Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2794 ggr
Trin
0

MARSVINS PROBLEM

Hejsan

Jag har ett litet problem. Jag har två marsvin som bor hemma hos mig. Men nu är det så att jag ofta är hos min pojkvän (på helgerna och en vardag). På loven är jag ju självklart där oftare. Och de blir då att min familj får ta hand om marsvinen en liten längre period.

Jag har kommit överens med min familj att de tar hand om marsvinen när inte jag är hemma. Men de börjar nu tröttna. Och vi bråkar om de rätt så ofta. Jag vill ju absolut inte bara ge bort mina marsvin och jag vet att de är jag som har huvud ansvaret. Självklart eftersom de var jag som adoptera dem.

Kan ju tillägga att när jag adoptera mina marsvin så var jag singel , jag hade då inga planer på att skaffa pojkvän. De bara blev så. Och då fick jag ju göra de bästa av situationen. Förstå mig rätt nu jag lämnar inte över allt ansvar till min familj !

De har kommit på tal , att jag ju kan köpa en bur som jag har hemma hos pojkvän. Och då alltså pendlar fram och tillbax med marsvinen. De låter ju som en bra ide , men är den verkligen bra i längden? Skulle de vara humant för marsvinen att ha en bur hemma och en bur hos pojkvännen? Och skulle de vara snällt att pendla med dem?

Kanske skulle de inte bry sig ? Jag vill mina marsvins bästa och undrar nu om marsvinens skulle klara av det?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

fia-mia
0

Vad jobbigt för dej! Tycker inte du ska pendla med marsvinen så mycket eftersom de lätt blir stressade. Hoppas det löser sig!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Trin
0

Jo det är riktigt jobbigt. Speciellt när man bråkar rätt så ofta om det. Jag vill inte vara en sån som bara ger upp mina marsvin så snabbt de blir jobbigt.

Jag älskar mina marsvin och skulle inte ha hjärta att ge bort dem ! Så de är verkligen super jobbigt.

Moa-16
0

Skaffar man djur får man se till att dom har det bra. Och det är du som har ansvaret. Finns inga ursäkter… Förstår att det är jobbigt förstås) Men du har tid med marsvinen?,du vill ha dom kvar? Du har intresset kvar? Hur ofta skulle dom behöva åka emellan? Annars sälj dom? Om det inte känns rätt…

Moa-16
0

Såg inte #2, ok.. Du vill ha dom kvar=/, hur ofta skulle dom åka emellan då?

Trin
0

Självklart vill jag ha dem kvar. De är mitt ansvar och djur är inget man bara kastar bort eller säljer så fort de blir jobbigt.

De skulle ju åka emellan rätt så ofta. Familjen skulle nog orka ta hand om dem iaf ett par dar i veckan. De är mer problem med när jag har lov. T.e.x nu till jul .

Jag vill ju självklart vara med min pojkvän så mycket som möjligt , men de betyder ju inte att mina marsvin ska må dåligt av det. Vill ju hitta en lösning som gunnar båda parter.

marsvin2008
0

Vad är det som din familj tycker är jobbigt? Att byta vatten, fylla på hö och ge grönsaker är inge stor uppoffring precis, går fort dessutom.

Städa, klippa klor, rensa öron, bada, väga, rasta, gosa och rengöra vattenflaskan och sånt kan ju du själv gör de dagar du är hemma.

Annars får du nog prioritera vad som är viktigast för Dig… Jag tror nog att du kan ta med dina marsvin om du är borta ett par dagar men om det är en eller två så tycker jag att det kanske är lite onödigt.

Du vill ha kvar dina marsvin och det förstår jag, finns inget bättre! Du är ju själv på det klara med att det är ditt eget ansvar och om din familj verkligen vägrar i sten att ta hand om Dina djur så får du se till att lösa det på bästa sätt för Dig OCH Marsvinen, men det är jag säker på att du också gör.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Tina
0

Jag har fyra marsvin och min mamma tar hand om dem när jag är borta hos min pojkvän varannan helg och på vissa lov. Min mamma tycker inte alls att det är jobbigt och älskar mina marsvin och verkar tycka om att sköta om dem när jag är borta.

När jag är borta sköter mamma om denna lista:

• Ger dem mat på kvällen och pellets på morgonen
  • Ger dem hö morgon och kväll
  • Byter vatten på kvällen

Hur många gånger om dagen får dina marsvin mat (grönsaker och dyl)?

Om de får grönsaker 1 gång per dag och inte 2 kan det underlätta din situation. Att göra iordning marsvinens grönsaksmål kan oftast vara det som anses jobbigast för den som ska sköta om marsvinen.

Eftersom att du skriver att du är hos din pojkvän på helgerna antar jag att du åker på fredagar och kommer hem på söndagar?

Du skulle då själv kunna ge dina marsvin mat innan du åker på fredagen samt när du kommer hem på söndagen. Detta innebär att din familj bara behöver göra iordning deras grönsaker på lördagen. Du skulle dessutom kunna skära iordning grönsaker inför lördagen innan du åker och ställa dem i kylskåpet, då kan familjen bara skyffla ner det i deras skålar.

