Bygga eget
Tjoo
jag har funderat i 100 år på att bygga en egen marsvins bur åt mina två grisar men det är så många saker som man bör tänka på spec för min del. Så jag skulle vilja ha tips och förslag hur jag skulle kunna göra som anpassar sig efter nedanstående:
. den ska kunna vara smidig (ska kunna tömmas vid våran kompost hög)
. katt-säker (man vet ju aldrig)
. Hygienisk
Och om ni har extra förslag så skriv ner dem också 
Tacksam för svar
<3
Har du läst artikeln "Eget burbygge"? :) Där finns en del tips och saker som är bra att tänka på.
Ett förslag kan vara att köpa en bokhylla (ex. Kilby eller Billy från IKEA) och kapa i den storlek du vill ha, eller behålla den som den är, och bygga en slags nätram. Du kan också göra en bur som ett slags skåp (på ben alltså) och bygga nätdörrar framför. Klä botten och en bit av kanten med plastmatta så står den emot fukt bra.
Här kan du se lite bilder på burar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
tack så mycket för båda sidtipsen 
ska ta och kolla lite och tänka ut ett smidigt sätt så att man kan bära med sig den och tömma den. 
Tycker en "bärbar" bur blir för liten för 2 marsvin… Kan ju göra en större bur med en lucka i botten, sedan när du ska städa öppnar du luckan och har en soppåse under :-) enkelt och smidigt.
det var faktiskt väldigt smart 
tack så mycket 

#3 och #4 Ja, det kräver ju bara att buren kommer upp en bit så man kommer åt med en sopsäck under och att hålet är lagom stort för en sopsäcksöppning, blir hålet för stort om än bara jättelite så blir det ju en väldig massa extrajobb ;)Men annars är det smart (kräver ju också att man kan få hålet i golvet helt tätt). Vid hålet bör man ju också ha någon folm av krokar som kan hålla sopsäcken på plats medan man skyfflar ner allt från buren i hålet (annars måste man nog vara två). Tycker det verkar lite svårt för mina byggkunskaper, men lyckas man få allt rätt så är det ju jättepraktiskt. Eller så kanske jag krånglar till det?
nee det ska jag nog försöka fixa 
tack för hjälpen 

Jag är uppfödare och har precis nyligen byggt nya burar till mina marsvin. Jag har byggt dem av spånskivor som jag sedan har skruvat ihop med reglar. Framsidan är helt och hållet öppen där jag sätter plexiglas (borrat hål i det för luftintag mm) som är ca 30 cm högt. Hela höjden inne i buren är väl ca 60 cm. Dessa burar/lådor har jag sedan målat med en 2-komponentfärg avsedd för betonggolv. Efter tre strykningar har jag sedan sprutat silikon i varje fog på insidan av buren. Garanterat skurvänligt!!
När jag rengör så använder jag en ihopfällbar korg som man egentligen ska lägga löv i. Finns på tex Biltema. Dessa "korgar" (ser mer ut som tunnor av pressening) är extremt lätta och går dessutom att "platta ut" när man inte använder dem och då tar de i princip ingen plats alls. = Enkelt att bära iväg!
Jag har INTE några burar/lådor på golvet alls! Detta för att skona min egen rygg. Det måste vara enkelt att rengöra utan att man får egna problem…
tack så mycket det där var ett bra tips :D