Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 4640 ggr
Ekorren-perro
0

Fråga - Uppfödare

Jag ska öppna upp en djurffär i Skåne.

JAg tänkte undra ifall någon vet en Uppfödare i närheten av: Helsingborg~.

Inte bara av Marsvin, utan hamster, osv.

( Kanske inte blir av, men ändå bra att vara berädd)

~Perro "Ekorren" Kalevra~

~Sajtvärd~Svåra Tider.ifokus~

~The Life Is Full Of Shiit - Dont Be In It~

~Livet Är Aldrig Lätt När Det Är Svårt!~

Ekorren-perro
0

PM:a mig gärna.

Marsvinlove
0

Har sätt att du gjort likadana trådar på gerbil & mus i fokus t.ex.

Men jag undrar om det kommer att bli en ganska stor djuräffar med mycket personal? Om det blir många anställda eller så så skulle det ju kosta massor att få utbildning till dem om hur man tar bäst hand om alla olika djurslag och så, och de i djuraffärer brukar ju tyvärr vara väldigt okunniga för de har ju inte fått massa kurser i smådjurskötsel direkt. Djuraffärer vill ju inte direkt mer än att tjäna pengar heller.

Nej jag tackar nej till djuraffärer. (ta det inte personligt, det finns bra djuraffärer också, men få sådana) Det är iaf bra att du vänder dig till uppfödare istället för grossister.

Ekorren-perro
0

Om du kollar mitt inläg i hamster iFokus, så får du ett bra svar.

( Kommentar #5 )

Denna kommentar har tagits bort.
Caspia
0

Jag bor i Skåne och har de senaste månaderna tagit hand om mer än 20 olika marsvin vars lika många olika ägare inte ville ha dem längre. Samtliga var i uselt skick och så gott som samtliga var köpta i djuraffärer. Alltså - Skåne behöver inte fler djuraffärer som säljer djur till okunniga köpare som dumpar dem hos mig. Starta en djuraffär som enbart säljer produkter levererade från etiskt godtagbara företag, inte levande djur!

Envishet och drömmar

fia-mia
0

#6 Men du har trots allt skyldighet att se till att djuren hamnar i bra familjer med ett intresse för dem, eller hur?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Ekorren-perro
0

Som säljare kan man bara hoppas, det måste du förstå :)

Jag kan inte grov utfråga alla personerna som ska köpa ett djur, det går inte.

Det jag kan göra är att ex: fråga om de har haft just det djur arten innan, eller någon annan art. + ge dem ett papper med fakta om djuret osv + ge dem en länk till iFokus sidan om deras djur( ex: hamster.ifokus.se ).

Jag kan även göra det så bra för djuret som möjligt i affären med fin & rolig bur + god & nyttig mat osv.

Men efter de lämnar affären så är det inte mitt ansvar.

godisgrisen
0

#6 Det är inte konstigt att folk reagerar negativt på djuraffärer och på ditt inlägg. Du bryr dig inte om var djuren du säljer hamnar och vad som händer med dem sen. Djuraffären borde ha ansvar för djuren före butiken, i butiken och sälja till personer som verkar lämpliga. Klarar man inte av att behandla djur hänsynsfullt i hela processen ska man inte ha djuraffär. Jag tycker det verkar som du behöver fundera lite till innan du är mogen att dra igång en verksamhet som har med levande vareler att göra. Djurffärer är heller ingenting som det råder brist på och är knappast en lönsam affär hur mycket djur man än slumpar ut till vem som helst. Dessutom är det lag på att personalen ska vara utbildad även om det inte märks så ofta, den utbildningen är dyr. Ja, jag har kollat på Hamster i Fokus där du skriver att du har många djur hemma men det säger tyvärr ingenting om dina kunskaper om dem.

Ekorren-perro
0

Grisen

Jag bryr mig MYCKET om alla varelser, även dem jag inte gillar.

Självklart har jag kunskap om mina egna djur………….

Men jag KAN INTE fråga ut personer om de är lämpliga att ha djur? Tänk om du skulle komma dit, och du VERKLIGEN vill ha ett djur, och jag säljer inget till dig för JAG inte tycker du är lämplig?

Har du tänkt på hur det låter? :S

Det låter helt sjuuukt….

Den person som köper är den personen som ska fråga sig SJÄLV om den är lämplig att ha ett djur…inte jag..-.-

Eller ska jag göra ett Quiz på alla som vill köpa ett djur? hahah….

