Urinvägsinfektion
Ja, då var det dags igen. Nu är det tredje gången sedan april som min hona behandlas mot UVI. Den här gången har hon inte alls svarat på bactrimet (som hon fått sedan i lördags) som önskat. Hon luktar vedervärdigt!
Är det någon ide' att prova med baytril? Eller finns det någon annan antibiotika som kan tänkas hjälpa?

Om marsvin fungerar som människor så kan hon ha blivit resistent mot bactrim och då hjälper det ju inte. Man ska ju undvika att använda antibiotika om det inte ger effekt. Då skulle jag råda att byta antibiotika (om marsvin tål fler).
Annars är det ju antibiotika som gäller vid urinvägsinfektion…vet inget annat som kan behandla. Har man tur kan det kanske gå över av sig själv, men det är ju besvärligt att ha.
Jag fick baytril till mitt marsvin när hon hade urinvägsinfektion o det gick bort. Det var ganska många veckor sedan nu o än har det inte kommit tillbaka iaf.
Byt antibiotika då bakterierna hon har troligen är resistenta mot Bactrim. (#1 det är ju inte individen i sig som blir resistent utan bakterierna…) Baytril ligger väl närmast till hands även om jag personligen inte är så förtjust i det, tycker de ofta blir kassa i magen….
De gånger jag gett Baytril har grisarna också blivit dåliga i magen eftersom det slår ut de goda tarmbakterierna. När jag samtidigt gett ProViva däremot så har de mått fint. Sedan ska det väl finnas yttligare en till antibiotika, vad den heter kommer jag däremot inte på…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#3 Här märker vi ord, lite onödigt. Klart jag vet att bakterierna är resistenta och inte marsvinet i sig. Skrev bara lite konstigt kanske, även om alla förstod vad jag menade :/
Det går säkert att ringa en veterinär och höra om andra antibiotika, om nu Baytril inte är någon höjdare

Tack för era svar. Jag har ingen personlig erfarenhet av Baytril, men det är väl ett mer potent preparat än Bacrim. Därav de kassa magarna?
Jag tar kontakt med veterinären i morgon och hör om hon kan skriva ut Baytril.
Jag hoppas verkligen inte att de här upprepade urinvägsinfektionerna beror på det jag tror. Men om det nu är så att hon har grus i urinledarna så borde väl infektionen gå bort åtminstone tillfälligtvis?
Bactrim och Baytril. Finns det fler sorters antibiotika som marsvin tål?
#6 Här kan du läsa mer :)
Mvh Felicia

# 7 Men det står ju på utrikiska 
#8 Haha ;) Har du inte Google översättaren då? Annars kan du kopiera texten (Ctrl + C) och klistra in (Ctrl + V) den här.
Mvh Felicia
Flagyl vet jag skrivs ut ibland också, men det är nog mer mot magåkommor och funkar nog inge vidare mot UVI.

Jag har hört av några marsvinsmänniskor att baytril i tablettform är bättre för marsvin än flytande (både för magens skull och hur effektivt det är- har dock ingen egen erfarenhet av det).
Hoppas att grisen blir frisk snart!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#0 Hur gammal är din hona? Är hon lite överviktig?
En del äldre, överviktiga honor kan bli inkontinenta.

#12 Hon är två år och inte överviktig. Tvärtom är hon nu väldigt tunn. Normalt så väger denna hona runt 1100g uatn att vara fet och nu har hon rasat till drygt 800g.
Har fått tid hos veterinären idag kl. 14.15. Tyvärr så är våra veterinärer väldigt okunniga på marsvin.
Hon har haft kull för drygt 6 veckor sedan. Kan det vara livmoderinflammation? Lukten från henne är obeskrivlig, "kräkvarning"
#9 Ja, det gick bättre, tack. Min skolengelska har som legat av sig lite…

#13 Baytril tar både UVI och livmodrinflammation.
Har bara sett livmoderinf på ett marsvin. Grön-gula flytningar.
Luktar illa: det är E.Coli. Det är kräkvarning på den.

Nej, hon har inga grön-gula flytningar.
Kan de här bakterierna smitta andra marsvin? Hon går bl a med en dräktig hona.

Hemkommen från veterinären 1093:- och ett marsvin fattigare 
Vet röngtade henne för att utesluta/konstatera urinsten. Tyvärr var det som jag innerst inne befarade. Hon hade urinsten. Inte så stora så man kände dem men de syntes klart på bilden.
Jag är iallafall glad över att jag lät röngta henne. Det kändes som rätt beslut att låta henne somna in.
R.I.P tappra, söta YouTube

Nej va hemskt! Tyckte du gjorde rätt som gjorde slut på hennes lidande! Jag beklagar verkligen!
Vila i frid, YouTube!
Åh nej va tråkigt :( Nu slipper ni båda iaf hålla på o krångla o hon får må bra igen på marsvinsängen.
Sov så gott lillan!