Hackar tänder
Mina två grispojkar bråkar. Det var ungefär tre månader sedan jag fick hem dom och nu börjar dom tjafsa. Tidigare har dom bara skuttat runt varandra och jagat varandra, men idag då hackade dom tänder som bara den. Dom öppnade också munnen och höjde huvudet. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag vill ju inte att dom ska skada varandra. Jag funderade på att ta upp en av grisarna för att lugna ner dom, men jag vågade ärligt inte ;/ Så vad ska jag göra, låta det hålla på? Trots min 120-bur så kanske dom behöver en större yta?
Hej, de har nog börjat ta upp kampen mellan varandra. Nu har jag bara kunskap som jag läst här, men så länge de inte biter varandra ordentligt så är det nog ingen fara. Hanar kan kräva rätt stora utrymmen för att de är revir hävdande. Men du kommer förmodligen få många utförligare svar än mitt snart..
Det är normalt rangbeteende. Så länge de inte skadar varandra (några småsår kan man få räkna med) är det ingen fara, låt de hållas och göra upp om vem som ska bestämma :)
Jag vet inte hur mycket inredning du har i buren men det kan hjälpa om man har saker som de kan pyssla med, ex. grenar, knäckebröd, hö förstås (och då gärna i olika högar så att de slipper vara intill varann om de inte vill). Att ha flera olika gömställen och hus som inte är tre väggar, tak och en ingång underlättar - bara fyra ben och tak räcker (så blir ingen instängd och riskerar att bråka därför).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus