Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1998 ggr
Rwawr
0

Kanin + marsvin

(Visste inte riktigt vart jag skulle skriva denna tråd så den fick hamna här) Nu är det såhär.. Jag skaffade en liten kanin för några månader sedan och har nu en väldigt stor lust för en kompis till henne och till mig. Ett marsvin alltså. Jag vet att kaniner och marsvin kan bo ihop och de äter för det mesta samma saker och så.. Men går det att skaffa in en liten nykomling till min lilla kanin eller skulle hon inte acceptera det. Hon är ungefär.. 5-6 månader och skaffade henne när hon var runt 3 månader. Har det gått för lång tid eller skulle det fungera? Om det inte skulle fungera, vad skulle jag göra för att kanske kunna få det att fungera? Kom gärna med egna kommetarer om detta, inget emot lite kritik.

Moa-16
0

Jag säger nej. Kanin och marsvin ska inte vara ihop, enligt mig. Plus att marsvin ska vara minst två och två. Då dom är flockdjur.

Abico
0

Jag tycker att det är en dålig idé att ha ett marsvin och en kanin ihop.
1. Marsvin ska bo med artfrände, dvs. minst två marsvin ihop
2. Kaniner och marsvin har inte samma näringsbehov
3. Kaniner har starka bakben och en olycka händer så lätt, marsvinen kan bli allvarligt skadade/dödade
 Visst kan dom bo ihop, frågan är hur stort utbyte de har av varandra och om det är värt alla risker det medför att ha kanin och marsvin ihop…

Hanna 

Rwawr
0

Varför tycker du inte de kan bo ihop ? :)

patricia76
0

Hej

Jag har tyvärr hört allt för många vars marsvin dör.

Kaniner har starka ben och kan sparka ihjäl marsvinen om man har otur.

Kanin och marsvin "förstår" inte varandra.

Min kanin var inte alls intresserad utav marsvinet.

Och jag skulle aldrig sätta ihop en kanin och marsvin igen.

kram patricia

Marsvinlove
0

Tycker inte det är så bra,här är vad som hände mig:

En gång när jag lät min storasysters kanin träffa mina marsvin gick det först bra, sen lämnade jag dem i nån minut när jag gick ut i köket för att hämta en godbit till dem (min syster var kvar) och när jag kom tillbaka hade min syster tagit upp kaninen igen, eftersom hon hade bitit min ena hane:( Han fick som tur var bara en liten skråma, men vill inte sätta ihop nåt marsvin med kanin igen, eftersom risken finns att kaninen skadar marsvinen..

Rwawr
0

okejk..

Asa-S
0

Håller med de andra. Inte värt att chansa. Jag har sett ett marsvin som blev dödat av en kanin.:( Marsvinet såg helt slaktat ut och det var fruktansvärt!Gråter Det hände när kaninen blev könsmogen och vad jag förstått så är kaniner väldigt revirbundna och de lever i kollonier inte ihop med varandra i flock som marsvin. Fårstår inte varför folk får för sig att ha två helt skilda arter ihop?! Dumt…

FeliciaS
0

Håller med ovanstående, jag skulle aldrig låta kanin och marsvin bo ihop. För det första ska marsvin alltid bo med marsvin, så skulle man fundera på att ha arterna tillsammans måste man ha minst två marsvin och en kanin. Varför det inte är något att rekommendera har tidigare nämnt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Håller med övriga kanin och marsvin ska inte bo ihop, har inte mycket att tillägga.

Finns en artikel här på mif som tar upp det till viss det (handlar huvudsakligen om varför marsvin inte ska vara själva).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Lynx76]
0

är det inte något med ngt ämne som kaninen utsöndrar som marsvin inte tål? eller liknande…

Suck, varför kommer sånt här upp, gång på gång? jaa jag vet, det är skitsvårt att nå ut med info så att folk slutar sätta marsvin och kaniner ihop, samma med ensam-marsvin, men det är så frustrerande bara…

Abico
0

#10 - Det är någon lungbakterie har jag för mig.
Men det är väl jättebra att TS frågar här innan hon sätter sin kanin med ett marsvin?!

Hanna 

[Lynx76]
0

# 11 ja såklart, jag menade inte att hon INTE skulle fråga, utan att det inte är "allmänt känt" att man inte bör ha dem ihop. framgick kanske dåligt….

[Lynx76]
0

#11 fast det var ju inte OM hon skulle sätta dem tillsammans hon frågade, utan om kaninen var för gammal för att acceptera en kompis… men visst, det var tur att hon frågade det också =)

Moa-16
0

Det är jätte bra att fråga. Men om man läser TS inlägg, så blir man liteObestämd  Tänk vad många, som har kanin och marsvin ihop. Och tror att nä, dom är bästisar inte behöver marsvinet en kompis. Blir lite fel. Om alla gick in på MIF och frågade vore det ju super ;)

[Lynx76]
0

precis, men nu var det ju inte det hon frågade om, ifall man kan ha marsvin och kanin ihop. Det trodde hon tydligen var självklart…

poppysmarsvin
0

Det finns naturligtvis exempel på när det har fungerat alldeles utmärkt med marsvin och kanin. Men min personliga erfarenhet är tyvärr inte heller någon solskenshistoria. Kaninen bestämde sig helt enkelt så småningom för att marsvinet var en kaninhona…

Sedan tror jag faktiskt att det råder viss begreppsförvirring vad gäller kaniner. I vilt tillstånd så lever kaniner i familjegrupper i gångar under marken. Till skillnad från HARAR som lever ensamma.

Kaniner är enligt min erfarenhet betydligt tuffare än marsvin, och är mer benägna att försvara sig än att fly. Marsvin gör tvärt om…

Linnet
0

Jag vet många fall där det har fungerat jättebra och dom har blivit bästa kompisar. Har precis, med lite dåligt samvete särat på en kanin och ett marsvin som bott tillsammans i ca 6 månader. Jag tog hand om dom som omplaceringar för ca 2 månader, omplacerade dom tillsammans och i går fick jag tillbaka dom igen. Nu har marsvinet fått flytta till ett ensamt marsvin och kaninen är ensam.

Dom trivdes jättebra tillsammans, satt alltid tätt bredvid varann, kaninen slickade på marsvinet, men jag vet ju att marsvin ska ha sällskap av annat marsvin, så nu fick det bli så. Även kaninen ska omplaceras, men det blir väl inte så lätt nu på vintern, tycker lite synd om honom nu när han tappat sin kompis. Men ska man ändå ha kanin och marsvin tillsammans så ska man ju ha två marsvin och en kanin.

Ellajz
0

marsvin och kaniner kan bli jätte bra kompisar.men ¨både kaniner och marsvin gör lyckoskutt men kaninen är mycket starkre och kan skada marsvinet och då är det bra om dom har stor bur

sen äter dom faktiskt inte samma sak eller jo bårda äter pellets men det är inte precis samma  plus att marsvinet måste äta grönsaker varje dag  men inte kaninen för dom kan bli sjuka av för mycket och då finns det risk för att kaniner äter lite av marsvins maten om dom sitter i samma bur  men annars går det bra m dom själva tycker om varandra

maggangbg
0

Ni har redan sagt det mesta här tror jag, men ville bara skriva lite.

Första problemet är storleken bå buren (ofta för små att ens ha en kanin i). Hur ska man då få plats med 2 marsvin och kaninen.

(Jag har för övrigt haft 8 st kaninhana tillsaman men på en stor yta, det hände aldrig någonting illa.)

Att placera två marsvin i kaninens revir är inte att rekomendera om de inte kan komma undan från varandra (gäller ALLA djur, även artfränder).

Tarmbakterierna krockar (eller var det inte så).

Grönsakerna kan göra kaninen sjuk. 

MEN, har man en stor bur, överför lukter, undviker brunst tider, inte ger kaninen "olämpligt snack" och har full uppsigt, kan man mycket väl låta sinna djur träffas på neutral och lämplig yta. All aktivering är som kan använndas för att stimulera tillvaron för våra djur är väll bra.

