Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 864 ggr
[WeepingWillow]
0

Korta tänder

När jag skulle göra hälsochecken på grisarna igår upptäckte jag att Decembers framtänder i överkäken var väldigt korta mot vad dom brukar vara, rätt så ojämna också så jag tror hon gnagit av dom på nått sätt. Nu antar jag att jag borde hålla lite koll på undertänderna så dom inte blir för långa. Finns det nått jag kan göra för henne för att förhindra att undertänderna blir väldigt långa?

Dom hade ju dock inte ramlat ut helt så jag kanske inte behöver oroa mig så mycket?

Caspia
0

Precis som du skriver så får du hålla koll på det. Ge gärna tillgång till hård mat (ex morot eller pinnar) men även mjukare mat så att hon kan välja. Om man ska fila eller inte verkar de visa strida om.

Envishet och drömmar

[WeepingWillow]
0

#1 Tänkte dom skulle få lite knäckebröd ikväll, det brukar dom inte äta upp me en gång så då kan hon ju gnaga lite när hon känner för det. Får väl försöka hitta nån pinne nånstans också som inte har 10 lager avgaser på sig, inte lätt att hitta pinnar i stan hehe. Kan undra vad hon gnagt på som förstört hennes tänder sådär!

Fila tänderna kan vi nog glömma, hon är liten o vild :P Tonårsmarsvin! Tänkte jag skulle tagit en bild o lagt in här men det va stört omöjligt för damen vill inte visa tänderna o sitta fint!

elin85
0

#2 Kan hon ha gnagt galler kanske? Du har inte hittat några tandrester? Ser det ut som tänderna gått av eller är nedslipade? I övrigt så håll koll när hon äter, se upp så hon inte har ont och slutar äta. Hoppas det går bra!

[WeepingWillow]
0

#3 Nä jag har inget galler, kan va vattenflaskan kanske, har hört hur dom sliter i den ibland! Det går nog inte hitta några tandrester i allt spån, dom försvinner direkt.

Dom var väldigt flikiga el vad man ska säga, räfflade liksom så jag tror nog dom gått av. Jag kollar tänderna kanska ofta på grisarna så det måste hänt nyss. Men hon är fortfarande framme o snor sina kompisars mat hela tiden så jag tror nog inte hon har problem med att äta :) Hon är en riktig buse!

elin85
0

#4 Dåså, då är det bara att vänta tills de växer ut och se till att ge gnagbar föda… och som sagt hålla koll:)

[WeepingWillow]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lyckades få till en bild, men den blev inte så tydlig. Hon har slätat ut tänderna under dagen så nu är dom iaf inte räfflade längre. Men tänderna slutar där tandköttet börjar, på bilden har jag dragit upp läpparna så mycket som det går.

Aja, det är väl bara att vänta o se, jag hatar att jag är en sån hönsmamma :P

elin85
0

#6 Tycker inte de ser farligt korta ut, så ja, bara att vänta och se Glad