Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3324 ggr
dreamiz
0

röda tassar

Vanessas trampdynor har blivit lite röda. Inte hela utan den stora trampdynan på framtassarna.

Kan det bero på spånet? Jag städar buren två gånger om dan, skurar en gång i veckan. Hon är 3½ år gammal. Rund om magen…

Funderar på om jag ska byta till toalätt istället då en del säger att spånet kan ge irritation på tassarna. Hon har inte haft problem innan. Inget på övriga trampdynor o inget på Roys tassar.

De är inte såriga på nåt sätt, inte torra heller, bara lite röda som sagt. Har inte sett det förut så därför undrar jag om nån har nån ide om vad det skulle kunna va.

Kan tillägga att hon rör sig som vanligt o ömmar inte.

Diana61
0

Det är troligen spånet och prova gärna att byta spånsort för jag personligen kan ej tänka mig att dessa små tassar tycker att det är skönt att tassa omkring bland toalätt pelletsen. Prova gärna att smörja tassarna med rapsolja, det kan lindra.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
1

Jag har haft wisswood kutterspån nu så tänkte om jag skulle byta till toalätt för att komma ifrån terpentinet eller vad det är som finns i kutterspån (även om det är obehandlat.) ?

Så om varken toalätt eller kutterspån är bra, vad finns det för alternativ? Har testat aspflis men det var inte bra till marsvinen tyckte jag.

idipidi
0

Terpentin kommer ju från själva barrträden som man gör spånet utav, det är inget man sätter till. Mycket utav det dunstar efter ett tag, det luktar ju bara skarpt av spån när man nyligen har städat.

Jag skulle faktiskt tro att hennes tassar skulle må bättre om du inte städade så ofta som två gånger om dagen. Nu utsätts de ju hela tiden för nytt spån. Om man städar med mer "normala" mellanrum så trampar de ju til stor del på hö också, det höet som de ratat.

Om du ändå lägger så mycket tid på burarstädning kanske fleece som underlag skulle passa dig?

Toalätt är min erfarenhet att det är mer uttorkande för tassarna samt att de inte struttar runt lika mycket på det. Det verkar inte lika bekvämt att gå på.

dreamiz
0

Ja det var det jag menade med att det fanns terpentin även om det var obehandlat, att det finns i barrträden.

Med städa menar jag att jag tar bort blött/kissigt spån o bajs. Det kan väl inte va fel att ta bort det? Jag städar ju inte bort torrt o rent spån mer än en gång i veckan när jag skurar buren.

idipidi
0

Om du lägger in nytt spån samtidigt så tror jag att det kan vara negativt.

Men fleece då, det är inte något för dig?

dreamiz
0

Ursäkta men jag har svårt att förstå hur nytt spån kan vara värre än att gå på kiss o bajs? Jag förstår hur du menar med att det kan påverka tassarna med nytt spån hela tiden, men att gå på avföringen måste väl ändå va värre? Fyller på med nytt när det behövs.

Fleece… blir inte det hemskt blött? Jag bor i lägenhet o kan inte tvätta när jag vill…

idipidi
0

Ja, det är min teori, du får ju ha en helt annan om du vill. :) Röda tassar är ovanligt kan jag väl ändå våga säga med tanke på hur länge jag dömt petclass. De flesta marsvin får städat var tredje-fjärde dag eller mer sällan.

Jag har aldrig testat fleece men de som använder det har någon typ av underlag under fleecen. Ofta har man det väl i kombination med toalådor.

[natalie742]
0

Jag använder fleece, byter ca vart tredje- fjärde dag, tvättar 1 gång iveckan. Det blir inte så blött, men då kissar ju mina mest i låda. Har en kattlåda och en hörntoa i ena sidan av buren. Sen finns det ju såna där hundfiltar, tjocka, ser ut som skinnfällar, de e jättebra, där rinner kisset rakt ner, man kan ha tidningspapper under, ytan känns alltid torr. Men då e problemet med bajskluttarna som ofta kryper ner i fällen. Man får dammsuga upp dom.

Diana61
0

#6 Men om du bor i lägenhet så har du ju ett badkar? Det går så bra att tvätta i det när det behövs och är det bara ett fleece underlag så går det fort.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

Det kan vara så (om hon är överviktig) att hennes trampdynor blir lite röda för att hon väger för mkt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Mina kissar inte i låda. Hade det i början men sen började de kissa lite överallt. Gärna där höet är o i/vid husen av nån anledning.

#8 menar du sk vetbed? Det kanske vore bättre för mina i så fall då de kissar lite överallt. De går ju kanske inte att tvätta för hand men går ju att köra i maskin.

#9 ja badkar har jag ju förstås. Tänkte inte så långt som att jag kanske kan tvätta det för hand…

#10 tänkte också på det!

Jag ska i varje fall hålla koll o så får jag fundera vilket som verkar vara bästa lösningen. Kanske är det nåt helt tillfälligt.

