Mitt marsvinsrum
Idag flyttade marsvinen från mitt arbetsrum till ett helt eget rum när jag och sambon (för tredje? gången i år byggde på deras bur) Nu har marsvinen ungefär 390cm* 75cm att busa runt på
. Med den nya ytan känner jag att jag lugnt kan stoppa in två marsvin till i gruppen om jag vill. (nu är dom tre honor).
Just nu bor två skinnkillar också i rummet så där är verkligen marsvinscity för tillfället. I helgen skall sambon bygga en ställning åt mig så jag kan sätta in en hängmatta åt dem också. Bilder på hur det blir kommer då.
Jag är så nöjd! Och nu får jag plats med ett arbetsbord årt mig själv bredvid datorn också!
Vilken stor o härlig bur dom har! Lite roligt för dom att den är sådär långsmal me vinkel för då blir det ju som en marsvinslägenhet hehe. Jag har också 3 st i en vanlig liten gallerbur så dina har verkligen stor o fin yta! :)

Jättefint!! :) Jag bara funderar över städningen, hur går det för ryggen?
#5 Städningen går…men det är helt klart inte den bästa ställningen att städa i! Jag sitter på knä på golvet och städar med en skyffel. Helst skulle jag lyfta upp buren på ett bord men eftersom kanten är så låg att marsvinen kan hoppa ut (även om ingen gjort några försök) så vågar jag inte.
#6 Jag tror inte det är nån fara, jag hade en bur me en höhäck me lock som min ena tjej brukade hoppa upp o sitta på, därifrån va burkanten kanske 5 cm men hon hoppade aldrig ut. Fast man vet ju inte om dom springer runt kanske dom får för sig saker hehe el om man har smågrisar. Jag bygger en bur nu o är också lite paranoid att dom ska skada sig. Trappan i buren blir ganska lång så jag vet inte hur jag ska lösa det så att dom inte ramlar av den.
#7, oh nej jag vågar inte ta risken.. har förlorat tre marsvin i olyckor i år och skulle ionte kunna ta att något hände de jag har kvar så jag är extremt varsam med dem. Vill de hoppa ut där buren står nu och ta en vända i rummet så är det lugnt men det är bara PimPim som står på bakbenen och kikar ut när maten kommer. De andra håller sig "på mattan".

#8 Men om du bara sätter upp det på ett soffbord då? Inget marsvin dör ju eller skadas av att falla 1 m.
#9 Är du säker? Det känns högt för ett litet marsvin om det hamnar i fel vinkel?
Jag hade ett litet marsvin som föll ca 1m ner på golvet.
Det föll så illa att ena bakbenet gick av.Fick ta bort honom.
Så visst kan dom skada sig vid 1m fall.
Det är klart dom kan skada sig om dom faller 1 meter. Dom kan landa på huvudet eller nacken och bryta nacken eller bryta ben som sabettan sa. Finns mycket som kan hända.
Men en smart sak man kan göra är att sätta upp höga kanter av plexiglas då kan dom inte hoppa ut, men då ser man dom ändå och det blir lika ljust som innan :)
Skulle nog kosta en förmögenhet me plexiglas runt hela den buren hehe, jag köpte 2 bitar till min bur dom kostade 500 :P Det va visserligen 6 mm tjockt…
Kan göra ett nät under så dom landar mjukt 
Härlig yta! Jag ska inte visa mina grisar detta så de blir avundsjuka.
Jag har burskåp med burar i alla nivåer både stora och små. Jag tycker faktiskt inte att de i golvnivå är de jobbigaste att mocka, jag kryper glatt runt med min skyffel inga problem!

