Ohyra?
Har suttit och kollat igenom massa inlägg som handlar om ohyra/sellnic.. Men jag undrar ändå om vissa saker som jag inte hittade svar på..
Jag har nämligen ett marsvin som jag tror har någon Ohyra av något slag!
Igår när jag kollade henne så såg jag ingenting, brukar kolla igenom hennes päls eftersom hon har tappat jättemycket päls (även fast man inte direkt ser var). Och idag när jag kollade henne så mjällade hon något otroligt, så kollade i huden i nacken och det var stora mjällflagnor där..
Håret lossnar med stora mjällflagnor och antar att det är sellnic då eller?
Tänkte ringa veterinären imorgon och kolla lite, men vill ändå skriva och kolla med er.. Finns det något man kan göra för henne nu? Något som kan underlätta så det inte kliar eller något?
Bor i Mora och har bara distriktsveterinärerna här, någon som kan ha en liten aning om vad det kan kosta med undersökning och mediciner?
Vill ju bara det bästa för min lilla snutt :)
min kanin har nåt liknande… vetrinären visste inte vad det var så jag fick både baytril och stronghold att behandla med.. plus en salva att smörja runt kisseriet där hon tuggat av sig pälsen… men om det är exakt samma vet jag inte, men hon har oxå mjällig hud och flagit på vissa ställen…. marsvinen som hon bor med har inget.. dom var lite torra i huden men inget mer och jag visade dom för vet med..
Hm, okey!
Finns det några fler som kanske kan svara lite på om det kan vara sellnic? Läser man på internet verkar det ju vara det, men sen har jag aldrig haft ett marsvin med detta problem innan!
Fick tid hos veterinären först på Torsdag, och om det finns något som jag kan göra så gör jag mer än gärna det för henne. Hon verkar rätt så trött hela tiden, sitter ofta och blundar och verkar allmänt seg..
Har sett att hon äter, har gett henne morot som hon knaprat på och hon äter pellets och hö.
Jag har nämligen bara haft henne i typ 2 veckor drygt! Vill ju bara det bästa för min lilla sötnos!

Jag tycker mer att det ser ut som svamp..Svårt att se. Har bara sett det en gång och då lossade det tussar på ryggen.Jag tvättade honom med HD-Champion just på o runt det stället. Det försvann jätte fort. Tyvärr tror jag inte att det säljs längre-är för katt o hund. Sellnic har jag haft på ett marsvin och han tappade håret på magen och fick sår runt halsen. Huden känndes liksom sandig. Vet inte om jag hjälpt dig något. Kan rekomendera dig att gå in på humlans sida…ska fixa fram den… www.humlansmarsvin.se Titta in där!

Hejsan!
Ta en bild från ett annat ställe på marsvinets kropp i stället. Alla marsvin är "kala" bakom öronen, så just den bilden är inte så talande.
#4 - Okej! Kanske är svamp då, vill ju ha något hum om vad det kan vara så kan man kolla lite extra med veterinärerna imorgon när man ska dit. Så man inte står där helt borta och bara "jaha, okej?" :P
#5 - Hehe jo, vet att de är kala bakom öronen, men hon har tappat jättemycket hår bakom öronen där det var hår innan. Den mörka fläcken bakom örat är där hon ska vara kal, det ljusare på huden är där hon haft hår innan :)
Har iaf försökt ta bilder på kroppen på henne nu, hon ville inte riktigt sitta still hela tiden så det var ju inte det lättaste. På ena sidan syns det inte riktigt hur hårlös hon är eftersom nytt hår börjat växa ut. Men här har ni två bilder på kroppen från båda sidor.

Jag hade badat med Fungural schampo eller motsvarande (finns en uppsjö med samma aktiva substans). Låt det verka i 10 minuter. Bada 2 grr i veckan i två veckor.
Huden ser inte ut att vara angripen av sellnic.
Jag hade en marsvinshona som hade precis liknande symptom två gånger. Veterinären gjorde skrapprov och sa att de hette "mjällkvalster", behandlingen blev Stronghold. Alla marsvinen i buren fick behandlas. Däremot så var inte min hona så kal som din, hon tappade ingen päls..
Bifogar bild på hur det såg ut i olika "skeden".
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tror nästan det var svamp.. Läste på många olika sidor och det lät som svamp. Haromdagen smorde jag in hennes nacke (där det var som värst) med olja, och några timmar senare så duschade jag av henne med schampo och det blev faktiskt bättre. Nästan allt mjäll som hon hade just där försvann.
Så idag var jag iväg till apoteket och köpte Fungoral schampo som jag nyligen haft i hennes päls.
Just nu så ser jag inget mjäll alls, och hon blev hur len i pälsen som helst :) Men vi får se imorgon om det finns något mjäll kvar, hoppas på att det inte gör det :)
Oerhört tacksam för alla svar! =)
#10 Så bra! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Behöver man tvätta av hus och matskålar och sånt? Så att det inte finns några bakterier och sånt i buren så hon åker på något sånt skit igen!

Nej, du behöver inte tvätta skålar etc. Hon ska ha torrt och rent i buren och badas, borstas ibland. Det som har hänt är att det har blivit gynnsamma omständigheter för svamptillväxt. Det finns hos alla marsvin (och andra djurslag och människor) men hudens eget försvar håller den i schack.
Gynnsamma omständigheter är tät päls, värme, fuktighet och sådant.