Klippa tänder?
Kan man klippa marsvins tänder själv?
ett av mina marsvin har en tand som är sne och den var jätte lång. Hon äter så det är inget problem just nu men det kan ju bli det.
Hur klipper man själv?? jag har läst att en del gör det….

Man kan både fila och klippa tänderna. Jag tror att det bästa är att klippa eftersom det gör minst ont. När man klipper är det bra att vara två personer, en som håller i marsvinet och en som klipper. Man kan klippa med en rejäl klosax. Det är mycket viktigt att man klipper lagom och inte för mycket.
Du kanske skulle kunna ge ditt marsvin pinnar, morötter, knäckebröd att gnaga på så att tänderna slipas ner av sig själv:)
tack för svar men jag tror inte att hon kan slipa ner den tanden.
den sticker liksom ut från munnen på henne.
#2 - Sticker ut ur munnen? :/
Om den är såpass konstig så undrar jag om det verkligen hjälper att klippa, kanske måste hela tanden tas bort…
Hanna
jag måste ringa dom i morgon!
Har inte sett det förän idag…

Har hon inte problem att äta tycker jag absolut inte att du ska klippa eller låta klippa tanden. Det kan orsaka smärta och problem för henne senare har jag hört av djurtandvårdare. Om den, som du beskriver, sticker ut ur munnen på henne och hon besväras så sitter nog roten snett och då hjälper det knappast att fila ner den. Men hör med en veterinär, ofta kan de dock anse att tanden ska klippas, vilket djurtandvårdare (som är tandläkare i grunden) är starkt emot. Veterinärer har ju inte mycket utbildning i tandvård direkt, tyvärr (!) Men hör vad veterinären anser att du ska göra, vill de klippa så be dem fila då det minimerar riskerna. Har hon inga problem av det skulle jag dock noga överväga om en behandling är nödvändig alls (för hennes skull).
Skulle du kunna ta en bild och lägga upp? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus