Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 772 ggr
olina95
0

Mat?

Vad ska jag ge mina marsvin för mat? Dom får hö varje dag, och just nu får dom lite müsli också. Är det bra, eller ska jag ge dom något annat? Dom får grönsaker varje dag också!

Morumotto
0

hö, c-vitaminrika grönsaker som vitkål och vatten räcker gott!

olina95
0

Behöver dom då igentligen ingen torrfoder?

[Liinda]
0

Det beror på om dom fortfarande växer eller inte. Djur som växer eller är dräktiga eller har svårt att hålla vikten kan man ge pellets eller liknande :) Annars är det ganska onödigt egentligen.

olina95
0

Jag har tre styckna ganska unga marsvin, snart ett år ungefär. Men dom går tillsammans med ett ganska gammalt marsvin. Jag har gett dom pellets förut, men mitt gammla äldre marsvin blev överviktig!

poppysmarsvin
0

Jag skulle nog vilja påstå att det är ganska individuellt, och som alltid måste man använda sitt sunda förnuft. Vissa marsvin behöver mer och andra mindre. Mina lunkaryor tex behöver mer för att utveckla bra pälsar, medan mina två korthår (self chocolate och chocolate tan) inte alls kräver lika mycket. Ett mycket rörligt marsvin behöver mer och ett lite latare mindre osv.

Pellets ska nog mer ses som kraftfoder man ger vid behov. De flesta marsvin mår alldeles utmärkt på "enbart" hö, grönsaker och friskt vatten. Emellanåt kan man ge dem kligröt också.

olina95
0

Okej! Jag tänkte sluta ge mina något ''basfoder''. Och istället ge dom lite mer grönsaker, och knakse kligört lite då och då.

Mina marsvin är väldigt energiska, och springer runt och leker hela dagarna och nätterna, bör jag ge dom något ändå?