"Nybörjars-ras"?
Hej,
Hoppas inte att jag får en mobb på mig nu… 
Men jag tänkte ge mina döttrar ett varsitt marsvin i julklapp. Jag och maken har pratat om detta fram och tillbaka, katt och hund är uteslutet. Vi vill inte heller ha kanin. Funderade ett tag på hamster men fick höra från flera håll att marsvin då var ett bättre alternativ. De var mer sociala, hade personlighet och språk.
Tanken med marsvinen är att barnen inte bara ska få en liten individ att älska utan lära sig anvsar, empati, omvårdnad och detta under en lång tid.
Jag har läst på lite här på sajten vad det gäller lagar och regler, rekomendationer gällande burar/ bokhyllekonstruktioner och annat. Men informationsflödet är så stort! Så jag ber om små tips, vad man ska tänka på innan vi skaffar sötnosarna
* finns det nån ras som är mer "barnvänlig"?
* finns det bra uppfödare i sthlmstrakten?
* vilket foder bör vi använda, finns det i mataffären eller i specialaffärer?
Jag är nog inte rätt människa att rekommendera ras, men jag kan rekommendera nonself marsvin för det e såna jag själv har.
Jag tycker det finns en massa bra uppfödare i sthlms trakten du kan kolla in svenska marsvins föreningens hemsida efter uppfödare.
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/
Det enda marsvin egentligen behöver är fri tillgång till Hö och daglig dos av c vitamin rika grönsaker.
Vill man ge nå annan mat e det bra med pellets och då rekommenderar jag oxbow som finns i välsorterade djuraffärer
Välkommen hit :)
Roligt att ni funderar på att skaffa marsvin. Jag tycker att det är helt okej att ge dem åt era barn i julklapp förutsatt att det är ni vuxna som har huvudansvaret för dem och ser till att de sköts på rätt sätt under hela sin livstid.
Vad det gäller marsvins temperament och beteende så varierar det mer från individerna än bland raser. Däremot Abessinier sägs ha lite mer temperament - de är lite "tuffare" så att säga, men exempelvis så är det en av mina favoritraser. Kanske är det enklast att undvika långhåriga marsvin om det huvudsakligen är barn som ska hjälpa till att sköta dem, eftersom att de behöver klippas regelbundet osv. Det beror lite på vad ni är ute efter att göra med dem, om ni vill pyssla lite mer med pälsskötsel.
Jag föreslår att ni kollar upp uppfödare i era trakter och åker och besöker dem. Då kan ni avgöra vilka marsvin som passar er. Länk till SMF fick du ovan, klicka dig in på Uppfödarannonser.
Framförallt ska marsvin ha fri tillgång på ett bra hö, samt c-vitaminrika grönsaker (tips: läs artikeln "Handla rätt till marsvinen" här på sidan). Som kraftfoder tycker jag det är bra att ge havre blandat med kornkross och ev. en bra pellets. Den som finns på marknaden idag är från märket Oxbow. På Husdjursbutiken kan du läsa mer samt köpa den. Några storkonsumerare av kraftfoder är inte marsvin, utan de klarar sig bra på hö och grönsaker så länge de inte växer, är dräktiga, digivande etc. Det utbud på pellets och gnagarblandningar som finns i mataffärer och djuraffärer innehåller tyvärr alldeles för lite fibrer och ofta för mycket salt, kalcium, protein och fett för att det ska vara bra marsvinsmat.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Välkommen hit till marsvin.ifokus :)
Jag tycker väl att det mesta redan är sagt i föregående inlägg och har inte mycket att tillägga.
Hanna

Jag hade rex/teddy som första marsvin, och tycker det är en bra nybörjarras, eller ja det är ju från marsvin till marsvin, men hon var verkligen underbar. Nu har jag en virvel (som ska få en kompis, när jag hittar en texel i stockholmsområdet). Hon är ju otroligt envis, och kan vara ganska jobbig ibland, men vet inte om det är hennes personlighet eller har med rasen i sig att göra;P
Sedan kan man ju skaffa omplaceringsgris ifall man vill, nu vet jag inte vilka som finns i stockholmsområdet. När det gäller foder så är ju Oxbow det bästa, annars kan man ge kornkross, havre, kligröt osv. Tror det finns en artikel här på mif om just alternativa kraftfoder. Oxbow finns i Bromma zoomarknad (på lösvikt och i påse). Vet inte om jag sett det någon annanstans, än det dom ovn skrivit… Ja, hoppas det hjälpte lite iallafall:D

