Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1188 ggr
fia-mia
0

Ohyra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser det ut bakom mina tjejers öron (kolla bild). Undrar om det ska se ut så eller om det är Ohyra. Tycker det är svårt att avgöra själv då det är mina första grisar. Det är som små svarta prickar på huden ungefär. Lossnade en liten hårtuss på ryggen på den ena också, men har ej gjort det sen dess. Vet inte om det bara är tillfälligt men vet att när de har Sellnic lossnar ju päls på ryggen, bakom öron och halsen. Hö köper jag från djuraffär men det kan ju komma Ohyra från det.

Är lite bråttom att veta då jag åker bort på måndag och resten av familjen är djurvakt. Då grisarna är mest vana med mig har kanske de andra i familjen svårt att kolla öronen varje dag och isf vill jag ta de till vet. innan jag åker bort då resan ej går att ställa in. De är drygt 8 veckor och jag har haft dem sen de var drygt fem så jag vill inte att det blir sjuka redan. 

Tacksam för svar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0

Ser att de ibland pillar bakom varandras öron. Kan det vara så att de gör upp rangen och då drar av varandras päls?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[WeepingWillow]
0

#1 Marsvin har ingen päls bakom öronen om det är det du menar. Bilden är väldigt otydlig så jag ser inget på den men bakom öronen är dom i vart fall kala :)

fia-mia
0

#2 Jaha okej, blev lite orolig först men då är det nog ingen fara. *andas ut*

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[WeepingWillow]
0

#3 Nej om det är den kala fläcken bakom öronen du menar så behöver du inte oroa dig iaf :)

FeliciaS
0

Jag har svårt att avgöra något utifrån bilden då den är rätt oskarp, men vad jag kan se ser det helt normalt ut. Bakom öronen har de ingen päls, vissa marsvin har ytterst tunn päls där. Mina grisar brukar sitta och putsa varann vid öronen :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

#5 Jag såg att min Michelle gjorde det förra veckan också, slickade dom andras öron, hur sött är inte det då!? :D

Jag har upplevt att dom lätt blir lite torra där bakom öronen o ser lite fläckiga ut.

fia-mia
0

såg nyss på nätet att grisar som gillar varandra putsar öronen.

MVH Mia (miisasphoto.tk)