Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1805 ggr
Atensia
0

Foder till äldre marsvin

Då ett av mina marsvin nu är fyra år, alltså ingen ungdom längre ;) Undrar jag lite över ifall man ska tänka på något speciellt när det gäller foder/grönsaker, Ska man ge något vitamin tillskott eller liknande? /Amanda

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Abico
0

Nejdå, sålänge marsvinet mår bra och inte börjar tappa vikt är det inget nytt mot tidigare. Fyra år är ingen jätteålder :)
Om h*n börjar bli tunn (det tycker jag är det "svåraste" med mina gamlingar på 6 och 8 år, att dom inte håller hullet speciellt bra - det behövs fri tillgång på torrfoder) så kan du se över torrfodret, byta till något annat eller bara ge mer (inte begränsa det..) av det som är.
Vitamintillskott ska aldrig ges, varken till ung eller gammal :) Det finns dock lag på att gamlingarna ska skämmas bort lite extra ;)

Hanna 

Atensia
0

Okej jag väger henne regelbundet just för att se så hon inte tappar i vikt, på senaste tiden har hon snarare gått upp ;) Nej fyra år är egentligen ingenting hoppas på att jag får ha kvar henne i många år till. Torrfoder får hon just nu Lottie men det ska dom ju sluta tillverka så vet inte riktigt vad det blir för torrfoder nu. Vad använder du?

Abico
0

Vad bra :) Sedan smalnar dom ofta av över rumpan när dom blir äldre, utan att det syns på vågen eller går att göra mycket åt.
Jag ger fri tillgång på havrekross till mina marsvin och tycker att det fungerar jättebra, både för ungdjuren och de gamla :) Dock börjar jag fundera på om jag skulle ta och möblera om lite bland burarna, jag har en hona på 1½ som inte behöver såpass mycket torrfoder, och det börjar synas på henne ;)

Hanna 

Atensia
0

Var och kollade på havrekross i går på granngården (som bara ligger cirka 1km från där jag bor :) Men vet inte riktigt ifall en sådan stor säck kanske är för stor till två (snart tre) marsvin? Hur länge brukar man kunna ha en sådan säck öppen utan att fodret blir dåligt?

Abico
0

Det diskuterades nyligen i någon annan tråd härinne, att havrekross inte håller sig så värst länge. Jag har inte märkt att mina säckar blivit dåliga, trots att de står öppna i 3-3½ månad innan allt är slut.

Hanna 

Atensia
0

Okej troligen flyttar det hit ett till marsvin nästa år så då blir dom fyra. Då borde en säck vara lagom om den nu räcker i 3-3½. Tills dess tror du att det fungerar med havregryn + Lottie pellets (har en hel del kvar)?

Abico
0

#6- Det fungerar absolut med havregryn och lottie, gav samma blandning själv tidigare men slutade eftersom havregryn är såpass dyrt (tömde nog en påse i veckan)

Hanna 

elin85
0

#6 och #7 Mina marsvin är helt hopplösa och vill inte ha have i någonform. Brukar dock smuggla ner lite havrekli i kruskakli-gröten så de älskar, men blir det för mycket havrekli i gröten så vill de inte äta. Så jag rekomenderar dig #6 att iaf kolla upp om marsvinen gillar havrekross innan du köper någon stor säck.

Atensia
0

#6 Vad bra då ska jag fortsätta med det tills Lottie pelletsen är slut.

#8 Okej ska kolla ifall man kan hitta havrekross någonstans i mindre förpackning så jag kan testa ifall de gillar det först, men de brukar inte vara så kräsna så jag tror att det ska gå :)

elin85
0

#9 Inte mina heller, de äter allt förutom just havre :) Havrekross går ju köpa i matbutik också, inte riktigt samma sak näringsmässigt, men smakmässigt borde det ju vara det. Så du kan ju prova därifrån (ca 10kr för 500g). Själv kan jag inte köpa storpack till mina 4, för det skulle aldrig hinna ta slut på 3-4 månader. De skulle ju måsta äta flera kilo i månaden :/

Atensia
0

#10 Hihi okej, då kanske inte mina heller äter havrekross ;) Ska kolla om det i mataffären och se om de gillar det.

Abico
0

Jag upplever att det tar ett tag att vänja in dom vid havregryn/havrekross. Mina var inte så jätteförtjusta i det från början heller :P Men nu ratar dom pellets för havrekross ;)

Hanna 

elin85
0

#12 Okej, jag kanske är för snabb att låta dem komma undan och bestämma över sitt foder då ;) Men nu äter de ju oxbow, kruskakli, havrekli och vete- och rågkross så då behövs knappast något havrekross ändå Glad Typiskt att de kom undan Tungan ute