Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 844 ggr
Atensia
0

Förkyld?

Ruth har hållit på att nysa i ett par dagar nu, men annars är hon inte hängig och äter precis som vanligt. Så jag har börjat fundera på om hon kanske har blivit förkyld? Isåfall vad är det bästa att bota förkylningen med? Mvh Amanda

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Ruffsen
0

På vilket sätt nyser hon för mina marsvin gjorde det från början och nu men de nyser inte utan jag kom på att de fnyser :) Är du säker på att hon nyser?

Atensia
0

Svårt att förklara, men hon har aldrig gjort det innan utan det började för ett par dagar sedan.

FeliciaS
0

Det låter som om hon är lite förkyld. Se till att hon får mycket c-vitaminrika grönsaker, och framförallt - var noga med att det inte drar något in i rummet där hon bor. Har hon inte blivit bättre inom ett par dagar kan du ge henne några gurkskivor med ett tunt lager askorbinsyra strött ovanpå.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Atensia
0

Tack! Ska se till att hon äter mycket grönkål då ;)

Har en annan sak som jag också undrar över och det är att jag har märkt att det har bildats lite mögel där de har sin vattenflaska. Det har antagligen runnit vatten längs med väggen. Det är som en liten grön fläck, om man drar ett finger över så känns det inte, den är liksom helt slät. Vad kan man använda för att få bort det utan att det ska bli giftigt för marsvinen?

FeliciaS
0

#4 Håll torrt under vattenflaskan hela tiden. Läcker den mycket kan det vara en idé att köpa en ny (eller rengöra - beroende på vilken flaska du har). Annars har jag för mig att ättika ska hjälpa mot mögel.

Mvh Felicia

Atensia
0

#5 Ska se till så att det hela tiden är torrt, blir nog en ny vattenflaska till marsvinen i julklapp då den de har nu är rätt gammal. Ska också pröva det där med ättika.

FeliciaS
0

#6 Tipsar dig om Sippy vattenautomat i så fall, har två sådana och de har hållit jättelänge. Man kan dessutom skruva isär pipens delar och koka så all smuts försvinner. När det börjar bli dags att göra rent den (ca varannan vecka) märker man det genom att den börjar läcka, då är det bara att lägga metalldelarna till pipen i kokhett vatten :)

Mvh Felicia

Atensia
0

#7 Tack! Ska kolla efter en sådan nästa gång jag ska till djuraffären :)