Hage?
Är det nån som har en marsvinshage till sina marsvin? Funkar det bra? Uppskattas den? Funderar på att köpa den jag länkat till. http://www.husdjursbutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=48_27_83&products_id=85
Jag har en hage som jag själv har gjort av kompost galler vi hade liggandes hemma. Super billigt och enkelt. De bästa är ju att du själv kan bestämma hur stor den ska vara.
Mina marsvin tycker om deras hage. De gör små glädje skutt när man släpper in dem där :)
Du kan köpa kompost galler på ÖB för 100 kr betydligt billigare.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Jag har den rasthagen från husdjursbutiken. Och jag tycker så här:
1. Man behöver koppla ihop två stycken (hagar) om de ska kunna springa
2. Man måste koppla varje del var för sig när man sätter ihop den vilket är lite besvärligt och tidskrävande. Lite som ett pussel.
3. Marsvinen älskar sitt stora utrymme att springa på. Jag har lagt en vaxduk och handduk (flera ihopsydda) så golvet skyddas maximalt. I hagen har jag också en "kanintunnel" som jag också köpte på husdjursbutiken som VERKLIGEN uppskattas att springa igenom.
Så sammanfattningen blir att deras lycka över sitt utrymme och det faktum att gallret tar mycket liten plats att förvara överväger. Så det är värt att köpa :)
Jag har med en sådan hage och precis som elin85 säger, så bör man köpa två så de får mer utrymme och den e lite jobbig att "pussla" ihop. Men den är helt klart värd pengarna :)
Tror jag köper den som en julklapp. =) Dock bara en då jag sätter den i mitt rums hörn och då blir ju mitt rums väggar som väggar åt hagen.

#4 Ja, vad smart :)
Jag har TRE sånna för annars blir det inte mkt yta att springa på för att de ska kunna kallas rasthage. De räcker iaf åt mina 6 honor på samma gång.
Jag har också en tunnel fast en katttunnel med flera hål lite och den är rolig att springa igenom om å om igen tycker alla mina tjejer.
För att skydda golvet då mina grisar är ena riktiga pissgrisar utanför burarna, då har jag plastad frotte. Bajset äter hunden upp och sen är de vara att vika ihop och slänga in i tvättmaskinen.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#6 Ja, har man 6 marsvin så :) Mina springer oftast 2 och 2 så då är det bra med plats ;) det blir ju ändå ca 170x60 cm. Jag har också funderat på en tunnel med flera hål, finns en sådan för kaniner på husdjursbutiken också, fast den är lite väl dyr :/
Jag har en liknande med samma mått. Har haft en del marsvin som klättrat över den, så det kan ju vara värt att tänka på att den inte är helt rymningssäker. Fast dom allra flesta fungerar den nog bra till.

#8 Klättrar dom över?
frågan är ju bara varför de vill rymma, mina älskar och springa i tunneln så de vill inte rymma
Däremot kan de ibland lyfta av en del på en sida så de kan komma igenom.
Nackdelen med att ha den mot en vägg, kom jag på, är att de då kan knuffa i kanterna så de kommer igenom. Eller råka springa in i gallret så hela flyttas och det blir en öppning. Provade det först, men det fungerade inte, de bara smet ut. Så då satte jag ihop den så är det betydligt svårare att smita 
#9 Frågan är väl inte varför dom vill rymma utan snarare varför skulle dom inte =) Efter ett tag har dom ju kollat runt i ingängnaden och då vill man ju kolla på andra sidan också. Endel individer är väl helt enkelt mer äventyrslystna. Dom som rymt/försökt har väl oftast varit väldigt unga marsvin.

#9 Jag håller med #10 på punkten om varför de skulle rymma. För t.ex Calvin (är ca 4,5 mån nu) är en hejdare på att ta sig ut överallt ifrån! T.ex igår när hon tillfäligt var i en liten papplåda med sina två ungar (kanterna var ca 30 cm) så hoppade hon lätt ut bara sådär:S (tur att den stog i sängen) Hon är totalt omöjlig att ha i en bur med för låga kanter (bokhylleburen de har nu har också ca 30 cm höga kanter men jag har galler på) Så jag måste ha galler på till henne..(fast det är bra nu också när ungarna har kommit och katten kan bli lite intresserad ibland, fast för de mesta bryr hon sig inte som tur är:)
Ja, de kan ju ta sig ut. Vet någon en liknande med högra kanter?

#10 och #11 Visst jag ger mig :) Om det är en pigg, vig och nyfiken gris så kan den ju komma över om den vill. Men många marsvin vill ju inte. Det är ju därför man också kan ha dem i bokhylleburar och liknande utan att de "rymmer" :) Mina är dock nöjda med att springa i sin tunnel. Har de ingen tunnel och ingen mat i hagen så kan de säkert komma att göra små försök :)
När jag ändå beställer funderar jag på att köpa:
Bäddpåse Någon som har en sån? Mina grisar smakar på det mesta. Inuti är det ju fleece men inte på utsidan. Kommer de äta på trådarna? Vill inte att de får stopp i magen pga det.

Jag har ingen sån så jag vet ej om de kommer äta på trådarna, men jag har en sån här plyschbädd storlek stor köpt från dem http://www.husdjursbutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=48_27_83&products_id=148 Och den kan jag varmt rekomendera! Grisarna älska att sova i den:D (Mina äter också på saker, men inte på denna!)Den är ju tvättbar också, så om man har grisar som är lite skitiga av sig så funkar det ändå:P
Här är en bild på ena tjejen i bädden när hon äter sallad (ok lite suddig då men men:P)
#15 Tack för tipsen.
Tror jag köper endast hagen och en filt på typ Rusta som de kan busa i istället. Passar plånboken bättre ;)

#16 Ok:)

#14 Jag tycker den var ganska dyr, med tanke på att man kan köpa liknande på marsvinshjälpen och då stödjer man också ett omplaceringshem:) Annars finns det nån här inne som syr liknande eller så syr man själv:D
#7 Ja precis. Jag köpte min tunnel på Rusta för 70kr. 
#8 Mina killar har också farit över kanten. Det var faktiskt det allra första som hände när grabbarna testade hagen (då ett galler) första gången och då var dem bara 6 veckor. Mina killar får springa fritt utan gallerhage för de är ingen ide…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#19 Haha okej, tanken är mest att jag inte ska behöva ha koll hela tiden på dem men kunna gå iväg kortare stunder. Förhoppningsvis kan jag hindra dem från att klättra över.
Vet någon en sån hage men lite högre typ 30-40 cm hög? Vore snällt om någon vill länka. Helst inte dyrare än 300 kronor.