Hö och vatten (samt om dina marsvin får pellets eller annat torrfoder) går relativt snabbt att ge dem. Vatten och hö kan du också ge dem innan du åker.

På loven tycker jag definitivt att du kan ta med dina marsvin till din pojkvän. Men att ta med dem varje helg tror jag blir jobbigt både för dig och marsvinen i slutändan.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

godisgrisen
0

Nej djur ska man inte så lättvindigt omplacera.

Att pendla ofta för bara några dagar blir nog jobbibt för er alla men att ta med dem när du vet att du kommer att vara där en längre tid låter bra och du får vara mer med dina sötisar. Hoppas det löser sig och alla inblandade blir nöjda.

Trin
0

Jag förstår inte heller varför de tycker det är jobbigt. Att ge dem mat och byta vatten är inte så jätte svårt och inte alls tidskrävande. 

Vad jag har förstått så tycker de att det är jobbigt när jag reser bort under längre perioder. Men de verkar också tycka de är jobbigt de få dagarna de tar hand om dem. Jag åker på Onsdagar och kommer hem tidigt på morgonen på torsdag så då behöver de bara ge dem frukt+grönt på kvällen. På fredag åker jag och stannar tills måndag men är hemma måndag morgon. Så då matar jag dem också. Så de tar ju bara hand om dem 2 dar.

Så jag förstår inte riktigt vart problemet ligger?! :/

De får frukt och grönt 2 ggr dagligen och ibland torrfoder.

Om jag nu skulle ta med dem när jag åker iväg under en längre tid. Skulle de då klara av att ha en helt ny bur hemma hos pojkvännen? Min pojkvän är inte så jätte förtjust i mina marsvin och jag vet inte om han skulle gå med på att jag har dem hemma hos honom när jag är där under en längre tid. Och de måste jag ju också respektera hans lägenhet , hans regler.

Nej jag vet inte vad jag ska ta mig till. Att lämna över dem på ett djurpensionat en längre period är ju svindyrt. Plus att jag inte vill tappa kontakten med dem , jag vill att de ska veta vem jag är och att de ska känna sig trygga med mig.

elin85
0

Kanske går det ordna så att du tar med dem på längre lov och kanske en helg i månaden eller så. Är du alltså hos din pojkvän varje helg, eller bara ibland?

Iövrigt lyssna på familjemedlemmarna och VAD de tycker är jobbigt. Sedan får du försöka göra vad du kan för att underlätta. Gör gärna iordning en grönsakspåse per dag och sådant.

Trin
0

Jag är hos min pojkvän varje helg + en vardag . När jag har längre lov så är jag ju där betydligt oftare.

Tina
0

Varför gillar inte din pojkvän marsvinen? Lukt, nedskräpning, ljud?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

elin85
0

#11 Då skulle jag som sagt försöka ta med dem kanske 1 gång i månaden och på loven och underlätta så mycket jag kan för familjen. För när de HELT lessnar så blir det ju väldigt tråkigt för alla :( Jag tror dock att det är viktigt att du tar familjens protester på allvar och inte förminskar dem eller tycker att familjen är osjysst. Som sagt sätt er ner tillsammans och diskutera lugnt hur ni kan lösa problemet, kom gärna med förslag på vad du kan göra för att underlätta. Det skulle jag göra iaf :) Om din pojkvän inte heller tycker om dem så måste du ju såklart respektera hans åsikter också. Som sagt det är bara ni i familjen som kan lösa problemet, men jag förstår verkligen att du är i en jobbig situation :/

Trin
0

Jag vet inte varför han inte tycker om marsvinen. Lukten spelar nog stor roll men de luktar ju inget om man byter som ska i buren. Sen är de väll att de låter mycket. Han är ingen djurvän överhuvudtaget. Alltså han har inget imot djur han vill bara inte ha dem själv. Och ändo så hamna han med en tjej som är galen i djur ;)

Självklart lyssnar jag på min familj, de är ju dem som tar hand om dem de få dagarna jag är iväg. Allt är bar hemskt jobbigt. De var inte såhär i början , de är mer på senare tid de har börjat tjata och prata.

Hmm jag får flytta hemifrån så är de problemet löst :) Nä så enkelt är de inte. Jag får prata med pojkvännen och försöka övertala honom och låta mig ha marsvinen där. Under längre perioder. Tips på hur man kan övertala en icke marsvins älskare?

elin85
0

#14 Pussa på honom och vifta med ögonfransarna :D Du kan ju inte få honom att gilla marsvinen så det enda är ju att han går med på det för din skull :)

Trin
0

Haha ja då ska jag vifta på ögonfransarna och klä mig lite utmanande så har man honom på kroken :D Haha ;)

neverendingstory
0

Själv har jag en syster på 12 år som älskar att pyssla med mina marsvin när jag är hos pojkvännen :p har inte tänkt på det, men kanska ska vara tacksam för det.

Hoppas iaf att allt löser sig så bra det går för er :)