag tänker triumferande att blotta anblicken på Gullan får Greta att ge sig. Gullan har någon självsäkerhet över sig som jag inte har sett på något marsvin förut.

Gullan är nybadad i Virkon eftersom Greta sitter i karantän fortfarande. Hon skakar sig alltså, och Greta slutar käka morot. Går fram till Gullan, nosar i pälsen på henne och börjar hacka tänder. Gullan bara ignorerar och fortsätter äta, så Greta riktigt hutar till henne. Här trodde jag alltså att Gullan skulle sätta stop; hörru tjejen, vem tror du att du är? Men icke, hon visar underlägsenhet! Hon börjar pipa "slå mig inte, slå mig inte". Trots detta flyger Greta på henne. Då är det plan C som gäller, för det har jag.

Sätta ut Greta med flocken. Inget marsvin går kaxigt in i en flock på 14 nyfikna honor i åldrarna 4 månader till 3 år. Gullan ruskar på sig och går och sätter sig på sin favoritplats i golvburen, på ett fyrkantigt rör. Greta är ovanligt framåt för att komma ny sådär, och snart har alla noterat att det har kommit en ny tjej. I början tycker jag att det går bra, Greta är inte kaxig utan piper lågt när honorna undersöker henne. Men sakta men säkert börjar hon bli kaxigare och kaxigare och PANG! Hon slänger sig på Willirma, en hona på 1½ år. Willirma försvarar sig och man kan väl säga att hon vann första ronden.

Tyvärr fortsätter det såhär och Greta rör verkligen om i grytan! På slutet var alla honor sur på alla, det hackades tänder åt höger och vänster. Hon verkar inte kunna marsvinsspråket alls. Det är svårt att förklara, utifrån det här inlägget verkar hon väl bara oerhört dominant men det är något annat med. Dock verkar det ha lagt sig under natten och allt var som vanligt när jag kom ut dagen efter för att kika till dom. Jag får inte riktigt kläm på hur Greta ligger till rangmässigt, men det lär visa sig. Willirma är fortfarande lite småsur mot dom flesta så jag antar att hon, som legat högt i rang, har halkat ner ett eller flera snäpp.

Hursomhelst så lär väl Greta lära sig hur man beter sig mot sina medmarsvin och jag kommer förhoppningsvis kunna sätta henne och Viola i en egen bur på tisdag utan att Greta går i taket.

Det blev ett långt inlägg. Men det här är varför jag har marsvin. Deras betende intresserar mig så oerhört, det är väldigt intressant att följa flocken, framför allt. Jag har noga fört anteckningar och filmat vad som hänt.

Ska försöka få upp en film, men först måste jag få den till photobucket som är såå segt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Binajis
0

Oj. Hoppas någon orkar läsa Oskyldig

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Asa-S
0

Jag orkade! Honor kan vara riktigt mariga att få ihop ibland. Mina går alla fyra ihop och det går bra men har förr haft väldigt bestämda damerFlört som visar vem som är "bossen" i flera veckor innan lugnet infinner sig. En del honor kan oxå få lite hormonrubbningar..de blir helt plötsligt elaka mot de andra. En kompis hade det problemet men nu efter nästan 3 år (hon är fyra) så fick hon två nya småtjejer som kompisar och är hur go som helst. Förut flög hon på ungar oxå.. Kul att du har en så stor flock. Måste vara intressant för då ser man verkligen flockbeteendet mer tydligt.

Binajis
0

Oh ja, det finns några skräckexemplar (även om Greta toppar listan) Flört I min flock är det mestadels när honorna brunstar som det är tjafs, eftersom dom ofta blir väldigt påflugna då. Det är för övrigt jättehärligt att ha en stor flock, för som du säger blir flockbeteendet jättetydligt. Som mest har dom varit 25 stycken, varav 13 var ungar.

Asa-S
0

#3 Måste fråga…Har de ett eget rum?Skrattande

Binajis
0

#4 En egen vedbod (vinterboende, men vi håller på att bygga en större) och ett eget garagetält på sommaren Cool

godisgrisen
0

Ja det är ju det här som är det bästa med marsvin! Att studera deras samspel. De överaskar ofta! Jag har ju ett burskåp med stora burar så jag har möjlighet att ha fyra flockar, inte så stora som din men ändå.

Just nu håller jag på att introducera två hanepar. De badades alla fyra i morse och jag satte dem två och två i hagarna. Nu många timmar senare tänker jag precis sätta in det ena paret i deras nya gemensamma hem och så var det med det de är redan vänner. De andra båda törs jag inte sätta i en bur redan de är inte klara med diskussionerna än. De måste nog sitta i sin stora hege ett bra tag till och kanske blir jag tvungen att ge upp och dela dem igen.

Ruffsen
0

Jag orkade läsa :)  Jag tycker det är intressant när andra skriver om marsvinets beteende :)

elin85
0

Men vilket litet monster Förvånad Hoppas det blir ordning på det hela och att hon kan acceptera Viola som sin nya kompis.

Vi får också hoppas att det inte blir något gruff med Fia, Honey och Clementine (Tjollret fick ett nytt namn =) ) när de ska sammanföras. Sånt är alltid jobbigt, men de är ju också ganska nya kompisar så det går säkert bra.

urfaren
0

japp honor kan vara kluriga. Har fyra töser i olika åldrar som jagf försöker få ihop nu och en av damerna är riktigt tuff mot de yngre. Funderar på att sära på dem.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Myosotis
0

Bara lite nyfiken på hur du menar med följande: "Gullan är nybadad i Virkon eftersom Greta sitter i karantän fortfarande."

