Marsvinsungar
hej vi ska para våra två teddy marsvin med ett långhår i morgon. Vi är nybörjare… ska man släppa in en hona i taget? eller båda? ska man kanske vänta och ta en kull i taget?
vi har stor bur och ska se till att ungarna får bra hem!
tacksam för tips
hls Åsa & Johanna
Om ni är nybörjare tycker jag inte att ni ska ha så bråttom med att ta en kull. Avel är något som kräver erfarenhet av marsvin, kunskap och planering. I värsta fall kan honan dö, något som inte är alltför ovanligt. Är det värt den risken? Avel är mycket mer än att föda upp marsvinsungar för att man tycker att de är söta och sedan sälja. Det kan uppstå komplikationer med både honan och ungar, något man får ha i åtanke. Det är dessutom viktigt med vad man väljer för avelsdjur, honans kondition och ålder, temperament etc. Jag rekommenderar er att läsa på mer här och här innan ni funderar på att ta kullar :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Håller med Felicia att ni inte bör ha bråttom, och ni bör tänka efter före. Det är ju väldigt viktigt att honan/honorna har en bra kondition & ålder. Hur gammla är de, var kommer de ifrån?:)
Här är en jättebra sida, under fliken avelsfakta finns det bra info. http://www.luneas.se/ (Luneas hoppas det är ok att jag länkar till din sida, den ska du har rikligt med beröm för, jättefin & bra!:)

Jag kan inte annat än hålla med de andra som kommenterat, men jag vill ändå svara på din fråga om att släppa in en eller båda honorna till hanen. Släpp i såfall in båda samtidigt, med tanke på att honan och hanen ska bo tillsammans i minst fem veckor, så bli ju den andra ensam i sin bur en lång tid. Dessutom är det praktiskt att honorna får sina kullar samtidigt, ifall nåt skulle gå galet med den ena honan så att hon dör, då kan den andra honan ta över matningen av hennes ungar.
Men jag förutsätter att ni läst på en massa innan ni tagit det här beslutet. Det är jättegulligt med marsvinsungar, men det är en enorm risk man utsätter sina honor för, i och med en dräktighet. Vidare är det inte det allra lättaste att bli av med marsvinsungar i dagens läge, se tex på Blocket, där svämmar det över av marsvin som söker nya hem!
Men jag önskar er lycka till, att allt går bra och att ni har små söta bäbisar framåt vårkanten 
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Hej! tack för era svar! jag förstår era tankat på en ny "uppfödare" vi ska inte börja avla eller så utan tänker att det är roligt för honorna först! sedan vi att få bebisar
jag undrar vad som gör stora risker med att honorna är dräktiga?
Vi har lämnat honorna hos hanen nu. det gick bra. han är gammal men visste vad han skulle göra!
han lyckades inte förståss de hoppade undan.
nu får de vara där några dagar… blir det så blir det…
Hälsningar johanna
#4 de måste gå ihop i 5-6 veckor för att man säkert ska veta att det tagit och det kan man inte vara 100 procent ändå, säker alltså!
det är ej som med kaniner som man har ihop kort tid och så är det klart!…

#4 hur gamla är era honor? Vad är det i för kondition? Hur mycket väger dom? Allt sånt måste man hålla koll på innan man ens tänker tanken på att sätta dom i avel, och det är just såna här saker som måste stämma för att minimera risken med att inga komplikationer ska tillstöta under dräktigheten.
En marsvinshona är brunstig var 16 dygn och då bara i ca 24 timmar. Så för att vara säker på att det tagit sej ska honan går med hanen i MINST 5 veckor….

