Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6512 ggr
Lyan
0

Lunginflammation?

Lilly har under två veckor(!) knastrat när hon andas. Hon har varit hos vet. och har ätit Baytril i 10dagar nu men ingen förbättring. Hon låter så man hör det från flera meters avstånd och hela bröstkorgen vibrerar när man håller i henne, när jag lyssnar viner och piper det också i lungorna Rynkar på näsan. Min vet. har skickat oss vidare men jag får inte tag i den nya vetten.

Vad kan jag göra?

Dock verkar det inte som om Lilly vet om att hon borde ligga för döden, ingen diarré från antibiotikan, inte allmänpåverkad eller någonting Förvånad. Men det låter typ som en skogsbrand i bröstet på henne.

trocadero
0

Du kan ju höra med veterinären om du kan få pröva en annan antibiotika (Bactrim).

Lyan
0

#1 hade varit värt ett försök. Håller på att få tag i dem för att fråga om jag kan få ut det nu.

ponytails
0

Tänk på att det kan vara miljörelaterat problem som ev orsakat lunginflammationen.

Tex nytt kutterspån, dammigt? Nytt hö, kanske dammigt parti? Använder du halm? Då bildas ammoniak snabbt?

Jag har fått marsvinspatienter bättre då de bytat till pappersströ och luftat höet ordentligt. Även några droppar Kan Jang dagligen kan hjälpa (skadar inte ialla fall).

Be din veterinär ge en kortisoninjektion. Vorenvet tycker jag fungerar bra! Tydlig förbättring redan dagen efter. (Det är mindre troligt att byte till Bactrim hjälper tyvärr.) Vid lunginflammationer som inte blir bättre trots Vorenvet och Baytril och dammfri+ammoniakfri miljö kan det vara hjärtat det är fel på.

När lunginflammationen är över kan man sakta gå tillbaka till dammfri kutterspån igen.

Lyan
1

#3 Jag tror att det beror på att vattenflaskan hakat upp sig och hon drack för fort när de fick vatten igen och fick det i lungorna, de var utan vatten nästan ett dygn Rynkar på näsan.

Spån bytte jag för någon månad sedan då det jag hade innan var så dammigt att jag fick lägga lakan över. Har mått dåligt ett bra tag och det har halkat efter med städningen men det har inte luktat, iom att buren är så stor dröjer det lång tid innan det blir smutsigt så jag tror inte det har blivit så mycket mer ammoniak än vanligt, halm har jag inte.

Ska berätta för vet. om kortisonet och sätta henne på papper, hoopas det hjälper! Är det värt att röntga henne? Det var tal om det om hon inte blir bättre.

Men det är så konstigt för hon är verkligen som vanligt :-S Har haft ett par marsvin innan med lunginflammation och de har dött ett par dagar efter antibiotikan sattes in Gråter. På Lilly märks inget annat än att hon låter förskräckligt.

ponytails
0

Röntgen kan visa om det är lungcancer, men det är nog ovanligt på marsvin. Är veterinären väldigt erfaren på marsvinsröntgen så kan hon/han även bedömma om det är en hjärtförstoring. Annars är hjärtfel svårt att se på röntgen och hjärtat kan låta bra när man lyssnar fast det är fel. Jag vet ingen veterinär som gör ultraljud på marsvins hjärta i Sverige. Någon annan som vet?

Men röntgen botar ju inte henne och det är en kostnadsfråga.

Glöm inte prova Kan Jang Flört

Lyan
0

Ok, tack.

Ska prova det! Ska köpa det under dagen Glad Hur ger man det? Genom spruta i munnen eller blanda i vetten eller mat?

animalchild
0

Min Lucas hade likadant, han fick behandling för lunginflammation, men det hjälpte inte, min veterinär röntgade honom för att se om det fanns något att se på lungorna och röntgen visade ett mörkare parti, han fick en behandling till för lunginflammation men det blev inte bättre så han hade troligen en tumör.  Så en röntgen kan vara värt pengarna så man kan utesluta och få en klarhet i vad det kan vara.

ponytails
0

#7 Mörkare parti på röntgen är luft, det är bra om lungorna har mest mörka parti. Tumörer är ljusa (=vävnadstäta) parti. Så som du beskriver vad veterinären såg gav röntgen tyvärr ingen klarhet, tycker jag.

