Klumpfot?
Nästa sak gällande marsvinet mitt… Kan hon ha klumpfot? Baktassarna är väldigt röda under, inte så rosa som tårna. Och hon rör knappt på sig, känns inte som hon gärna sitter/står på fötterna utan sätter sig på rumpan med tassarna bredvid.
Läste på Humlans marsvin att det kan bero på dåligt underlag och stillasittande och tjock, vilket passar väldigt bra på flickan… Vad tror ni? Hon verkar inte ha ont när jag klämmer på det dock…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tror inte det där är klupmfot. Men att hon är röd kan mkt väl bero på underlaget. Hon har ju dessutom små förhårdnader lite här och var på foten men det viste du nog redan.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ja jag tänkte gå och leta efter en sax och hudsalva så fort jag orkat resa mig från golvet ;)
Får väl hoppas att det röda går bort när hon får röra lite mer på sig…
/Karin
De ser onekligen irriterade ut. Jag skulle ha försökt hålla det så rent som möjligt i buren samt försöka få henne att gå ner i vikt om hon nu är väldigt tjock (banta marsvin ska man aldrig göra, men mycket motion och inget torrfoder är bra för att hon ska gå ner i vikt).
Ensamma marsvin rör sig inte i närheten av lika mycket som marsvin med kompis, har själv erfarenhet av detta. En kompis tror jag absolut skulle få fart på henne. Hoppas att du lyckas övertala dina föräldrar :)
Hanna
#3 Jag ska städa buren och tvätta henne nu så får vi se hur det går. Angående kompis så försöker jag hitta en som är ungefär lika gammal, men det går inte så bra… Dessutom sa förra ägaren att hon var ganska taskig mot sin gamla kompis så jag vet inte hur det ska gå…
/Karin
#4 Var bor du någonstans? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Precis utanför göteborg
/Karin

Du behöver ju inte köpa en jämngammal åt henne, och om hon nu skulle vara lite "taskig" (fast hon är antagligen bara dominat) så kanske det skulle vara bättre att köpa en yngre som inte utgör ett "hot" för henne (inte utmanar ledarpositionen)De brukar acceptera yngre marsvin mycket lättare.
Kanske en unge skulle vara bra, men jag tror nog att det skulle gå precis lika bra med en äldre hona ändå.
Hennes röda baktassar kan bero på smutsigt underlag (absolut inte bra om de går i sitt eget kiss), hårt underlag (för lite spån - åtminstone 5 cm är att rekommendera) eller övervikt. Det kan förstås vara en kombination av alla. Ett ensamt marsvin rör på sig mindre än marsvin i par/flock, så det problemet kommer lösas när hon får en kompis :) Smörj gärna in tassarna en gång i veckan också, med en mjukgörande salva eller matolja. När de börjar komma lite upp i åren blir tassarna ofta torrare och får förhårdnader lättare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus