Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2556 ggr
Lyan
0

Cherryeye och fattyeye

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan de ha cherryeye på nedersidan av ögat? Rema (och i viss mån Rosa) har "köttiga" utväxter i nederkanten av ögat, det ser precis ut som bilderna på cherryeye som finns när man söker. Förutom då att de sitter nere

Deras halvbror verkar också ha fått fattyeye :-( Han är riktigt slank, på gränsen till mager så vikten borde ju inte spela in i detta fallet.

De har samma mamma (som jag lämnade tillbaka till uppfödaren när jag blev sjuk), mamman bor nu hos en uppfödare som jag är rejält ovän med, just pga detta marsvin. Vet inte vad jag ska göra då det troligen ligger väldigt ärftligt på denna hona :-( och det kommer inte bli roligt om jag säger till nya ägaren om detta…

Lyan
0

Bilderna är väldigt dåliga dock

Lyan
0

Rosa

Lyan
0

Andra ögat. Och då har hon ändå mindre än Remas som syns även utan att man rör ögat.

Lyan
0

Fiffes ögon. Han är extremt svår att fota då han inte har en aning om hur man gör när man sitter still

Lyan
0

Samma öga

blackmoment
0

Mamis och demonia ser också ut sådär :P fast mamis är värst.

Lyan
0

#6 Vilket av det?

FeliciaS
0

Syns det när du inte drar ner ögonlocket?

Alla marsvin har ju så rosaaktigt om man drar ner (upp också för den delen) ögonlocket, antar det är något som sitter där det ska bara ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#8 De andra har inte alls på samma sätt. På Rema syns det tydligt även på lite håll. Rosa syns ibland på nära håll. Det är mer ilsket rosa än vad som syns på bilderna

Abico
0

Petar in en länk till en tråd där jag postat bilder på Greta och Wilmas fatty-eye http://marsvin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=47143123-9acb-4632-8256-888251b372ab
På båda två är det i nederkant och ses bara om man drar ner underkanten på ögat. Jag hade en idé om att det var någon infektion, som smittade, eftersom det dök upp så plötsligt på två honor i samma bur. Provade därför att använda de ögondroppar med antibiotika som jag fick till Siiri i sommras, två droppar i cherry-eye ögat om dagen. Jag tyckte att det blev mycket mindre på bara någon vecka, helt försvann det dock inte så efter ett tag la jag ner med dropparna. Dock är jag lite tveksam till om det verkligen är någonting ärftligt, såsom fatty-eye.

Hanna 

Lyan
0

#10 Men det var väl bara fattyeye på en av bilderna?

Fast när två systrar är de enda i buren som drabbas :-S Då känns det som det borde vara ärftligt… De har haft det nästan hela livet men det växer hela tiden, tycker jag. Även om det går väldigt långsamt

Abico
0

#11 - Oj, jag har skrivit fel - tråden handla om cherry-eye - fast rubriken snurrar till det :P

Hm.. jo, kanske. Jag tycker bara att det var så konstigt att det dök upp så plötsligt på två stycken (obesläktade) marsvin här. Det kan väl ha varit slump iof men jag gillar inte den förklaringen ;)
Fast på mina växer det ingenting, och är heller inte så mycket som på dina. Kanske kan vara värt att prova ögondroppar och se om det går ner?

Hanna 

Lyan
0

Det jobbigaste är att jag måste berätta för den människa som har mamman nu. Har suttit och läst igenom gamla mail och gästboksinlägg och bara bölar! Jag ÅNGRAR verkligen att jag överhuvudtaget lämnade tillbaka henne! Men det var när jag började känna på mig att allt skulle rasa, det går inte att ha kvar djur man inte orkar sköta Gråter.

Lyan
0

#12 Ja, får prata med vet. och se vad de säger. Tyvärr vet de inte så mycket om marsvin…

ponytails
0

Det är inte cherry eye, eller fatty eye.

Cherry eye är en framfallen förstorad tårkörtel, som kan ses hos hund. Måste opereras bort.

Jag har sett att en del långhår kan ha dessa svullan bindhinnor i ögat. Har fått det dömt som fatty eye på utställning o "nollad", trots att det inte är det. Fatty eye är en ljus (fett) klump som ligger ut över undre ögonkanten. (Men det är inget att tjabbla om på en utställning där det är domarens ord som gäller!)

Jag tycker att det verkar vara genetiskt bundet och jag har bara sett det på många långhår, men är ingen sjukdom. Marsvinet påverkas inte av det. Men ska inte gå i avel om man vill ha utställningsdjur.

Lyan
0

#15 Ok, vad skönt!

Fast jag måste ändå ta kontakt med människan som har mamman. Hon är bara intresserad av vinst på utställningar… Fast det känns som jag kommer få skulden vad jag än gör :-(

blackmoment
0

#7  fattyeye, tror jag. det undre ögon"locket" hänger lixom ner.

vanerlands
0

Det är inte konjunktivit (ögoninflammation) då? Har haft ett par choklader som sett ut sådär (efter för mkt badande i ringormssaneringen) och har behandlat med Noviform, receptfri ögonsalva, och det har blivit bra.