Helst kanske man också ska kunna "läsa" båda djurens kroppsspråk och känna dem väl, för att se så att inget illa händer dem. (gäller också vid sammanföring av nya djur)

Fridaaaa
0

Det är inte bara kaninen som kan skada marsvinet, mamma skulle tillfälligt ha sin nya kaninhane tillsammans med 2 av sina marsvin (2 hanar) och den ena hanen flög på kaninhane, och bet honom så illa i halsen att man såg lite av benet i halsen :/ Så det är inte alltid kaninen som kan skada marsvinet.

Jag hade en kaninhane (hermelin) som bodde med min marsvinhona som jag hade innan (hon kunde inte gå med andra marsvin) och dem var bästa vänner, till och med marsvinet BESTÄMDE över kaninen.

Men det är sällan det fungerar så bra mellan kanin och marsvin plus att marsvin alltid ska gå 2 och 2 (om man inte har en anledning till att inte kunna ha dem ihop), men i så fall måste dem ha en marsvinskompis i en búr brevid varandra så att dem kan se och prata med varandra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rafflan
0

Jag hade 1kanin och 1marsvin ihop (fick dem så som omplacering) sen fick jag veta att marsvin ska bo 2 ihop så köpte en sån stor bur jag kunde hitta å sen 1marsvin till. Men sen tyckte jag kaninen såg ensam ut så det slutade med 2kaniner och 2marsvin ihop, 1 av marsvinen var väldigt egen så det andra marsvinet var mest med kaninerna. Men sen valde jag att sära på kaniner och marsvinen pga att den yngsta kaninen var så hoppig att jag var rädd att hon skulle träffa marsvinen av en olycka.

Sen varför man inte bör ha dem ihop har alla ovan redan nämt. Det lite intressanta e att man kan ha kaninen lös utanför buren och marsvinen i och då är ingen rädd för lungbakterien ^^

Mitt tips till dig, vill du ha en till som sällskap till din kanin(och dig) köp dig 1 ung kanin hona eller hellre en kastrerad kanin hane och sätt ihop med din hona, men för att ha 2 kaniner ihop tycker jag att man ska ha en bur som MINST är 1m².
Vill du ha marsvin för du gillar just marsvin köp en bur som är minst 0,7m² och köp 2 marsvin :)

Fiona
0

Lite OT men något jag reagerade på var det nyaste MM som kom så hade Atalas (I Atlas analyserar) flyttat ihop med en kanin, eller ja Atlas och hans kompis. Med tanke på att de flesta inte rekomenderar att ha kanin + marsvin så tycker jag att de va konstigt att dom tog med i MM Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Crest
0

Man ska inte ha marsvin och kaniner tsm.

De talar inte samma språk

Marsvin ska ha mycket grönsaker eftersom de inte kan bilda egen c-vitamin, men kaniner däremot blir dåliga i magen av för mycket.

Kaniner har en naturlig bakterie i sina luftvägar som kan vara dödlig för marsvin.

Om de börjar bråka kan kaninen döda marsvinet med sina kraftiga bakben. Och även om den bara skuttar omkring så kan den skada marsvinet allvarligt.

Och dessutom står det i lagen att "Djur som lever tillsammans med andra djur i det vilda ska hållas med en artfrände." Artfrände. En kanin är inte en artfrände till ett marsvin.

Kaniner brhövrt ju inte ha ngn kompis, eftersom de är kolonidjur och inte flockdjur, så du måste ju inte köpa en kompis.

FeliciaS
0

#22 Jag fick samma tanke direkt, tycker inte heller att det uppmanas i SMFs medlemstidning.

Mvh Felicia

[findusen]
0

#23 inte alla kaniner blir dåliga i magen av grönsaker.. min kanin äter jättemycket grönsaker bla vitkål, grönkål, morot, banan, persilja, dill, äpple, paprika, brysselkål osv.. hon går lös med mina marsvin och dom har flera bon och toaletter och ställen att komma undan på men som sagt, hon roffar åt sig mycket av deras grönsaker och hennes mage tål det..! dessutom älskar hon sina marsvinskompisar och dom älskar henne. dom sover gärna tillsammans och hon tvättar deras ögon o päls..