#11 och #12 Jo visst ni har rätt i det ni säger. Det jag menade var snarare om de hoppar över, de kan ju som inte "falla" ur buren. Hoppar de så landar de ju troligen rätt. Men visst, det kan alltid bli oturligt.
Däremot tror jag verkligen att buren är så stor att marsvinen skulle aldrig ha en anledning att hoppa ur (vilket ju ofta sker om de blir jagade vid bråk), de kan ju alltid fly någon annanstans. Men visst känner du dig orolig ska du ju låta dem vara iburen.
Ingen behöver oroa sig, jag flyttar inte upp dem från golvet. Har övervägt plexiglas men som någon skrev tidigare så blir det lite väl dyrt 
#17 Nä har du inte ont av att dom är på golvet finns det ju ingen anledning att flytta upp dom heller :)

Jättefint! Så där har jag tänkt att göra till mina marsvin.Fast som ett helt U så att säga.Det handlar bara om att jag ska få skjuts till lite affärer.Det kommer nog i gång i slutet av januari skulle jag tro.
Jättefint verkligen .. nu blev jag ännu mer sugen på å göra fint till mina grisar!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Colina får jag kopiera dessa bilder av dig?bra att ha å beskriva för min lille-bror som ska hjälpa mig.
Oj,oj vilket jättebygge :)
Där har de det allt bra dina tjejer!
Hanna

Vilket Lyxliv dina grisar lever^^
#20, gör det du.

Tack Colina!
Åh, vad fint de fått det!

Jätte tjusigt 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Härligt stor yta :) Där har du plats för flera grisar, helt klart. Dricker de ur skål eller har de vattenflaskor?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jättefint & lyxigt dina grisar har det!
Mina bokhyllor känns plötsligt väldigt små;-/
Ett tips för att underlätta städning (du skrev att du sitter och skyflar ur allt spån när du städar om jag uppfattade det rätt?) är att ha tidningar i botten och när det är dags att städa så "gräver" man sig ner till tidningshörnan och lyfter helt enkelt upp tidningen med spån, hö etc på och tömmer i en säck.
Jag gör så när jag städar mina burar och jag tycker att det går mycket fortare och är lättare än att sitta och ösa upp spånet (gjorde så i början).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#27, de har vattenskålar i dagsläget men jag har tänkt sätta in flaskor ,bild kommer i så fall på hur jag fäst dem ;)
# 28 Tack för tipset men jag tar inte ur allt spån utan städar genom att "mocka" och skrapa bort det yttersta samt ta bort alla kissfläckar varannan dag. Blir lite för dyrt att tömma allt på en gång ;) När jag för många många år sedan hade vanlig gallerbur till mina så hade jag tidning i botten och det är smidigt som du säger.
Lite OT men det lutar åt att det kommer en till liten tjej till flocken innan jul :) Har tingat en skinnyhona som förhoppningsvis snart är här!
Jag kör också snålmetoden och mockar som om det vore en hästbox. Är man gammal stalljtej så är man… Jag byter sällan eller rent av aldrig allt spån i mina stora burar utan jag mockar bort allt kiss och skjuter allt åt ena hållet och fyller på nytt i andra ändan. Naturligtvis torkar jag botten med blöt trasa regelbundet. I de mindre burarna tar jag också bort kisset och puttar allt torrt mot kanterna där det kissas mest och fyller på nytt i mitten, fast de burarna tömmer jag tvättar ur regelbundet. Jag mockar varje bur var tredje dag. Kör man den här metoden funkar det inte med tidningspapper. Det blir billigare eftersom det går åt mycket mindre spån men är nog mer omständigt och tar mer tid.
#30 Kul med ett nytt marsvin! Grattis igen till din helt fantasiskt stora fina bur!
#30 Åh vad roligt! Varifrån kommer hon? Färg? :)
#31 Gör precis som dig, allt torrt och fint spån kvar ;)
Mvh Felicia

Verkligen kanonfint dom har det.
Nyfiken på skinnyhonan.
Marsvin 4-ever
.
Gud va fint =) å jag kan säga att skinny honan du får hem är ju mega söt 
#32, Jag har letat ett bra tag efter en svart hona och nu har jag fått tips om en som visserligen är svart och vit med så fin så:) Har tingat henne hos Oops marsvin och hon kan ses under honor på hennes sida, C-vitamin heter hon (uppfödare minns jag tyvärr inte nu).
Bilder kommer naturligtvis då jag fått hem skönheten.
#34 Ja visst är hon :D
#36 är det inte Pling som är uppfödare till henne =)
Dåliga nyheter :( Honan som skulle komma hit innan jul har blivit sjuk så det bli till att vänta in någon kull med svarta damer för min del. Hoppas såklart att hon kryar på sig hos ägaren.
#38 Usch då, vad trist :(
Mvh Felicia