Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3162 ggr
Linnet
0

Magra grisar!

Har i dag fått hit två omplaceringar. Men blev riktigt förskräck när jag lyfte upp dom, för dom var sååå magra. En 7 månaders hona, vikt 548 gram och en hane på drygt 1 år, vikt 780 gram. Det blir till att ge dom ordentligt med mat, får göra lite kligröt och annat gott. Hoppas bara att det inte är nåt med tänderna, men kollade och det såg då bra ut vad jag kunde se. Honan, en trefärgad teddy eller rex kommer jag att behålla, hon har fått flytta in med en av mina andra honor, hanen lite långhårig virvel, nån ljus agoutifärg och vit ska jag försöka hitta ett nytt hem åt, tillsammans med en annan hane, vuxen eller en unge.

Abico
0

Oj, oj. Det var verkligen inte mycket till vikter :/ Bra att dom kommit till dig för att få äta upp sig en del. Har dom gått tillsammans tidigare?

Hanna 

Linnet
0

#1 Nejdå, honan har tydligen gått med en annan hona som hade dött och hanen gick ensam för tillfället.

elin85
0

Fy så lite de väger! När min lilla hona kom till mig och inte ville äta tyckte jag att hon blev jättesmal, men då var hon ju ändå ca 4 månader och vägde ca 650g som minst…

Stackarna!

Abico
0

#2 - Åh, så bra :)

Hanna 

marsvin2008
0

Min Agnes var ju ca 2½ år och vägde 773gram. Signe var ca 1½ och vägde 699gram när dem kom till mig, DET kallar jag Lite!

(Idag väger Agnes 1338gram och Signe 1176gram så dem var undernärda när dem kom, ingen av dem känns feta utan bara normala)

Isa vägde 595gram när hon kom hit och var tre dagar från att bli 6 månader. Men Isa har ökat i vikt sakta här hos mig men hon är och kommer nog alltid vara en väldigt liten hona. (Nu 9mån+ 703gram)

--------

Här hade jag skrivit en massa saker, som jag valde att ta bort pga inlägget under som hann före. Jag är ändå nästan helt säker på att det i de här fallet handlar om försvårande omständigheter som familjen varit med om, fruktansvärda saker som är så där svåra för människor att förstå. Om det nu är samma person som du PMade mig om Linnet.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Lyan
0

Stackars små :-(

Har haft två omplaceringar från samma ställe, de var bägge ca ett år och vägde 500g.

En skinnyhona jag haft gick inte över 300g förren hon var nästan ett halvår! Hade henne från hon var en vecka, med sin mamma såklart, och hon fick samma mat som sina syskon som vägde 300g vid ca 5-6 veckors ålder. men Alva var mycket allvarlig ballong.

Linnet
0

Tog ju hand om ungar som var 11 veckor och tyckte att dom vägde lite, mellan 340 och 400 gram.

Jag har ju också ett par honor som är 1½ år och dom är väldigt små, väger mellan 700 och 800 gram, så visst vikten kan ju variera.

Men jag blev mest orolig att det var nåt med tänderna, men nu har jag ju sett att dom äter morot och vitkål utan problem, så det är nog ingen större fara. Lilla honan mopsar upp sig mot den honan jag satte henne till, så hon är tuff i alla fall. Dom verkar då må bra i alla fall, trots låg vikt.

marsvin2008
0

#7 Det var ju skönt att höra! Att de verkar må bra alltså, nått bra mitt i allt annat elände. _Jag tror att marsvinen/djuren helt enkelt har varit längst ner på prioriteringslistan om du förstår…
_Oskyldig

Min Odessa var ju också liten och låg på 800nånting i vuxen ålder. =)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Linnet
0

#8 Ja, så kan det nog ha varit, helt förståeligt. Dom, eller mamman, var i alla fall glada att jag kunde ta dom, det var lite akut att få iväg dom innan flytten. Barnen var väl kanske inte jätteglada, alltid jobbigt med djur som ska omplaceras från barnfamiljer och barnen ska ta farväl och så, man känner sig som en skurk, som tar deras djur.

marsvin2008
0

#9 Ja de förstås, stackars barn vad de har varit med om mkt i sina korta liv. Orättvis är ett lamt ord… 
Gråter

Men åter till marsvinen, hoppas de mår bra och får fina bra varaktiga hem!

Linnet
0

#10 Ja, man har svårt att fatta det.

Jo, det blir nog bra med marsvinen, lilla tjejen, tror faktiskt dom kallade henne för Lillan, blir ju kvar här, hon är så söt. Hanen har jag inte riktigt plats för, så han får nog flytta vidare så småningom, kanske med nån av småkillarna.

FeliciaS
0

Usch då, det är aldrig kul med vanskötta grisar :(
Nu när de kommer till dig som vet vad de behöver för att lägga på sig så gör de säkert de ganska fort om de är fullt friska. Min ena hona var fullvuxen och väldigt tunn när hon kom till mig, bara första månaden ökade hon 100 gram och sedan gick det bara åt samma håll fast långsammare då. Det viktiga är att de får ta sin tid att äta upp sig och komma i form :) Men du har inte tänk ha henne till avel väl? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

Nåja, jag hade ju Sancho Panza som slog alla rekord. Ett år gammal och 400 gram. Hon åt också utan problem (när hon väl fattat vad mat var) men fick problem med kindtänderna senare. Jag skulle inte vågat sälja vidare något marsvin som vart undernärd utan att ha röntgat och kollat så att kindtänderna är okej.

Lycka till med dem! Vi håller tummar och tassar.

Envishet och drömmar

Linnet
0

#13 Ojdå det var inte mycket. I dag vägde honan i alla fall 592 gram så hon har ökat 44 gram på 4 dagar, så det är nog ingen fara med dom.

Caspia
0

# 14. Hon har inte svamp eller skabb? Då kan de ju vara magra.

Sancho ökade också sådär tokigt snabbt i början, det är nog när de är helt utsvultna antar jag.

Envishet och drömmar