Denna kommentar har tagits bort.
Crest
0

#25, jo det är klart att de kan bli jättebra kompisar o så, men kaninen har ju fortfarande de här farliga bakterierna… nej, alla kaniner blir inte det, men många blir det. Men det är ju inte så bra om hon "roffar åt sej mycket av deras grönsaker" eftersom de kanske inte får tillräckligt med c-vitamin då och det kan leda till förlamning.

[findusen]
0

#27 tro mig, dom får i sig tillräckligt med grönsaker! ang bakterien så har jag faktiskt inte hört någon som har kanin+marsvin som råkat ut för denna, men det är möjligt att det inte hörs/syns? förespråkar inte kanin+marsvin i alla lägen, det beror helt på kaninen.. min förra kanin var inte alls snäll medans den jag har nu är supersnäll. snarare marsvinen (Ett av dom) som blir irriterad på henne när hon alltid ska putsa och säger ifrån, men sen händer liksom inget mer, inga sura miner eller så.. hon är underbar och lugn!

Crest
0

ja, jag skrev bara att det skulle kunna vara så :).

Även om de inte bråkar så kan det ju hända att kaninen råkar sparka till marsvinet när den skuttar, så jag skulle aldrig våga ha mina marsvin med en kanin, men du gör ju som du vill. och om jag skulle ha det så skulle jag ha en liten ras, typ hermelin och inte typ en belgisk jätte ;). såg att du hade en teddylöwen, de är väl ganska små? (kan inte så mkt om kaniner Obestämd) Och det är ju bra att de går lösa, så marsvinen kan gå undan om de blir irriterade. skulle också ha mina marsvin lösa om jag inte hade haft så mycket sladdar och inga småsyskon ;P.

fia-mia
0

Kaniner och marsvin har inget behov av varandra. Så enkelt är det faktsikt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

emelie92
0

I MM (Svenska marsvinsföreningens tidning) stod det om ett marsvin som bodde med kanin. Det gjorde mig lite tveksam, om SMF rekommenderar det så borde det kanske funka med kanin. För SMF publicerar väl inte Artiklar som kan ha negativ påverkan för marsvin? Obestämd

annaforsgren
0

Om du vill skaffa kompis till din kanin så är en kastrerad kaninhane det bästa alternativet :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Fiona
0

#31 Jag tyckte bara att det var konstigt att de publicerade den då alla (de flesta iaf) rekomenderar att inte ha de ihop…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

#31 Fast det är ju i princip vem som helst (medlem i SMF) som kan skicka in Artiklar dit. SMF innehåller ju hundratals personer, människor med olika åsikter :P

Mvh Felicia

emelie92
0

#34 - Jag tycker att SMF (eller de som har ansvar för tidningen) ska se över vad de publicerar, för jag trodde att de flesta marsvinskunniga personer var överrens om att marsvin och kanin inte ska gå ihop. Står det ingenting sådant på SMF hemsida(?) Jag tycker att artikeln sänder fel signaler. Men självklart tycker vi olika, och tidningen är ju av SMF-folk och för SMF-folk.

FeliciaS
0

#35 Jodå, det håller jag helt med om.

Mvh Felicia

Sandra-B
0

SMF ansvarar inte för insänt material- var och en får själv stå för vad de skickar in står det väl i MM?

Tror att det skulle bli svårt om någon/några ska sitta och bestämma vad som är okej att publicera och vad som inte (det som en inte tycker är okej kanske en annan tycker är okej).

Kan tänka mig att de kanske går in och styr om det är något  som är helt knäppt- men även om de flesta (tror jag iaf) är överens om att kanin och marsvin inte ska bo ihop så är inte alla med på det- tyvärr säger jag.

Känns som det här blev ett rörigt inläg men jag hoppas att ni förstår hur jag menar.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!