När jag har marsvin i karantän innebär det att de sitter i ett helt annat rum och inte har någon kontakt med mina övriga marsvin förrän karantänstiden är slut. Plus diverse förhållningsregler för min egen hygien när jag varit hos djuren i karantänen.

marsvin2008
0

#10, Jag undrade också ju över den saken.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Binajis
0

#8 Du får sätta ihop dom på neutral mark och göra rent buren och lägga in lite oemotståndliga grönsaker så ska det nog gå vägen :) Honey är inte speciellt kaxig, hon var medans hon var dräktig men då är det ju faktiskt okej :-)

#10-11 Jag har mina karantänsdjur inne i mitt rum medans dom övriga marsvinen är ute i garagetältet. Eftersom jag var tvungen att rotera bland massa djur så badade jag dom emellan som en säkerhetsåtgärd. Nu var jag tvungen att sätta ner Greta i flocken och eftersom hon verkar må alldeles utmärkt och inte heller verkar bära på någon Ohyra eller liknande så fick hon komma ut i tältet. Det var inte ens meningen att hon skulle dit alls eftersom hon flyttar nästa torsdag.

Annars är min vanliga karantänstid mellan 1 och 4 veckor.

Sol-
0

Intressant läsning det här..

Jag ska försöka sätta ihop tre honor. Jag skaffade först Fnutten, hon är 2 1/2 och sen fick jag hem syskonparet Mu och Oi dom är 5 år. Jag har gjort en provisorisk hage på golvet där de var neutral mark för alla och så lät jag dom träffas där. Det verkar som det är Mu som bestämmer, hon nöp till Fnutten 2ggr och så var det en del tandhackande, men i övrigt tyckte jag det gick bra. Just nu är Fnutten själv i en bur och systrarna i en, men jag vill ju ha alla tillsammans. Jag har en bur som är 1,20 * 60. Men jag tycker den känns för liten till 3 st. Finns det större burar att köpa nånstans?

Mu och Oi verkade inte ha haft något hus eller krypin, så dom går inte in i det jag satt in till dom, och Fnutten sitter för det mesta i sitt hus, så det kanske funkar bra att sätta ihop dom.

Ska man låta dom träffas en stund var dag? Eller ska man bara sätta ihop dom och låta dom bo ihop sen om det funkar?

Tacksam för råd..

Binajis
0

#13 Vill börja med att tipsa om Billy-bokhylla som du kan hitta väldigt billigt på blocket.se. Annars kostar dom mellan 200-300 nytt på Ikea. Måtten 200x80, passar utmärkt till tre marsvinsdamer :-)

Sedan tycker jag att visst kan du låta dom träffas några gånger per dag, men mitt tips är att skaffa en ny bur, låta dom träffas på neutral mark (gör gärna om hagen eller liknande så ingen kan känna direkt övertag) och sätt sedan in dom i buren efter en stund, om det inte är alltför bråkigt. Lägg in en massa olika grönsaker, var noga med att det är flera bitar så dom inte "krockar". Var försiktig med att sära på dom eftersom det gärna triggar bråkmakaren till att fortsätta nästa gång dom träffas. Så länge ingen blir skadad eller att någon verkligen sitter och mår dåligt så låt det vara. Det lägger sig förhoppningsvis med tiden.

Tyvärr har jag den erfarenheten att när man får hem 2 marsvin som bott tillsammans länge så är det en som är väldigt, nästan överdrivet dominant (och oftast den som är tamare). De brukar vara svåra att någonsin få riktigt snälla, de blir som några slags "översittare" som gärna, omotiverat, nyper till en burkompis.

I och med att jag sätter ner mina i en stor flock brukar det ge sig, det är få som kommer till flocken och fortsätter vara kaxig (förutom kära Greta här ovan Flört). Det är skillnad när man bara sätter ihop ett par tre stycken.

Lycka till! :)

Lyan
0

Jag var riktigt orolig när jag skulle sätta in Wojvoj och Nosta, bägge var ena riktiga ragator som INGEN satte sig över. Stod idiotberedd med en handduk att slänga över dem för jag väntade mig ett riktigt slagsmål. Och de bara gick lugnt fram till varandra, luktade lite och typ "jaha, är du här också" och sedan brydde dig sig inte mer, och jag stod där som ett fån och undrade vad sjutton som hände, haha

Binajis
0

#15 Oj, vad skönt! Kan verkligen tänka mig hur förvånad du blev… beredd och så händer ingenting… Tungan ute Lite så det blir i flocken för mig, vanligtvis. "Jaha, här kommer en till…!"

Lyan
0

#16 Så det brukar vara hos mig med egentligen, brukar bara skicka in dem och så är det lugnt efter ett par minuter, men dessa två var ökända för att mucka och bägge var extremt dominanta så jag vet inte om de kanske märkte det och kom överens om vapenvila för att minimera skador.

Binajis
0

#17 Det är nog inte omöjligt… där kan man prata Krock =) Häftigt ändå!

Men roligast tycker jag var i somras när jag hade mina 5 avelshanar i grupp. Hade honorna på andra sidan av tältet och på ett ställe var det bara galler emellan. Tänkte att jag gör nog bort mig nu när hanarna kan se och t o m prata/känna på honorna. Men det blev inget bråk, bara en rad kuttrande hanar vid gallret Skrattande Såg väldigt roligt ut med fem vickande rumpor.