Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2053 ggr
olina95
0

Leksaker?

Vad kan jag göra för att burarna ska bli lite roligare att bo i? Just nu har dom hötussar och hus att leka i, men det räcker inte tycker jag. Vad kan man sätta in för att dom ska få det bättre?

Vad kan man ge för trädskvistar till marsvin, att tugga på?:)

Morumotto
0

Rör är mycket uppskattat, alltså avloppsrör typ. Trädkvistar från fruktträd, lönn och tall går bra för marsvinen.

olina95
0

Okej, tack! :)

Andra leksaker? :D

Binajis
0

Jag brukar sätta en bräda i mitten av buren. Nu har du ju hus osv, men jag har fått uppfattningen om att de hellre hoppar upp och ner på en bräda. Annars tycker jag nog att grenar är bäst. Jag brukar ge:

Rönn

Sälg

Gran

Tall

Björk

på sommaren även hallon (med blad, stjälk, taggar och allt) och rallaros (mjölkört?)

Tyvärr har vi inget fruktträd, men jag får för mig att de gillar det mest :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

olina95
0

Mina marsvin tycker lika mycket att bo uppe på husen som inuti dom! Ska börja sätta in lite grenar till dom också. Det är väll bra för tänderna? :)

Mari
0

Mina gnager mest på grenar nu under vinterhalvåret så de får färska nästan varje dag och de äter upp barken så pinnarna är alldelens kala när jag tar ur dem ur buren. Så jag anser att det är bra för tänderna och dessutom en bra sysselsättning.

Jag har ibland en aktivitetsboll åt dem, en liten rund med ett litet hål i, där stoppar jag in godis/mat som sedan ramlar ut när de rullar runt bollen. Jag trodde aldrig att de skulle fatta hur man gjorde men ett av marsvinen sprang på bollen direkt och fick ur all godis på bara några minuter sen rullade hon runt bollen en stund till innan hon förstod att det var slut på det goda.

En bräna i mitten har jag med, de hoppar gärna upp på den eller gömmer sig under.
Har även hängmattor som de bara älskar att ligga i!
Har också rör och tegelstenar som de gillar att undersöka och klättra på.

Jag har inte allt inne åt dem samtidigt för mina grisar tröttnar snabbt så jag lägger in några saker i taget och byter kanske ungefär varannan var tredje dag så det blir variation vilket de uppskattar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Binajis
0

#4 Det är bra för tänderna, det är vitaminrikt (kanske inte på vintern, men iaf) och dessutom är det tidsfördriv! :) Tre flugor i en smäll.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Morumotto
0

Trädet samlar ju sin energi i barken och rötterna under vintern, så jag tror det är extra vitaminrikt då!

Binajis
0

#7 Se där! Vad bra :-)

Svea-
0

jag gömmer grönskas bitar / frukbitar i toarullar och äggkartonger.Det är kul tycker mina marsvin.Och papperspåsar som jag klippt bort handtagen på är roligt att springa in & ut i,leta eft godis i!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

olina95
0

Jag har länge funderat på att sy mig en hängmatta till mina små marsvin, men hur stor har ni dom då? Och hur högt upp hänger dom?

Jag har hört att gran är gifitgt för marsvin, rätt elelr fel? :)

Ellajz
0

mina har en ko som har en liten bjällra på sej den är väldigt rolig att knuffa på xD

Marsvinlove
0

Vet inget om det med hängmatta men granfrågan kan jag nog svara på.

Marsvin kan äta gran, vet att vissa här inne ger det & i lite mindre mängd tror jag nog att det är ofarligt men alla barrträd innehåller terpentin vilket är skadligt. Så ja de kan äta det, men exakt hur mycket utan att det blir farligt vet jag inte.

olina95
0

Okej. För hästarna är ju gran bra, eftersom det ger bättre magsmältning.

Vilket träd är bäst för marsvinen?

Marsvinlove
0

Bästa träd? Hmm de kan äta: Äppel/päron/svartvinbär/rönnbär/björks-kvistar m.m. (men var sparsam med björk! det är något i det som inte är så bra i stora mängder har jag för mig) Man måste tänka på att träden absolut inte får vara besprutade!

olina95
0

#14 Absolut är dom inte besprutade!

Hur är det med Tall & Asp då? :)

FeliciaS
0

#13 Grenar från fruktträd samt Sälg/Vide, Björk, Bok, Hassel och Lönn är utmärkt att ge.

#15 Barrträd innehåller terpentin, vilket är giftigt i större mängder. Jag har inte haft marsvin som tyckt om barrträd heller. Av båda anledningarna ger inte jag grenar från barrträd.

Asp borde inte vara någon fara, man kan ju ha aspspån iaf. Det är släkt med Vide, läste jag, så då borde det gå lika bra att ge :) Men jag är inte säker, har inte hört något annat om det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvinlove
0

Har inte heller hört nått om att det inte går att ge asp men jag har heller aldrig testat, så jag vet inte riktigt.

olina95
0

Jag har prövat och gett dom lite asp, och dom äter faktiskt av det. Dom verkar inte må så dåligt utav det!