Som sagt, vet ni något ang topicen så PM:a mig, men om ni inte vet. så bryr jag mig faktiskt inte över huvud taget längre om vad ni skriver/tycker.. för ni pratar ej om topicen..

svar på topicen kan vara: Ja, sedan ett svar… eller… Nej..( Punkt slut )..

Svårare är det ej :)

Jag antar att ingen vet någon uppfödare då.. så tack för mig..

P.S: Om ni skriver något mer här så läser jag inte det, utan bara ifall ni skickar ett PM, om något vettigt svar…

fia-mia
0

#10 Antar att du läser här ändå. men man kan ju faktiskt kräva att få veta burstorlek och inte sälja små burar osv. Och ha ett avtal som säger att alla djur som man inte kan ha kvar kommer tillbaka till butiken och du omplacerar dem.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

godisgrisen
0

#10 Grisen är ju uppfödare och säljer djur och ställer självklart krav på sina köpare, självklart frågar jag ut dem. Dessutom tycker inte Grisen att några däggdjur och fåglar ska säljas på djuraffär överhuvudtaget bla. för att djur som säljs direkt från uppfödare oftare kommer till seriösare köpare.

Sen har du lite otur för om man går ut med en sånhär förfrågan på ett djurforum faller det inte i god jord, det är inte direkt pro-djuraffärstämning här inne. Det gäller nog alla forum du annonserat i, beklagar detta. Jag ber också om ursäkt för att det lät som jag tog förgivet att du inte vet något om dina djur det kanske du gör, jag menar bara att antalet djur inte är ett mått på kunskap. Jag fick bara en känsla av att det hela inte var så genomtänkt.

emelie92
0

Nu tycker jag att ni är lite för negativa i denna tråd & att den inte håller sig till ämnet.

Visst, djuraffärer är hos djurvänner oftast inte särskilt omtyckta men det hindrar oss inte från att ge bra råd, omdömen och åsikter till djuraffärena för att göra dem bättre! Om det nu är så att trådskaparen tänker starta en djuraffär så kan man istället ge bra kritik istället för att skriva negativa kommentarer :-)

Är det förresten någon som kan svara på trådskaparens egentliga fråga?

#11 - Djuraffärer är business och vill som andra företag gå med vinst. Önskemål som att djuraffären ska omplacera djur som gamla kunder har tröttnat på/inte kan ha kvar är nog inte möjligt ekonomiskt.

annaforsgren
0

Tycker också att den här tråden är för negativ. det var ju superbra av henne att fråga efter riktiga uppfödare istället för att köpa av grossister som många djuraffärer gör, och det är oftast därför djuren får sjukdomar. skriv istället vad hon kan göra för att djuren ska ha det bra, att hon ska ge riktig fakta om hur man sköter djuret och så vidare.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Marsvinlove
0

Jag är inte negativ, jag menade inge illa, bara frågade lite. Och som jag skrev så är det ju jättebra att h*n vänder sig till uppfödare istället för grossister.

[Liinda]
0

Tycker också det är skumt, först klagar alla på djuraffärer som säljer djur från grossister och ja det är dåligt. Men när det sen kommer någon som är villig att köpa in från uppfödare för att det ska vara friska och trevliga djur. Då klagar alla iallafall?

Face it det kommer alltid finnas folk som köper från djuraffär, det kan man inte hindra och då är det här iallafall ett steg i rätt riktning.

fia-mia
0

#13 Ja, det är klart men för att minska antalet övergivna djur vore det nog bra. Om man säljer djur ska djurets hälsa komma i första hand.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Tina
0

#16 "Face it det kommer alltid finnas folk som köper från djuraffär, det kan man inte hindra"
Inte? Kanske att sluta sälja djur i affärer skulle vara ett steg i en ännu bättre riktning? Djur som köps i affärer köps oftast via impuls, för köp hos uppfödare behövs mycket mer vilja och engagemang.

Djuraffärer går igenom med att tjäna pengar på djur, levande varelser, som enda syftet med sin affärsverksamhet. Vilken "djurvän" tycker att det konceptet är etiskt rätt?

Jag förstår inte heller varför denna "Uppfödare i närheten av Helsingborg" skulle vilja att en djuraffär agerade som mellanhand i försäljningen av dennes djur. En stor del av avelsarbetet bör vara att själv matcha marsvin med köpare och att sedan följa deras relation under marsvinets liv. Att ha denna kontakten med köparna kan hjälpa mig som uppfödare i mitt avelsarbete om det t ex visar sig att detta marsvin blir allvarligt sjukt. Kanske bör jag då inte avla mer på dennes föräldrar om det visar sig vara en sådan lagd sjukdom.
Även om du berättar om marsvinets ursprung hos uppfödaren till köparen, och ger köparen kontaktuppgifter till uppfödaren, finns det en risk att köparen inte är intresserad av att ha denna kontakt med uppfödaren vid ett impulsköp.

Ekorren-perro. Min personliga åsikt är istället att du skapar dig en bra relation med de olika uppfödarna i området. Kommer det sedan en kund till din affär som är intresserad av att köpa ett marsvin ger du telefonnummer och mail till denna/dessa uppfödare. Om personen är seriöst intresserad och inte bara ute efter ett impulsköp, kommer denne att kontakta uppfödaren.

Dessutom tycker jag inte att du marknadsför dig själv speciellt bra här. "Men efter de lämnar affären så är det inte mitt ansvar." "Och jag bryr mig inte om vad du tycker behövs elelr ej?" ger inte mig speciellt bra vibbar för att åka och besöka din butik.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Liinda]
0

Tinisch: Ja det är klart att det är bättre om folk köper hos uppfödare. Men för att folk ska sluta köpa djur i djuraffär tror jag att det ändå som skulle hjälpa är att man gör en lag som förbjuder det. Och jag tror inte det kommer hända. Så isåfall är det väl bättre att dom djuren kommer från en uppfödare istället för grossist? Jag tänker bara realistisk, det är väl klart att jag skulle vilja att djuraffäret inte sålda djur alls men jag tror inte det kommer hända. Min åsikt bara.

ponytails
0

Jag tror och hoppas att det kommer vara förbjudet att sälja djur i butiker i framtiden. Precis lika självklart som man i Sverige inte kan köpa kattunge eller hundvalp i butik!!!

Det är bra vinst i försäljning av tillbehör och foder (hund, katt, smådjur och häst). Det borde inte behövas djur i affärer! Möjligen om butiksinnehavaren är mycket djurkär så kan denna ha med sina egna till butiken.

Lyan
0

#20 Finns en djuraffär som säljer hundar, hästar, lamor och grisar bla under sitt áffärsnamn. Självklart är det chihuahuablandisar också. Inte ett dugg seriöst!

godisgrisen
0

Det kommer aldrig att komma en lag på att inte sälja djur i djuraffärer om inte opinionen vänder. Folk måste börja protestera mot det och ordna alternativ innan lagen kan ändras det kommer att ta många år. Jag förstår att djur säljs i djuraffärer och inser att det måste vara så också men jag vill ändra det och det enda sättet är att protestera mot det så folk förstår att det inte måste vara så. En sån i mitt tycke "dum sak" ska inte bara få fortsätta av gammal vana man måste få upp ögonen för problemet eftersom det är ett problem.

TS hade en bra tanke där, att köpa in djur från uppfödare vilket ju är mycket bättre än att att ta dem från grossister men personen i fråga ville inte ha välmenta råd och reagerade agressivt genast då några ville ge vänliga tips. Dessutom skrev TS att h*n inte kunde ha ansvar för vart djuren hamnar och det är tycker jag helt fel. Jag blev faktiskt riktigt arg på TS som så tydligt inte hade tänkt igenom sitt ansvar som ev. framtida djuraffärsägare.

Sandra-B
0

Jag känner till flera uppfödare i närheten av Helsingborg (däribland jag själv som finns i Ängelholm)- dock ingen som jag tror är intresserad av att lämna sina marsvin till en djuraffär.

Jag gillar idén som beskrivs i #18.
Istället för att sälja djur i djuraffären så skaffa ett kontaktnät med seriösa uppödare i närheten som du kan rekomendera intresserade kunder att kontakta istället- tror att alla (åtminstone kunden och djuren) tjänar på det i slutändan. Låt din djuraffär bli en bra djuraffär som säljer bra tillbehör istället för en i mängden som har djur (jag rekomenderar aldrig djuraffärer som säljer djur till mina köpare!).
Uppfödarna som du rekomenderar kan ju som tack/ersättning rekomendera dig tillbaka eller något- tror absolut att det är det klart bästa lösningen och att man kan arbeta fram någontng som passar både affärsinnehavaren, uppfödaren, kunden och djuren.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

#18 och #23 Precis så tycker jag också att det borde vara möjligt att arbeta fram en modell där djuraffärer och uppfödare jobbar ihop. Alla borde vinna på det både djuren, köparna, uppfödarna och affären.

Lyan
0

Tycker det är en bra idé att arbeta fram ett samarbete mellan affär och uppfödare.