Hur gamla är era honor?
Är de i lagom hull?
Det som gör att det är stora risker för honorna är att de är dräktiga länge för att vara så små djur (en dräktighet varar i ca 10 veckor- hundar och katter går dräktiga i ca 9 veckor). Ungarna är också förhållandevis stora när de föds- väger normalt mellan 90-120 gram/unge.
Om man då betänker att honan är dräktig i 10 veckor och bär på fyra ungar som tillsammans väger 400 gram+ fostervatten etc så blir det en stor belastning för hennes kropp vilket medför risker.
Toxicos är hyfsat vanligt hos marsvinshonor vilket kräver ganska så stora insatser av ägaren om det inte ska sluta med döden både för honan och de ofödda ungarna..
Det råder lite delade meningar vad som utlöser toxicos men stress i slutet av dräktigheten (efter vecka fem eller så), fasta mellan måltiderna och fetma är några orsaker som (kan) bidra.
Även honor som får stora kullar kan äta sämre (förmodligen trycker ungarna på magsäcken vilket gör att de inte känner sig hungriga/ illamående och därför inte vill äta.
Om man upptäcker det i ett tidigt skede så kan man lyckas rädda honan men det kräver mycket tid och så.
De första symptomen är att honan äter sämre-är inte riktit lika snabb på att äta grönsakerna exempelvis, att hon inte ökar som hon ska i vikt och så. När det har gått långt sitter hon uppburrad i ett hörn, halvt apatisk och det luktar acceton ur munnen på henne. Har det gått så långt är det svårt att rädda henne.
Vid misstanke av toxicos så gäller det att man stödmatar honan ungefär var tredje till fjärde timme fram tills ungarna kommer och sen trappa ner tilläggsmatningen under några dagar efter så att ma ser att hon börjar äta av sig själv igen.
Även om honan blir bättre och börjar äta av sig själv igen är det viktigt att man fortsätter att mata henne hela tiden.
Sen är det inte heller helt ovanligt att man kan behöva stödmata ungar- speciellt om det blir stora kullar.
Marsvinshonor har- som du säkert känner till- bara två juver och därför kan det bli svårt för alla ungar i en stor kull att komma åt att äta. Även här gäller det att mata regelbundet (ca var 3-4 timme- ofater i början).
Detta är väl (åtminstone vad jag skulle säga) de vanligaste riskerna vid marsvinsuppfödning men självklart kan även annat förekomma som kalkbrist, ungar som inte kommer ut etc.
Som redan påpekats ovan så räcker det inte att låta hona och hane gå ihop i några dagar om de ska bli dräktiga- honan brunstar ungefär var 15 dag och det är bara då under ett par timmar som hon kan bli parad. Fm veckor är ungefär vad man brukar låta honan och hanen gå ihop- ibland behövs ännu längre tid.
Om ni inre redan har gjort det så rekomenderar jag er att läsa på så mycket som möjligt angående avel- här på sidan finns ett par Artiklar i ämnet annars finns det en del andra sidor på nätet.
Kan avsluta genom att berätta att jag för tillfället har en dräktig hona (beräknad til den 11 januari) som inte vill äta som hn ska.
Jag matar henne var 3-4 timme och har gjort så sen förmiddagen den 23/12. Just den här honan är väldigt samarbetsvillig när det gäller att bli matad så det tar inte mer än ca 15 min/matning men det är ändå fruktansvärt jobbigt att hålla på med det- mest för att jag inte kan planera in så mycket, måste ju vara hemma för att ge henne mat.
Att få marsvinsbebisar är väldigt mysigt och jag önskar er lycka till med beslutet ni tagit och hoppas att allt går bra för era honor! :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#4 Förlåt för att jag gör detta antagande och hoppas för all del att du inte tar illa upp, men jag tycker inte att det verkar som att ni har läst på ordentligt innan ni tog detta beslut? Just för att ni skriver "några dagar" och att det är "roligt för honorna". Honorna får inte ut något särskilt av att ha ungar, tar man en kull är det för ens egen skull. Marsvinen klarar sig bra och har lika roligt utan den.
Och med marsvin gäller det mer än bara några dagar för att parningen ska ta, som några nämnt tidigare.
Jag tycker att du ska tänka igenom det #6 skrev och föreslår att ni tar bort honorna från hanen, åtminstone tills vidare. Vänta tills ni är redo för en kull och har läst på mer, samt är helt säkra på att honorna kommer att klara av en dräktighet. :-)
Marsvin är djur som ganska lätt råkar ut för komplikationer jämfört med t.ex. kaniner och hamstrar. Exempelvis toxikos är en relativt vanlig åkomma av de komplikationer som finns och jag hoppas att du redan har läst på allt du kan om det? Om inte, måste jag återigen råda dig att vänta med att ta en kull.
Kika jättegärna in på länkarna som #1 och #2 tipsade om! :-) Där finns massor med nyttig information och saker att tänka på för de som är sugna på att ta kull.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#8 Jag håller med dig om att honorna inte tycker det är kul att få ungar, snarare mera jobbigt sen, det har ju en stor och tung mage att traska runt med.
Men de är ju djur & fortplantningsdriften blir ju inte sämre även om de bor under våra tak;P Det är ju deras överlevnadstaktik i det vilda att göra massor med bebbar, som för alla djur, och det beteendet försvinner ju inte fast de är tama. De parar sig ju inte heller för att det är roligt att få bebisar.
Kanske börjar bli tjatigt, men hur gamla e dina honor?:)
Hej igen alla! 814 och 825 gram väger honorna. De är inte ett år ännu. vi köpte dem i djuraffär i juni. de var inte små men unga då.
De har gott om plats i buren. får springa på golvet varje dag nästan.
Vi är inte så pålästa om avel ni har rätt! den ena honan tog vi hem hon var elak mot hanen sedan..
toxicos vet vi vad det är! att våra marsvin är i fin kondition ser vi! pigga och glada. God matlust.
jo vi trodde att de skulle para sig snabbt! hi hi vi får se. De som äger pojken vill gärna ha en bebis efter honom då han börjar bli gammal.
som sagt blir det inga ungar så gör det inget. Vi älskar våra små grisar!! men som sagt roligt hade det varit om det skulle bli ungar!
Roligt att kolla på era bilder på marsvin! de är för söööta.
MVH Johanna och mamma Åsa

