Varför kligröt?
Helt ny på marsvin, har inget marsvin själv, är kaninmatte, men är intresserad o lär mig allt jag kan ifall det i framtiden skulle bli så att jag blir med ett par grisar.
Ser i forumet att många pratar om kligröt.
Att man rekommenderar att dra ner på eller helt ta bort pellets är jag med på, så ser det ju ut i kaninvärlden också, men där brukar man inte vilja ersätta pelletsen med något annat än grönsaker o lite frukt (utöver det dagliga höet då förstås).
Hur kommer det sig att marsvin behöver kligröt? Vad i gröten är det de behöver? Vad i marsvinspelletsen är det som inte passar dem?
Nyfiken och blir jätteglad för upplysning!

Jag ger mina kligröt ibland för att de tycker att det är jättegott- jag använder det väl oftast som typ lördagsgodis :-)
De flesta vuxna marsvin klarar sig bra utan någon form av kraftfodermen vissa tappar i kondition om de bara får grönsaker och hö och vill man då inte ge pellets så är kligröt ett bra alternativ (andra bra alternativ är exepelvis kornkross och/eller havrekross)- naturligt och bra :-).
De marsvin som oftast behöver någon form av kraftfoder är dräktiga och digivande honor, växande ungdjur samt gamla marsvin- men även en del vuxna har svårt att hålla en bra vikt och kan då behöva få lite extra.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Det är ju inte så att marsvin behöver kligröt, jag ger det ofta till honor med kull, för att dom behöver lite extra och dom gillar det.
Kligröt är ett kraftfoder som alternativ till pellets. Tyvärr innehåller många marsvinspellets för höga halter av antingen fett, protein, salt eller kalcium (ofta en kombination av flera/alla). Eftersom marsvin behöver en fiberrik kost och inte alls fett eller protein i lika stor utsträckning som pelletsen har, är kligröt ett jättebra alternativ eftersom det är fiberrikt och mer eller mindre energirikt (beroende på vilken klisort). Ett stort plus är att det inte är framställt på onödig väg genom massa tillsatta bindningsmedel, vitaminer etc. - det är helt naturligt, som Sandra nämnde.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus