Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2834 ggr
[WeepingWillow]
0

Tvåvåningsbur

Nu ska det äntligen bli av, min tvåvåningsbur ska byggas :D Har spånat på den en hel del idag o diskuterat me far vad som ska beställas in tills på torsdag när vi ska börja byggandet på riktigt.

Det ska som sagt bli två våningar på den, ska sätta en plexiglaslucka på ena långsidan på den undre delen o fast plexiglas på ena kortsidan så ska det bli plåt i botten som går att dra ut när man rengör. Det blir en trätrappa upp till övervåningen där det ska läggas plåt också i botten me högre kanter som går upp vid hålet för trappan så att dom inte ska ramla ner lika lätt. Har hittat dessa två bokhyllorna i källaren o dom passar perfekt. Ska ha metallben i botten också så att den kommer upp litegrann för att skona min rygg lite. Det blir några slags pluggar mellan våningarna så det kommer igenom luft o så. Ska även lacka den så att det blir lättare att skrubba rent. Sen blir det nog nån hylla o lite olika hus o tunnlar i den så dom får det roligt :)

josie
0

Vad roligt! Jag har också funderat på att bygga något speciellt till mina grisar, men det får dock vänta lite. Hade varit jätte skoj om du lägger ut bild på den sen näör den är färdig? :D

Kanske fler som vill dela med sig av bilder av hemmagjora burar? :D

[WeepingWillow]
0

#1 Kommer definitivt bli bilder sen, kanske redan på torsdag, beroende på hur långt vi kommer :)

Om nån undrar varför jag komplicerar det genom att forma en plåt o greja istället för att bara lägga plastmatta i botten så är det för att farsan är metallarbetare o ska alltid göra allt i plåt haha. Men det blir ju även helt gratis för mig så :)

Jag tror förresten att det redan finns några trådar me hemmagjorda burar :) Finns nån artikel me om jag inte minns fel. Men min blir nog helt annorlunda mot vad man brukar göra. Jag har så himla ont om plats i min lägenhet så jag kan inte ha en vanlig lång bokhyllebur.

josie
0

Låter som om det kommer bli riktigt lyxigt :)

Är jag som är väldigt väldigt dålig på att orka söka bara ^^

[WeepingWillow]
0

#3 :P

Det enda jag oroar mig för är om dom kommer trilla i trappan. Mina grisar är inte världens mest graciösa om man säger så. Men jag placerar hålet intill kanten o gör såna höga plåtkanter runtom o gör en ganska bred trätrappa så borde det va hyfsat säkert. Kanterna är dock ganska höga på bokhyllan så trappan blir rätt lång.

[WeepingWillow]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då va den klar min bur :)

[WeepingWillow]
0

Inuti undervåningen

[WeepingWillow]
0

I lördags flyttade dom små rackarna in i sin nya fina bur :) Satte dom på övervåningen först o satte dom sedan på nedervåningen för att dom skulle lära känna båda våningarna lika bra men trappan ville dom inte alls använda! Jag fick till slut lillskrutten att gå i trappan så hon sprang upp när det vankades mat o sen ner när hon ville vara ifred från dom andra där uppe :)

Sen när jag skulle sova satte jag Lily där uppe o de andra 2 där nere för jag vet att Michelle inte vill va utan Lily o mycket riktigt när jag gick upp på morgonen var båda 2 där uppe! Så igår kväll sprang både lillan o Michelle upp o ner i trappan så nu återstår det bara att få tjockisen Lily att vilja gå där me för annars får jag ta o flytta upp henne varje kväll eftersom vattnet sitter däruppe o det blir ju himla jobbigt haha. Men hon lär sig väl snart :)

Dom såg iaf ut att trivas me all yta o de nya grejerna. Skuttade glatt runt ^^ Nu har dom också flyttat in i vardagsrummet från hallen så jag ser dom hela tiden vilket är jättekul både för mig o dom!

FeliciaS
0

Jättefint :) Det ända jag kom att tänka på är att det kanske blir rätt instängt på bottenvåningen?

Släng gärna in en bild med grisar också, vore kul att se ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

#8 Tror du det?

Det är ett par cm mellanrum mellan planen där luft kan komma igenom o så är framsidan en nerfällbar lucka. Skulle haft längre mellan planen men eftersom bokhyllorna hade så hög kant så gick det inte för då skulle trappan bli så lång o det tyckte inte jag va så bra.

Här är det iaf grisar i buren också :) Michelle o December på nedervåningen.

[WeepingWillow]
0

Och så Lily på övervåningen :)

FeliciaS
0

#9 #10 Så fint, de ser ut att trivas :)

Ja, det känns så. Å andra sidan, så länge det aldrig är fuktigt av kiss borde det inte bli så dålig luft. Kanske kan man två rader hål i övre kanten av bokhyllan på kortsidorna så kommer det in mer luft?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

Ja man skulle kunna gjort några fönster på ena kortsidan där som inte har plexiglas, om jag märker att det blir dålig luft får jag fixa det i efterhand :) Jag får se till att städa i tid så det inte blir äcklig luft därinne!

Ja dom verkar trivas riktigt fint nu :) Bara Lily som inte vill använda trappan, jag får flytta henne emellanåt haha.

[WeepingWillow]
0

I förrgår kväll lärde sig Lily använda trappan! Bättre sent än aldrig haha. Nu springer alla tre tjejerna upp o ner i trappan så spånet yr.