Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 841 ggr
godisgrisen
0

Munsvamp

James har munsvamp. Så fort jag upptäckte det blev jag noga med att inte ge honom sur mat och det försvann nästan men nu har det blommat upp igen trots osur kost. Hur ska jag göra nu? Kan man sätta svampsalva i munnen? kan det vara bra? Är det rent av så man gör? Det gör ont säger James han vill inte ha svamp längre! Hjälp!

godisgrisen
0

Är det verkligen ingen som vet hur man blir av med munsvamp? James vill inte ha det längre!

Sandra-B
0

När mina grisar får munsvamp pillar jag bort skorpan och smörjer med pevaryl två gånger om dagen tills det läkt plus ytterligare några daga.r
Brukar väl vanligtvis få hålla på i runt en vecka eller så- kommer inte riktigt ihåg för det var rätt längesen nu.

Tar också bort paprika, tomat och andra grönsaker/frukter som kan orsaka svamp under behandlingsiden och ett tag framöver.
Om det inte börjar läka brukar jag även ta bort blöta grönsaker som exempelvis gurka under en period.

Hoppas att han blir av med svampen snart!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

Tack för svaret! Jag var så osäker på om man kunde ha sån salva vid munnen. Nu ska här smörjas! Ja, den ska bort den dumma svampen.

luneas
0

Vichyvatten (eller mineralvatten) ska visst också funka, likaså Atamon som man använder till att konservera saker (köps i vanlig mataffär).

Sandra-B
0

Det tror jag inte är någon fara alls.
Jag har tom smörjt in i munnen på ett marsvin (inte mitt men ett som jag fik "äran" att kolla värre svampangrepp än den stackaren hade har jag aldrig sett- hade slutat äta pga det så det kändes akut).
Har även haft egna grisar som ätit salvan från topsen (även ungar) och inga har inte blivit sjuka eller nåt av det

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!