Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3638 ggr
Chieko
0

Hjälp!

Mitt fina lilla marsvin som jag hämtade idag:

*klor så långa att de krullat sig (har klippt de lite nu, får hålla noga koll på dem)

*En tand i underkäken av, vad ska jag göra??

*En sårskorpa på ryggen, eller i alla fall något liknande. Hjälp som sagt! Någon som vet vad jag ska göra?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

FeliciaS
0

Usch, hon verkar inte ha blivit särskilt bra omhändertagen :(

Börja med att klippa klorna så att hon kan stå normalt. Här kan du se en tydlig bild på ungefär hur långa de ska vara.

Så länge det bara är en tand som är av gör det inte så mycket så länge hon äter hö och grönsaker utan problem. Har hon svårt att bita i grönsakerna (vitkål, broccoli, paprika, grönkål, morötter etc.) kan du dela dem i små tärningar till tanden vuxit ut igen - vilket den gör rätt fort.

Ta gärna kort på sårskorpan så kan vi här inne bedöma vad det är, det kan vara svamp eller ett sår. Läs mer på sidan jag länkade till ovan, där står om olika hudsjukdomar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

Vet att du skrev i din andra tråd att du ska till vet och kolla med men jag kan ju skriva lite här ändå också:P

*Klipp lite i taget och ofta, efter ett tag kommer antagligen pulpan börja dra sig innåt igen.

*Jag är inte så bra på just tandproblem men när min ena hanes tand var av i uppekäken så klippte vetten den andra tanden (när den tanden som var av hade växt lite längre) till samma längd som den som gått av men jag höll noga koll på att han kunde äta ordentligt. Men det råder delade meningar om detta med att klippa tänder, många säger att det kan bli mikroskopiska sprickor i tänderna som kan bli stora problem sen. Detta kan ju hända också.För mig gick det bra, men det finns nog inte så många andra sätt att göra det på, tror jag tyvärr. Men om man låter det vara under en längre tid så kan ju kanske marsvinet få svårt att äta istället när tänderna inte slipas så bra (och då blir kanske trubbiga och ojämna) och då kan det bli ännu större problem senare:/ så det kanske är bättre att klippa ändå? Detta finns det en tråd om vet jag, använd sökfunktionen.

*Sårskorpan kan jag nog inte hjälpa dig med, det kan komma från vadsomhelst. Fråga vetten.

Marsvinlove
0

Kan lägga till att som #1  skrev så är det ju bara att hålla koll så att hon äter bra, funkar allt så kanske man inte behöver klippa tanden:)

Chieko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är bild på sårskorpan.

hennes förra ägare (som inte haft hand om henne på en termin då hon flyttat till uppsala) sa att hon kanske hade kliat fram det..

/Karin

Chieko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på tanden också.

stackars flicka, hon kan inte vara så förtjust i mig som tvingar henne till så mycket redan första kvällen. Men hon sitter och tuggar hö nu i alla fall…

/Karin

FeliciaS
0

#4 Usch, stackars liten, det ser ut att göra ont med ett så öppet sår :( En sådan sårskorpa får de inte bara utan någon anledning. Har hon inte skadat sig (vilket känns otroligt om hon inte haft kontakt med annat marsvin, vass inredning etc.) så kanske det kan vara Sellnic. Ett marsvin kliar inte upp ett sår utan anledning, men har de Sellnic (marsvinsskabb) så kan de göra det eftersom ohyran i huden kliar. Ofta är de även rätt kala/tunnhåriga också, är hon det?

#5 Det ser inte ut att vara något att oroa sig för :) Tur (i oturen, förstås) så är det undertanden, och den är rak och kort. Den kommer växa ut rätt snabbt så du behöver inte oroa dig över det :)

Mvh Felicia

Chieko
0

Jag tycker faktiskt att hon verkar ha rätt mycket päls… Däremot lossnar det som mjäll från henne (mina svarta jeans är ett fint exempel på det…) så hon kanske behöver ett bad… Fick med ett mjällschampo för hund och katt som de sa funka och det tror jag nog. Får väl återkomma om det inte blir bättre nu när hon får mer vård!

Tack för all snabb hjälp!!!

/Karin

FeliciaS
0

#7 Tycker inte du ska bada henne så länge såret är öppet i alla fall. Visserligen blir det rent, men det innehållet som finns i schampot kan nog irritera.

Mvh Felicia

Chieko
0

såret är inte öppet utan med sårskorpa… kanske får ta det försiktigt runt där men i övrigt är hon i behov av ett bad!

/Karin

Marsvinlove
0

Ja tanden såg rätt bra ut, antagligen inget att oroa sig över=)

Du behöver ju inte ta champoo på ryggen vid sårskorpan, så du kan nog bada henne försiktigt.