Jag vet inte om ras spelar någon roll, det är nog mer individer. Däremot verkar hanar vara lugnare än honor till tempramentet.
Varför skulle du få en "mobb" på dig? Det är väl jättebra frågor och funderingar tycker jag! Framför allt bra att ställa frågorna nu, i förväg. :)
Temperamentet hänger inte mest på rasen utan på individen. Jag föder mest upp långhår och mina djur är ofta mycket lugna och enkla att pyssla med. Har sålt ett antal långhår till rena nybörjare som varit nöjda. Pälsvården är inte några problem så länge man äger en sax. :) Så skaffa en ras som ni tycker om och välj en uppfödare som ni får förtroende för och känner att ni kan vända er till framöver med frågor.
När det gäller foder så är basfodret hö i stora mängder. Förutom hö ger man grönsaker varje dag, t.ex. kålsorter, broccoli, paprika, morot. Den minsta delen i födan är någon typ av kraftfoder, t.ex. pellets, säd eller kli. Man ska framför allt undvika färgglada foderblandningar eller feta fröer.
Ett praktiskt tips också. Visst kan man ge djur i julklapp, men låt dem slippa stressen på själva julafton. Man kan ge bort en bur och tillbehör och kanske en faktabok (rekommenderar "Mitt husdjur marsvinet" av Mia Winge). Sen kan man hämta marsvinen efter några dagar, när allting lugnat sig. Då får de en mycket bättre start i sitt nya hem.

Hej!
Kul att ni ska skaffa marsvin till barnen! Det är fantastiskt trevliga djur!
Min rekommendation är faktiskt att ni skaffar två vuxna marsvin. Ungar är skörare, mer sprattliga och inte lika tama. Gärna ett par "begagnade" från Blocket eller ett omplaceringshem.
Kan man välja är det lättare om marsvinet har ljusa klor. Då är det lättare att klippa dem.
En stor bur gör det roligare att titta på marsvinen, det är också mer lättskött. Man kan bygga buren av en bokhylla, det finns Artiklar om det på marsvin i fokus.
Det är också bra att ha djuren i något gemensamt utrymme som köket, det är mindre risk för allergier om de inte bor i sovrummet.
Det viktigaste tycker jag är att ni har bestämt er för att behålla djuren även om barnen tröttnar.
Bara att ni hittat hit och frågar frågor visar att ni är intresserade av att lära om marsvin det är viktigt. Marsvin är jätte bra för barn och ofta är barnen bra för marsvinen också. Jag har sålt många marsvin till barnfamiljer där de fått det bra så det gör jag gärna om. Just nu har jag några marsvin till salu som inte är jättesmå, för barn är det oftast bäst med lite äldre marsvin. De finns i Uppsala. Kolla in min annons här på marsvin i fokus, magpiehanar till salu. De är crested och nonself (släthår) annars tror jag inte rasen har så stor betydelse om man är nybörjare de flesta marsvin är snälla och lugna oavsett ras. Mina salu killar är alla mycket trevliga och snälla.
Tack snälla för era svar 
(med mobb menade jag människor med starka åsikter som obönhörligen menar att föräldrar som ger levande varelser till barn i present är djurplågare… Vilken tur jag hade att inte ni var utav den uppfattningen!)
Jag och maken har läst era svar och skall fundera hur vi bäst gör i denna fråga. Det skall ju lixom bli bäst för alla individer.
Förslaget att ge bur och bok och sedan hämta de små liven tyckte jag om. Så gör vi nog :-)

Lycka till nu! Hoppas ni får många mysiga stunder med era framtida vänner!
Hej,
Jag var i samma situation som er. Jag tog hand om två marsvin som en familj hade tröttnat på. Det var två peruaner (antagligen blandras) som vi tog hand om. De lär vara två bröder, men de har väldigt olika personlighet!
Jag hade korthåriga virvelmarsvin som barn. Det jag har upptäckt nu är att hårvård tar en del tid, helst ska de borstas varje dag. Det är en aspekt att tänka på tycker jag. Samtidigt så ger det en aktivitet att utföra och ett litet barn kan borsta marsvin bara man ger dem lite assistens och är med.
Vi har en bur som 1 meter * 50 cm. Det tycker jag är en stort bur, men i praktiken är det inte det. De är ute varje kväll vilket de bör vara.
Än så länge fungerar det väldigt bra. Hela familjen är delaktig i marsvinen vilket antagligen är det som krävs för att det ska fungera. Alla behöver vara intresserade och ta ansvar.
Jeppe
#13 - Oj, har du väldigt lång päls på marsvinen? Med tanke på att de behöver borstas varje dag?
Hanna

Jag skulle också rekommendera att skaffa omplaceringsmarsvin till nybörjare i allmänhet men barn i synnerhet. Jag ser verkligen bara fördelar med det, man vet vad man får när man väljer ett vuxet djur. Dessutom gör man en god gärning och risken är mindre att barnen tröttnar på redan tama, lugna djur. Kolla Marsvinshjälpen? Eller Blocket. 
Hanna,
kanske nybörjariver från vår sida?
Jeppe
#16 - Haha, ja kanske :P
Hanna