#6 Av Kan Jang kan du ge 0,5-1ml dagligen. Det är smakar gott (örter).

animalchild
0

konstigt att hon sa så till mej då, fast där jag var så är dom tyvärr inte så duktiga på marsvin.

ponytails
0

#9 Ja, det var konstigt att din veterinär sa så. Synd att ditt marsvin inte klarade sig.

Lyan
0

Hon verkar vara lite bättre nu (peppar peppar) rosslar inte lika mycket. Men Kan Jangen var örk sa hon Obestämd. Fast hon har fått så mycket medicin sista veckorna så hon försvinner som en avlöning när jag kommer så jag tror inte hon smakade, hon tog nog bara förgivet att det var Baytril i sprutan.

ponytails
0

#11 Baytril i den form som ska ges i munnen heter Ibaflin. Har din veterinär gett dig injektionslösningen att ge i munnen?

Lyan
0

#12 Jag vet inte, fick medicinen i sprutor. Men de sa att det var Baytril. Har fått Baytril innan också och då stod det på flaskan att det skulle ges oralt. Ibaflin har en gris fått i sådan spruta som man brukar få till katter

ponytails
0

För flera år sedan gav man Baytril så här då det bara fanns injektionsformen att välja på. Be veterinären skriva ut Ibaflin istället. Hälsa från mig Flört

Injektionslösning är anpassad att tas upp under huden inte i magen! Smakar dessutom illa då det är alkohollösning, lukta på den eller ännu värre smaka!

(Det finns en lösning som används i fjäderfäs vatten men det är mkt koncentrerad så det är också ett olämpligt alternativ.)

ponytails
0

Dosering Ibaflin: 0,25ml / kg kroppsvikt en gång dagligen.

Lyan
0

#14 Det var Baytril oral lösning, luktar inte alkohol. Tror det var 25mg eller något sådant. Lilly fick 0,22ml morgon och kväll.

trocadero
0

Jag har fått Baytril oral lösning från Roslagstulls veterinärklinik, så det finns men är inte godkänt i Sverige fast Läkemedelsverket har beviljat licens för användning till en del smådjur i alla fall.

ponytails
0

Är andningen bättre nu?

Jag tittar i vet-fass 2008. Finns ej Baytril oral lösning 25 mg/ml. Det finns bara som injektions lsg. Konstigt!

Jag brukar ge 0,3-04 ml injektion till marsvin som väger 1 kg. Rek dos är 0,2-0,4 ml per kg.

Marsvins luftvägsbesvär orsakas av Pasteurella multocida eller Bordetella bronchiseptica som kan vara svåra att behandla. Det är därför viktigt att dosen antibiotika inte blir för liten och att det är i rätt form den ges. Injektionsform till injektion, inte oralt som jag tjatar om Flört

trocadero
0

#18 Baytril® 2.5% Oral Solution tillverkas men är inte godkänt för användning i Sverige (varför vet jag inte) och finns därför inte i Fass. Däremot kan Läkemedelsverket ändå bevilja licens för användning och har tydligen gjort det när det gäller bl.a. marsvin.

ponytails
0

#19 Okidoki Glad

Men då måste Ibaflin vara enklare att få tag i, och det är ju samma verksamma substans (floxacin).

Jag vet hur besvärligt det kan vara med licenspreparat (veterinärassisten). De ska fixas blanketter, förnyas och beräknas hur många doser man ska ha licens för. Och apoteken har (i alla fall i Skåne) mer sololja hemma än mediciner Flört