Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 752 ggr
freddiie
0

Frågor :)

Jag har två små herrar hemma hos mig ( Marwin och Freddie ). Den som jag skaffade först, köpte jag i en djuraffär. Dom sa absolut ingenting om att man skulle ha två, och gav mig en bur som var ungefär 20 cm för kort på både bredden och längden. Jag ska säga er att där handlade jag aldrig mer ;[

Mitt nästa marsvin kom en och en halv vecka senare, och honom köpte jag i en annan djuraffär ( hittade inga seriösa uppfödare i närheten ). I denna djuraffären var det SÅ mycket bättre och dom berättade massvis med intressant information.

Och nu bor dom ihop i en tillräckligt stor bur, och lever bra. Dom låter mycket och gör 'popcornskutt' stup i kvarten Skrattande Det gör mig glad att se att dom har det bättre här än i djuraffären.

Nu till frågorna Glad När jag tar ut dom ur buren, så blir dom direkt mycket stilla och varsamma. Jag sitter med dom på golvet, och sitter hårt tryckta mot mig. Vad kan jag göra så att dom känner sig tryggare på golvet?

Nästa fråga är, bur på bord eller bur på golvet? Jag tänkte göra en hörna och en stor del av mitt golv till en bur där dom får större yta, eftersom den buren jag har nu verkar så instäng liksom. Men alla säger att det är bra att ha på ett bord, och detta går ju inte om jag ska göra en sådan stor golvbur :/

En fråga till bara :) Om jag nu skaffar golvbur, vad ska man ha för underlag? Jag menar under spånet.

Morumotto
0

Hej!

Jag har mina marsvin direkt på golvet, och det går bra. Man måste skydda för drag bara. Jag har åldersbeständig plast och en matta under för att skydda golvet.

Men det är ju också trevligt att ha dem längre upp. Det finns flera bilder på sådana hemmabyggen här på sajten.

Sandra-B
0

Hej och välkommen hit till MiF!
Jag hoppas att du kommer att trivas här samt få svar på dina frågor :-)

Vad gåller din första fråga hur du ska få marsvinen att känna sig trygga på golvet så har jag några motfrågor :-)

Hur länge har du haft marsvinen?
Är de lugna/tama/välhanterade i övrigt?
Hur har du dem när de är på golvet med inredning etc?

Marsvin är som du kanske vet bytesdjur och gillar inte stora, öppna ytor så väldigt mycket., vissa marsvin gillar inte att vara direkt på golvet heller eftersom det är lite halt.

Prova att läga lite handdukar/filtar på golvet där de ska vara och sätt ut en massa hus, rör och andra gömställen så att de känner att de kan söka skydd. Du kan också testa att lägga deras favoritgrönsaker på lite olika ställen så att de måste röra sig och leta reda på det för att få smaka.

Vad gäller din andra fråga så anser jag att det är helt okej att ha marsvinens bur direkt på golvet.
Jag har själv två bokhylleburar (ca 80*200cm samt ca 180*90 cm) och de har stått på golvet i snart sex år utan att jag har märkt att mina marsvin farit illa av det.

Om du har plats rekomenderar jag varmt en bokhyllebur.
För det första så är de stora och öppna, betydligt billigare än vanliga gallerburar och för det andra tycker jag att de är väldigt smidiga att städa.

Jag har en vanlig plastmatta (golv) som botten i mina hemmagjorda burar, sen har jag tidningar och spån ovanpå.

Du skrev i ditt inlägg att dina pojkar kommer från djuraffärer- det tror jag kan vara en bidragande orsak till att de är rädda av sig eftersom de mycket troligt inte är vana vid hantering och liknande.

Än en gång hälsar jag dig välkommen hit!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

Ge dem tid och goda förutsättningar. Många marsvin avskyr att gå på halkiga golv ge dem ett överkast eller gammalt påslakan att springa på så de slipper halka. Låt inte ytan vara helt öppen sätt ut deras hus och rör som de är vana med och kanske någon stol som skydd mot rovfåglarna som deras instinkter får dem att noja om. Om du har något gott hemma som grönkål eller bladpersilja kan du riva det i småbitar och låta det regna över ytan. Så såg jag att du brukade sitta med dem, gör inte det låt dem gå runt själva, gå därifrån de har ju varandra. Det kan vara så att de har lärt sig att sitta still hos dig och de förstår inte att de förväntas springa runt om du är med dem.

Att ha buren på golvet eller på ett bord tycker jag inte spelar någon roll gör det som passar bäst.