Eller att affärerna måste låta kunderna gå igenom ett skriftligt kunskapsprov om djuret i fråga. Klarar man inte provet får man gå hem och läsa på och prova igen senare. Då vet man iallafall att kunderna har grundkunskaperna, sedan kan man kanske inte kan göra så mycket för att det ska följas, men ändå!

Jag kan tycka också att istället för en helt djurfri affär så kan man ha "uppvisningsdjur", djur som bor i affären och som kunderna kan titta på och kanske känna på (i ansvarig persons närvaro) så de får ett hum om vad det är för djur de vill ha.

Lyan
0

Gahh! Hade skrivit en lång text och så försvann allt Skrikandes

Men i korthet så…

Idén med samarbete mellan affär och uppfödare tycker jag är jättebra!

Eller att kunderna måste göra ett skriftligt kunskapsprov innan köp, får de inte godkänt blir det inget köp. Dock tycker jag man ska få tinga ett djur om man förälskat sig ett ett speciellt och sedan gå hem och läsa på för att göra provet igen. På så sätt tror jag man får bort mycket utav impulsköpen av okunniga personer (fast jag vet själv att man behöver inte vara okunnig för att göra impulsköp), men de som är kunniga vet iallafall hur de ska ta hand om djuren, impulsköp eller inte.

Ett alternativ är också att affären har olika djur som bor i butiken som kunderna kan titta och känna på (i ansvarigs persons närvaro).

elin85
0

#26 Ojdå, tror du verkligen på det där själv? Ett kunskapsprov låter ju jättebra men helt orimligt. Dessutom har ju inga/de flesta uppfödare inte sådant.

Jag tycker inte det automatiskt är dåligt med djuraffärer om de bara är seriösa och verkligen bryr sig om djuren och deras hälsa. Sanningen är ju den att långt ifrån alla uppfödare har koll på vilka de säljer till, har själv köpt djur av uppfödare som jag inte ens träffat. Vissa uppfödare säljer också till djuraffärer och avlivar pga platsbrist när de inte får sålt. Ofta här på forumet så hyllas (alla) uppfödare och det klankas ner på (alla) djuraffärer. Är inte det lite hyckleri? Impulsköp kommer alltid att ske även om kunden/köparen hade läst på om djuren och verkligen visade intresse vid köpet och varken djuraffär eller uppfödare är ofta sugna på att ta tillbaka ett sålt djur, men visst är det större chans att uppfödaren gör det än affärer, men absolut ingen garanti man alltid har som köpare.

[starlights]
0

#27 "Vissa uppfödare säljer också till djuraffärer och avlivar pga platsbrist när de inte får sålt."

Vet du med säkerhet några uppfödare som verkligen avlivar sina marsvin pga. platsbrist? Eller hur har du kommit fram till att det förekommer?

Lyan
0

Konstigt, nu kom lite av det första inlägget :-S vet inte riktigt vad jag gjorde men tror jag råkade trycka på stoppknappen mitt i allt.

#27 Ja, jag tror på det! Fast om det är genomförbart vet jag inte. Tycker det borde finnas formulär att fylla i även för uppfödare just för att djuren ska få det så bra som möjligt.

Men en djuraffär är ändå ett ställe som behövs ställas högre krav på, tex inom hästar så har ett företag mycket större ansvar när de säljer en häst än en privatperson.

Om man hade fört in ett kunskapsprov tror jag att många som bara vill köpa ett gulligt djur till barnen hade backat, även en del impulsköp där folk förälskar sig i ett gulligt djur men inte kan sköta det. Tror även många affärer hade backat då det hade blivit svårare att sälja djuren och då minskar vinsten, då finns bara de bra affärerna kvar (i terorin då alltså)

Ekorren-perro
0

Men tänk realistiskt då. Om jag ska ha en kontakt med en uppfödare som jag rekomenderar..

Frågan är:

Vad tjänar jag på det?

Ska uppfödaren betala mig i månaden?

Ska uppfödaren betala mig vinst på varje person jag har skickat dit?

Ska Uppfödaren sätta upp reklam i min affär, så ska jag ha betalt.

+

När folk ska köper djur, så är det en snabb tanke: DJURAFFÄR

Annars är det: BLOCKET

..

Jag köpte mina djur ifrån en djuraffär, som sedan fick ungar. Men dom är minst lika Älskvärde som om de kommer från Grossist eller Uppfödare..

Det är bara hur man ser på djuret..

