Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 8067 ggr
Tina
0

Grå starr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Engels ögon har på senare tid blivit gråaktiga och grumliga. Synen verkar inte vara påverkad, hon springer runt precis som förr och krockar inte in i saker.

När jag läser på internet verkar gråstarr passa bäst in på hennes symptom, förutom den icke nedsatta synen. Kanske kan det komma senare?

Bilden visar ögat som är mest grått, det andra ögat är inte lika påverkat. Bilden visar inget felaktigt ljus förutom den gula pricken i ögat som kommer av blixten.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

elin85
0

Är hon gammal? Mitt ena marsvin såg tillfälligt ut sådär i ögat när hon fått en infektion troligen av en klo i ett slagsmål. Då behandlade jag med speciella ögondroppar. Har hon haft hinnan över ögat länge?

Ett annat av mina marsvin hade en sådan hinna, vi vet inte riktigt när den uppstod, men vi märkte den av att han såg dåligt. Troligen var han blind på det ögat och därför han var så "klumpig". Om hon inte ser dåligt skulle jag gissa på infektion.

Tina
0

Hon är ca 9 månader gammal. 
Hm, jag tror inte att det är någon skada på ögat som uppkommit av t ex slagsmål. Jag började reagera att ögat blivit gråare för ca 1 vecka sedan. Om hon har en skada på ögat tycker jag att jag borde sett det innan det blivit grått…

Eftersom att det andra ögat också är grått och grumligt (dock inte lika mkt) tycker jag att det låter konstigt att det skulle vara en infektion… Sådant orsakas väl av att t ex smuts kommer in i ögat? Det känns mysko att hon skulle ha lyckats skita ner båda ögonen.

elin85
0

#2 Jaha, missade att det var båda ögonen, tänkte bara att det var ögat på bilden. Ja, är det båda så är det ju knappast infektion. Men vid en infektion blir oftast ögat grått ganska omgående och rött i kanterna, man ser inte själva skadan, med den kan uppkomma av en klo eller vanligast ett höstrå. Men som sagt är det i båda ögonen är det knappast en infektion, iaf inte pga "trauma" eller "yttre våld" (termer som används i sjukvården). Men gråstarr på en så ung hona…och att hon dessutom inte ser dåligt? Ja du, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med svar.

idipidi
0

Tycker också att det ser ut att kunna vara katarakt (grå starr). Marsvin ser i normalfallet inte heller så himla bra, så man brukar faktiskt inte märka någon större skillnad i beteendet.

Katarakt är ärftligt och kan dyka upp på ganska unga djur.

shintaida
0

Vår Buseman har katarakt. Han är snart 4 år. Har haft katarakt i ca 2 år.

Han är försiktig när han rör sig. Speciellt avståndsbedömning. Annars märks det inte, mer än att han är grå i ögonen.

ponytails
0

Ja, det ser ut som katarakt. Marsvinet ser världen med den dimman framför sig som du ser i ögat.

Om ett djur är helt blind kan man göra en test att sätta ner dem på golvet och se om de vill springa fram. Om de står still, trevar eller backar så är de troligen helt blinda.

När de har skadat ögat på något så är det hornhinnan, det yttersta av ögat som blir grå. Detta är en läkningsprocess i hornhinnan. Vid katarakt (grå starr) ligger det gråa som på bilden inuti ögat.

Linnet
0

Hade en unge som hade en skada på ögat, men det läkte bra med ögonsalva. Hennes öga var också grått och man såg att det var en skada på hornhinnan.

godisgrisen
0

Om det där är katarakt och ögat då ser grågrumligt ut inne i hela globen vad är det då om ögat ser helgt tomt och genomskinligt ut och har en vit hinna som ligger i bakkant i ögongloben? Han verkar blind på ögat och det andra är påväg åt samma håll. Kan det vara katarakt eller glasöga eller något annat? Jag har frågat om detta på många forum men ingen har kunnat ge något svar trots att jag vet fler än mitt marsvin som har precis samma fel. Förlåt trådkapet men jag vill ha svar på detta. Min veterinär hade ingen aning om vad det var hon trodde inte att det var katarakt.

Tina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På denna bild syns det mindre utsatta ögat.

Tack för alla svar!
Då är det nog grå starr ändå..

Bör jag förvänta mig att det blir värre och värre? 
Eller om man vänder på frågan, kan processen stanna här utan att förvärras?

godisgrisen
0

#9  Hm jahaja det ögat såg ju mer bekant ut, lite genomskinligt. Såg det andra ögat ut så innan det blev grumligt?

Det är nog ingen större fara för marsvin att vara blinda de verkar klara sig utmärkt ändå.

ponytails
0

#8 Hur gammalt var ditt marsvin när du upptäckte det där ögat med vit i botten?

Är det inte mer likt en spegel som syns i botten av ögat?

godisgrisen
0

#11 Han var ganska exakt ett år. Spegel… hm det är en del vitt grejs i botten av ögat men det är absolut inte grumligt i hela globen utan extremt klart där i det ser tomt och lite läskigt ut. Naturligtvis hade han hunnit bli pappa när det upptäktes men hans barn har fina ögon. Vet du vad det är är det ärftligt? Han är tagen ur avel.

ponytails
0

#12 Jag har sett marsvinsbebisar med märklig spegel likt ögonbotten. Men näthinnan (retina) är som en spegel i sitt utseende så jag är inte riktigt klar över om det beror på att deras iris är genomskinlig. När de är vuxna ser ögat normalt ut.

Sedan har jag sett bebisar med vitt grejs i ögonen och det är vad jag vill mena konjungtiv katarakt. Meddfödd grå starr. Men det är bara enstaka fibrer i linsen som är grumliga. När ungen växer blir det fler normala klara fibrer och ögat ser normalt ut. (Förekommer även på hund.) De marsvin som jag fått följa med dessa symtom när de var bebisar har aldrig blivit blinda. Men ska inte avlas på. Allt avvikande är ärftligt, inte dominant, men kan följa efter i leden och dyka upp i senare gererationer.

godisgrisen
0

#13 Ja jag vet inte riktigt hur han såg ut som bebis och jag såg inget konstigt innan han var ett år men när jag upptäckte det var det väldigt tydligt så jag borde ha sett det om det varit där från början. Annars låter genomskinlig lins och vita fibrer ganska likt men han är ju vuxen och de vita verkar öka inte växa bort. nej jag blir inte klok på hans ögon.

Ja jag är medveten om att det troligen är ärftligt jag bara sträcker mig efter ett halmstrå…

Tina
0

Jag vet faktiskt inte…
Det kom väldigt plötsligt och snabbt. Jag hade varit borta under helgen och reagerade när jag kom hem. Kanske att det började vara lite grått och trappades upp snabbt.

Jag tycker att det har blivit ännu lite grumligare i ögonen nu, men det är svårt att avgöra.