Har ni ingen exakt ålder på dem? 800g är nog i det minsta laget en hona ska väga vid parning tycker jag, de skulle nog gott få bli lite större tror jag. (fast jag är inte rätt person att döma det där)
Pigga & glada säger du? Med god kondition menar jag inte bara om de är pigga utan också om de har bra hull, de får inte vara feta, utan de ska ha bra med muskler och lagom med fett. Ni får känna på dem.
Om ni tog hem bara den ena kommer den ena bli ensam nu ju:/ Iaf om ni tänkt ha hanen tillsammans med den andra honan 5-6 v, eller hur har ni tänkt lösa det?

814 respektive 825 gram är inte mycket för en hona som ska gå i avel- finns inte mycket att ta på om det skulle behövas för dem.
Att ni köpt dem i djuraffär antar jag innebär att ni inte har någon som helst koll på vad som ligger bakom dem?
Hur det står till med exempelvis temperament och eventuella ärftliga defekter i bakomliggande generationer exempelvis.
Att välja ut lämpliga avelsdjur bör ta tid, mycket tid och inte något som man gör i en handvändning genom att exempelvis gå till en djuraffär och välja ut ett par marsvin som man tycker är söta.
Jag ber om ursäkt om ni tar illa vid er av det här- men att bara ta och sätta ihop en hona och en hane med varandra utan att veta vad som ligger bakom tycker jag är fel- att dessutom inte vara speciellt påläst gällande avel och så är inte bra alls, anser åtminstone jag.
Som jag sa innan så önskar jag ändå er lycka till med det beslut ni tagit och jag hoppas innerligt att allt går bra både med honan och eventuellt kommande ungar.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Ni har fått många bra svar nu och jag kan inte annat än hålla med ovanstående. För honorna är det inget som är "roligt" över att de får ungar och att inte vara tillräckligt pålästa tycker jag är oansvarigt när det handlar om levande varelser. Jag hoppas verkligen inte ni tar illa upp (jag vill bara marsvinens bästa), vore jag er skulle jag flytta ut honorna med detsamma och för deras skull hoppas på att de inte är dräktiga…
Mvh Felicia
Hej igen! vi har tagit hem den andra honan med. jag pratade med djuraffären de trodde att marsvinen är ca 8 månader.
vi hoppas att inget blev då… vi ska inte försöka para mera nu det är ju lite sent har vi förstått nu.
Vad väger era honor ungefär? de har fri tillgång till bra hö. C vitamnin i vattenet. Kraftfoder vi köpt både i djuraffär och Ica. Frukt grönt och grenar från trädgården att gnaga på.
Vi är glada för era råd.
hälsningar från johanna Åsa Zido och snuttan!

Jag rekommenderar verkligen den här sidan, innehåller massor av bra information om marsvin…
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/korta_fakta.html

Verkar som om ni fått riktigt bra svar!Jag har ingen stor erfarenhet, skulle aldrig våga avla själv men det är ju en annan sak,
tänkte bara på en grej som jag inte vet har tagits upp här ovan.
Något som diskuterats i andra forum är pengar,
Vad som står ovan är ju att risken för komplikationer kan vara stor och ska man till vett så kostar det en del. Bara en tanke.
Har själv en kanin, har 3000 kr undanstoppade ifall något skulle hända, om jag skulle ta en kull skulle jag ha pengar undanstoppade även för det ifall nått händer.
Hoppas allt går bra!:)

#14 Vad menar du med att det är lite sent att para? Men i övrigt verkar det som ett bra val att inte para om ni inte känner er redo att ta ansvaret :)
#14 Håller med Cavia om att ni borde läsa på Humlans marsvin, samt artiklarna här på sidan.
I övrigt ska de inte ha c-vitamin i vattnet, utan få sin dos enbart genom färska grönsaker. C-vitamin bryts ner fort i kontakt med syre och ljus, och finns allts inte kvar i vattnet särskilt länge.
De kraftfoder som finns att köpa på djuraffärer och i mataffärer är ingen bra marsvinsmat. Blandningar är som godis för marsvinen, tyvärr inte nyttigt alls. Den pellets som finns gör ofta mer skada än nytta med sin höga salt-, protein- och kalciumhalt samt låga fiberhalt (fibrer är det viktigaste ett kraftfoder ska innehålla, och energi då). Ska ni ge någon pellets rekommenderar jag 1,5 msk/marsvin och dag av Oxbow Cavy Performance tills de är färdigvuxna, sen Oxbow Cavy Cuisine. Pelletsen kan du blanda ut med kornkross. Vill ni inte ge pellets kan du läsa mer om kraftfoder i artikeln "Alternativt kraftfoder" :)
Mvh Felicia

Bra att ni tog hem dem igen.
Marsvins vikt kan variera mycket, och dina är ju antagligen inte fullvuxna än heller. Eftersom min hona (köpte henne som en kille, Uppfödaren könsbestämde fel) fick ungar på tok för tidigt (5mån) så väger hon ganska lite än sålänge, det är ju bara en månad sen hon födde dem. Hon är alltså ca 6 mån nu, och hon väger 650 g.
Tänkte bara tipsa dig lite om foder, de behöver inte ha C-vitamin i vattnet om de får C-vitaminrika grönsaker varje dag (vilket de borde få) + att C-vitaminet som tillsäts i flaskan försvinner jättesnabbt, så de kan inte få i sig så mycket från det. Det är alltså ganska onödigt att köpa det, man ska inte tro på allt djuraffärena säger & säljer med andra ord.. Sen så behöver dina nog inte pellets om de har tillgång till bra hö, de är ju unga så de borde hålla vikten bra, fast sålänge de växer så kan man ge ganska mycket pellets utan att de blir tjocka, men sen när de inte växer längre behöver de nog inte det om de inte är jätteaktiva. Fast då kan man också istället för pellets ge t.ex kornkross eller göra kligröt. Mer om det här: http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=64c70673-be7a-49e8-8644-3a0ee9bae967
Många vanliga pelletsorter innehåller mycket och många olika slags mineraler, vilket är skadligt för marsvinen & i värsta fall kan de utveckla urinsten.. Oxbow Cavy Cuisine är ett exempel på en bra pelletssort som är bra anpassad till marsvin. Här är en återförsäljare av det, men det finns på andra ställen också. http://www.husdjursbutiken.se/catalog/
Lycka till med era små grisar nu:)

Jag är imponerad av ert kloka beslut att försöka avbryta projektet. Moget! Det är få som kan ändra sig så snabbt.
Ni kommer ha mycket roligt med era marsvin! Om ni inte upptäckt än hur glada de blir över grönsaker så har ni en spännande tid framför er!
Hej igen! ALLA
Jo vi fick reda på att första gången man ska para marsvin får de inte vara äldre en ca 7-8 månader. De blir hårda i skelettet och svårt att få ut ungarna då!
inte konstigt att vi hämtade hem dem igen!
mamma Åsa har varit lantbrukare i många år… har haft hästar tjurar får och höns. sedan har vi hund katter fåglar och våra små marsvin Zido och Snuttan!
tänkte inte att det skulle vara så känsligt att para dessa små krabater! hi hi gör inget alls nu då,
Jag Åsa, gav min systers son ett marsvin för ca 8år sedan. hon som hetter Zido nr, 1 blev 9år ca. Då upptäckte vi hur kloka små trevliga djur marsvin är! Därför var det kul att ge johanna dessa små tjejer.
Ps Bra att ha barn att skylla på då mamma är sugen på kelgrisar! hi hi nu önskar vi er alla Gott Nytt år!
kolla vår hemsida om ni vill! www.vastergardenskatt.se
#21 Ja, honorna blir mindre elastiska i bäckenet efter ungefär 1 års ålder (ett felaktigt påstående är att bäckenet stelnar). Honan bör vara ca 1 år när hon får sin första kull, alltså paras vid ca 8-10 mån. Självklart varierar vad som är bäst mellan honorna, deras kroppsform osv. Man får ta större hänsyn till deras kroppsstorlek, om de vuxit färdigt etc. än till åldern. Ett marsvin som väger 830 gram är däremot inte färdigvuxet (eller väldigt litet, och frågan är om man vill avla på såpass små marsvin) och bör då inte få ungar.
Självklart råder det även delade meningar om honans kondition, storlek osv. vid parning.
Tycker i alla fall att det var ett bra beslut från er sida att inte låta honorna få ungar, men det beror inte på att de är för gamla.
Mvh Felicia