Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 615 ggr
simon-alfons
0

matproblem

mina två bröder, alfons och simon är olika i kroppsstorlek kan man säga. alfons är ett riktigt matvrak och jag tror han är normalstor, ca 1kg och  1år gammal.

men det är brorsan simon som är ett problem. han får mest sitta på taket för att alfons jagar upp honom där och han känns lite mager. man kan nypa tag i skinnet på honom.

om ett marsvin får mat så vill den andra oxå ha så jag vet inte hur jag ska få simon att gå upp i vikt.

de äter hö och torrfoder, sedan får de grönsaker några gånger om dagarna.

simon har alltid varit lite mindre i storlek men eftersom man kan nypa tag i skinnet så känns det som att han behöver lägga på sig lite

FeliciaS
0

Hur menar du nypa tag i skinnet? Jag förstår inte hur det skulle kunna vara ett tecken som skiljer deras hull åt, så förklara gärna hur du menar. Genom att stryka handen över ryggen och sidorna på dem känner du ju om de har fett och muskler eller inte, samt hur tydligt ryggraden och revbenen känns.

Du skriver att Simon jagar upp Alfons på taket. Hur stor är deras bur? Har de flera hus/gömställen?

Vilket torrfoder ger du? Jag skulle tipsa om att du ger dem kornkross som bas i kraftfodret. Du kan också blanda i lite helhavre. Ge dem runt ½ dl av det varje dag. Till Simon kan du göra kligröt: blanda havrekli med havredryck (ex. GoGreen, Oatly) till lagom konsistens och tillsätt en nypa solrosfrön. Detta kan du ge åtminstone varannan dag om han gillar det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus