tänder
Mitt marsvin börjar bli bättre, hon äter mer och rör på sig. Men så skulle jag kolla till den tand som var avbruten, och märkte att hon öven brutit den andra nu! Så båda tänderna i underkäken är nu av. Inte hela vägen ner som tur är, men ändå. Kan det vara så att hon har brist på något som gör tänderna svaga?
Dessutom har hon problem med att äta, hon kommer inte igenom skalet på gurkan så just nu får hon bara mototsskal för det äter hon glatt. Plus pellets. Jag vet att det inte är det optimala, men så länge hon äter är jag nöjd just nu…
Några tips på vad som kan vara fel/grönsak som är lätt att äta?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Den sista tanden gick nog av bara för att den andra var borta så den orkade inte bita i hårda saker ensam. Nu kommer dom ju växa o bli lika långa iaf. Kolla bara så inte tänderna i överkäken blir alltför långa.
Du kan ju alltid skära grönsaker i små bitar istället medan tänderna är av så kan hon äta fler sorter lättare. Morot kan du kanske ta potatisskalaren o hyvla i tunnare skivor som me skalen, gurka kan du skära i småbitar, samma me broccoli, kål, tomat, ja alla lite hårdare grönsaker kan du ju skära i småbitar :) Satsa på c-vitaminrika grönsaker o inte bara gurka o morot ;)
Nej jag vet ju att de ska ha det mesta förutom just de två, men morot var det enda hon åt så det fick hon! Tror dock att det berodde mycket på att hon var nyinflyttad också, hon börjar vänja sig vid att bo här nu så då äter hon nog bättre också.
Vet du hur långa tänderna ska vara ungefär? Svårt att veta när de är för långa annars…
/Karin
#2 Grisarna kan va väldigt kräsna, vet hon att hon bara får godsaker när hon vägrar det andra så kommer hon fortsätta vägra :P Jag har en hemma som vägrade äta paprika. Fortsätte att stå o skrika när dom andra åt men jag gav inte me mig så nu äter hon det mer o mer för hon vet att om hon inte äter det så blir det inget alls haha dom är inte duimma dom små. Olika kålsorter är väldigt uppskattat hos mig iaf :)
Jag har bilder hemma på mina grisars tänder fast jag är på jobbet nu så jag kan inte visa men dom ska vara ungefär lika långa både uppe o nere. Du kommer se om övertänderna blir jättelånga, då blir det ju typ överbett o ser konstigt ut så kommer hon fortsätta äta dåligt. Du kan ju kolla hur dom ser ut nu när dom är lagom så kan du se om dom förändras. Jag har en gris hemma me för korta övertänder just nu så jag håller lite koll jag också.
De växer ut rätt fort igen så du behöver inte vara orolig. Genom morötter och gurka får hon inte den dagliga dos av c-vitamin som hon behöver. Ge henne grönkål, det är väldigt lättuggat, liksom persilja. Även broccoli, vitkål, paprika etc. kan delas i små bitar så att hon kan äta det. Hö är jätteviktigt att hon äter. Om hon äter dåligt av annan mat kan det vara för att hon får för mycket pellets, eller för att hon är kräsen (och då är det bara att göra som #3 skrev) ;)
Marsvin har väldigt långa tänder, så det är lätt hänt att man tror att de är för långa när de är i normallängd.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag hade en hona som omvartannat bröt den ena eller andra undertanden under en tid. Det visade sig att hon hade grova problem med kindtänderna. Jag vill inte skrämma dig eller så men håll koll. Ge tillgång till "vanlig" mat trots att du river den så att det alltid finns alternativ att välja på. Persilja brukar fungera, dela de grövsta stjälkarna i tunna bitar (som snören ungefär), man kan behöva mata dem men just persilja brukar vara oemotståndligt. Ös på med hö.
Envishet och drömmar
#5 Mata henne blir svårt, hon äter inte ur handen… Eller kan man tvinga i dom det?
/Karin