Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1094 ggr
[jejjas]
0

Ungen är dålig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av Lollos ungar är dålig, den hänger inte med dom andra som den ska och är mycket mindre. gav den lite att äta nu i efter midag och när han åt började han nysa och maten kom upp enom näsan. Sitter nu och funderar på om det kan vara så att det är gom spalt han har? han har lixom klikat i andningen ända sen han föddes. Har tvättat av han runt nosen då det va väldigt kladigt där.

I morgon ska jag ringa min närliggande vet men är rädd att det inte finns något att göra för den lille stackaren =(.

Någon som har förslag på vad jag kan göra här hemmifrån innan jag får tag på en vet?..

Känner mig så maktlös nu :(

marsvin2008
0

vilken söt liten en, tråkigt att han är dålig. Hoppas det löser sig, har tyvärr inga råd men jag håller tummar och tår för lille bebben din.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Denna kommentar har tagits bort.
ponytails
0

Gomspalt har jag aldrig hört att marsvin kan få! Men det är vanligt att de sväljer fel när de är så pytte små och lite svaga. Mjölkersättn kan komma ner i lungorna på detta sättet, då blir de ansträngda i andningen nästa dag och dör ganska snart tyvärr.

Håller tummarna för er. Tyvärr kan du inte göra mer i detta läget annat än att prova ge ersättn igen i mkt små mängder.

Det finns en regel som jag följer stenhårt, inga ungar ska ha ersätting innan de är över 10 timmar gamla.

idipidi
0

Jag har tvärt om uppfattningen att gomspalt inte är så ovanligt. Jag känner till flera konstaterade fall och dessa har haft samma symptom som de du beskriver. De går inte upp i vikt som sina syskon och det bubblar ur nosen på dem. Håller tummar för att det inte är det som är felet med din unge!

Marsvinlove
0

Vi håller alla tassar och tummar här hemma för din lilla bebis! Hoppas allt går bra.

[jejjas]
0

nogon som vet om man kan ge penovet

luneas
0

Jag har varit med om gomspalt på en unge. Han var alltid vid tuttarna på mamman så jag tänkte inte att det skulle vara något konstigt med honom förrän han var 2 veckor och väldigt liten jämfört med sina syskon. Började kolla honom noggrannare då och upptäckte att det bubblade ur nosen på honom när han diade. :-/ Tog honom till veterinär och hon hade väldigt svårt att kolla om det var gomspalt eller inte när han fortfarande levde. Han fick somna in eftersom han fortfarande stod kvar på sin födelsevikt medan syskonen hade vuxit om honom många gånger om. När han var död kunde veterinären kolla bättre i munnen på honom och konstaterade då att det faktiskt var ett hål i gommen. Så i mina öron låter det ju tyvärr som om det skulle kunna vara felet med din bebbe. Kan du se om det kommer mjölk genom nosborrarna när han diar mamman också?

[jejjas]
0

Han vill inte dia mamma och mamma vill inte ha han, så något fel är det han väger endast 79 g nu i kväll :( så jag ska nog be vet ta bort han i stället :( bättre det än att han lider käns inte rätt mot honom alls

[jejjas]
0

Han klarade inte natten Gråter R.i.p min lille choklad

[WeepingWillow]
0

Va tråkigt :( Men nu lider han iaf inte mer, nu skuttar han glatt omkring på sina minitassar o käkar gräs på ängen :)

ponytails
0

Du ska ändå försöka få kollat om det var gomspalt. Det kan ju vara genetiskt, som alla medfödda fel är. Om du ska avla alltså.

#4 och #7 Intressant att det finns på marsvin. Och trist. På hundvalpar kollar man alltid detta. Men deras gom är ju mkt bredare så det är lätt att se när de är nyfödda.

shintaida
0

Är ledsen för att han inte klarade sig!

Jag läste och led genom hela tråden.

Vila i frid, kära lille bebis!

Kram till matte.

EvaLuna
0

Beklagar… Jättetråkigt när man förlorar en pig, särskilt en ung.

Håller med pony - försök reda ut om de är gomspalt