Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 673 ggr
Ninnas
0

tuggat av hår...

Nu ikväll när jag skulle ge busarna mat såg jag att ena honan blivit av med hår. Hon är en lunkarya så det syns ju när det blivit kortare.

Iaf så är det på huvudet( hon brukar ha en jätte toffs/lugg där) och halva kroppen som det blivit kortare på. Tror ju inte att det är hon sj, då borde det ju vara på nedre delen av kroppen. Så det är ju någon av hennes kompisar.

Någon som vet varför de gör så?

Mari
0

Jag har också en hona som tuggar hår. Har alltid trott att det var den andra honan som var boven i dramat men så var det ej när jag såg det med egna ögon.

Hon tuggar även på sig själv, på de långa framtill, hon är en sheltie. Så hennes mamma (också sheltie) saknar lite päls på ryggen, likaså min korthåriga dam saknar på ryggen och damen själv har ibland olika långa luggar :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ninnas
0

ok, jag tycker bara det är konstigt att hon ska ha börjat nu…

hon har en sån söt lugg så jag tycker det är lite trist, för hon ser inte ut som sig sj:( 

Har inte sett att de andra blivit av med hår, får väl ha lite koll på dem:)

Kan det vara så för att hon inte mår bra?

Hur länge har din hona gjort så?

Linnet
0

Min ena hona tuggade alltid päls när hon hade ungar, hon tuggade både sn egen och ungarnas, så det kan vara hon själv som gör det

Mari
0

#2 Jag tror att hon alltid har gjort så, jag tog henne och hennes mor som omplacering när de var ungefär 1 och 2 år (kan ha varit 1½ & ½år också då de ej visste exakt ålder) och jag har sett henne göra sådär hela tiden fast i omgångar, ibland är det mkt och ibland är det nästan aldrig kan gå flera månader emellan.

Så jag har ingen aning om varför hon tuggar :S Hon äter dessutom det mesta hon hittar som tex. om hon springer ute på golvet måste jag knyta upp mina gardiner annars tuggar hon i sig dem med!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ninnas
0

#3 tuggade hon bara då hon hade ungar, tänkte ifall hon gjorde så när hon var dräktig oxå?

#4 aja, då kan det vara lite svårt att veta exakt. min hona kanske har en sån där period då hon gör så, får se om det händer fler gånger, Har bara haft henne i några månader. haha, vilken liten busa du har. som tur är så är min inte så…än iafGlad