FeliciaS
0

Jo, jag tror faktiskt inte att det är spånet om hon inte har reagerat förut. Dessutom så blir tassarna lite röda om de är överviktiga..

Mvh Felicia

dreamiz
0

# 12 Jag tycker också att hon borde reagerat innan om det vore spånet. Iofs kan man ju alltid utveckla överkänslighet. Men hon väger mer nu än förut så det är ju faktiskt ganska troligt att det har med vikten att göra.

Fattar inte hur man kan bli överviktig när man lever på nästan bara frukt o grönt o hö… Fundersam

alimina
0

#13 du kanske motionerar henne för lite ..

[natalie742]
0

#11  ja, jag  tror kanske det heter wetbed. Du säger att de oftast kissar där höet är. Jag har en kattlåda där jag har *ToaLätt* där har jag även höet, jättebra, marsvinen sprider inte ut höet i hela buren :-) och där kissar å bajsar dom oftast också.

[MatildaW]
0

Appropå röda tassar, mina får lite rödaktiga tassar när dom går, lixom "viker" foten och bara står med s.k tårna på marken, men annars är dom helt normalt "rosa" :)

FeliciaS
0

#13 Det fattar inte jag heller, men det blir de =P Motionera henne mer och dra ner på (främst) morötter och kål (om hon får det).

Mvh Felicia

dreamiz
0

#14 Motionera ja… Inte lätt när hon inte är så intresserad av att röra sig så mycket. Jag försöker så gott det går.

#15 Som jag skrev innan så går de inte på låda, eller rättare sagt, de gör ifrån sig lite överallt.

Matsvin
0

Jag lägger alltid ett tjockt lager hö ovanpå allt spån, höet är nog bättre att gå på… Mina 3 marsvin har typ 3 kvadratmeter att gå på så det blir mycket hö !! Glad

/Matsvin.

alimina
0

#18 mina gillade det inte så mkt heller förut, fast om du tar ut henne på golvet typ 10 minuter per dag så vänjer hon sig nog, och så småning om gillar hon nog att springa på golvet och kommer bli en riktig racerpudding :P

FeliciaS
0

#18 Sådan är min Sera också och det beror på att de är "oroliga" eller alltså typ försikta… Marsvin är ju bytesdjur liksom. Ha henne ute tillsammans med andra marsvin som hon är trygg med eller att du kelar med henne (och sitter brevid) i början. Längre och längre stunder så att hon får vänja sig också. :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Borde det inte gå att använda wetbed för hudkänsliga? Jag har hört att dom är bra för kisset rinner rakt igenom dom ner på bottnen, och då skulle man ju kunna ha tidningar under wetbeden och då blir den ju, i stort sett allergi fri?

alimina
0

# 22 vad är wetbed ?

dreamiz
0

Vanessa var en riktig buse förut men har blivit lugnare på sista tiden. När hon var yngre kunde hon o Sabrina rusa runt o det var härligt att se dom! Men nu trivs hon bäst med att ta det lugnt med kavaljeren Roy (kastrerad).

#23 vetbed är en luddig bädd som man oftast har till hundar. Kan inte förklara riktigt…

FeliciaS
0

Jag tror fortfarande att det beror på övervikt och inte spånet ;) hehe..

Mvh Felicia

dreamiz
0

# 25 Jag tror du kan ha rätt! Men inte så mycket att göra i så fall än försöka få henne att röra sig mer. O så dra ner på morötter o kål. Så får vi se om det hjälper.

FeliciaS
0

#26 Seras trampdynor var röda för typ 1 mån sedan. Jag har dragit ner på pelletsen till hälften (1 msk Lottie/marsvin och dag), de får aldrig morötter och kål ca 5 ggr/v… Hon får röra på sig lite mer och hon har börjat blir lite modigare då jag har kelat med henne ca 10-15 min innan hon får springa runt på golvet.

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#23. De är en filt som ofta används åt hundar, typ, oftast grå, med luddig yta,, liknande fleece :) de är den enda förklaringen jag kan :P

repeater
0

Mitt ena marsvin fick röda framtassar trots att jag bytte underlaget ganska ofta, och hon är inte överviktig.

Det blev så illa så jag fick åka till veterinären där de berättade att marsvin kan få röda och svullna tassar av C-vitaminbrist. Mitt marsvin fick då en injektion med vitaminer mm och det hela har blivit mkt bättre. Så om du städar din bur ofta och ditt marsvin har röda tassar - tänk på att ge mkt C-vitamin!

Man kan även smörja in tassen med jodopax som finns i välsorterade affärer och på apotek.

dreamiz
0

Hon får mycket c-vitamin redan. O tassarna är inte svullna, o bara lite rött på en liten del av framtassarna. Hon ömmar inte, verkar inte påverkad av det på nåt sätt. Självklart håller jag koll så jag ser direkt om det skulle förvärras.