---

När jag skafade djur för första gången ( när jag var 12-13 år).. tror ni då jag hade ens en tanke på att åka hem till någon uppfödare för att få mitt djur? Neeejj, självklart inte..

Jag gick till en DJURAFFÄR..

Bur, Djur, Mat, Bottenmatriel, flaska, skål, leksaker..

Pang Pang .. allt var klart.. Superbra.. Och jag var super nöjd.. och mina djur älskade mig..

----

Varför frågade jag om Uppfödare?

Svar:

Joo, jag ville INTE ta från Grossister.

Men..men.. eftersom INGEN uppfödare vill ge till en djuraffär så MÅSTE ni inse, att den ONDA CIRKLEN fortsätter..

Men det är igentligen inte Djuraffärernas fel, de vill gå i vinst.. och om de måste ta djur från Grossister, tror inte jag, rör dem så mycket..

Men när någon kommer och försöker bryta Cirklen, så är det NII som håller ihop den, och sedan bara klagar på dem…

Herregud…

Vad klagar ni över då ?! :S

Binajis
0

Min spontana fråga är… varför vill du öppna djuraffär?

I och för sig hör det inte tråden till, så jag PM:ar dig.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

emelie92
0

Jag tror på att uppfödare kan tänka sig att sälja sina djur till djuraffär. Det förekommer i alla fall i djuraffären i Mölnlycke.

Binajis
0

#32 Jag hör ofta om uppfödare som lämnar till djuraffär, jepp…

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

ponytails
0

#30 Frågan är:

Vad tjänar jag på det?

Ska uppfödaren betala mig i månaden?

Ska uppfödaren betala mig vinst på varje person jag har skickat dit?

Ska Uppfödaren sätta upp reklam i min affär, så ska jag ha betalt.

Jag säljer själv hund- och kattmat i butik och jag är ganska väl insatt i branchen. Så jag vet hur mycket man tjänar på detta och då är de 10-or till 100-lappen för en gerbil, hamster eller marsvin en piss i Missisippi! Så när du sprutar frågor om förtjänst på att sälja djur så tycker jag du verkar oinsatt i branchen!

Jag känner ingen uppfödare som går på plus av att föda upp marsvin. Vet du vad hö och spån kostar? Veterinärkostnader? Och vad det kostar dem som ställer ut sina marsvin? Du ska inte tro att det är små företag uppfödarna har! Det är rätt sätt att söka samarbete med lokala uppfödare, att kräva dem på pengar…

Ekorren-perro
0

Då återstå bara Grossister..

Tack för alla svar.. jag har bestämt mig ( Grossister )..

Ni har fått mig att inse att uppfödare bara vill hålla den Onda Cirklen stängd, och så ska det förbli…

Atensia
0

#35 Jag har då inte sett någon i denna tråd som har skrivit att uppfödare vill ha kvar grossisterna.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Dressan
0

#36 han har inte sakt det heller O.o

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

Ekorren-perro
0

nee, jag sa inte att dom sa det.. utan tt dom inte vill sälja till djuraffärer, så det blir ju bara ett alternativ över…

GROSSISTER..

emelie92
0

#38 - Jag tror att de flesta försöker säga att man inte tjänar några större summor för att sälja djur, utan att det är bättre om du bara säljer foder, djurtillbehör etc. Alltså inga levande djur och INTE att du ska sälja grossist djur.

Ekorren-perro
0

Kommer jag ändå göra, för om jag inte hittar några uppfödare att köpa ifrån, så kommer jag att köpa grossist djur..

För när jag går in i en djuraffär så är jag där för see om jag hittar något djur eller bara gå och titta på hur söta dom är… Jag går iaf inte in där för att titta på mat -.-

sååå.. neeej… jag tänker EJ bara sälja forder osv.. utan jag kommer sälja djur med eller utan en uppfödares djur :)

[Colina]
0

Jag har funderat en del på det här med djuraffärer. Förstår att väldigt många gör som så att de går till djuraffären när de skall köpa marsvin (framförallt första gångägare) och inte är det något konstigt med det. Det är smidigt och enkelt och man får allt i ett paket så att säga.

Det tråkiga med det är såklart att de flesta djuraffärer har dålig kunskap om marsvin och att marsvinen hålls i en tråkig miljö. För att inte nämna att de kommer från grossistuppfödare där livet säkerligen inte är så roligt.

Jag tycker attd et vore en bra ide om man kunde ha ett samarbete mellan djuraffärer och uppfödare. I min fantasiaffär går det till som så att uppfödarna meddelar affären vilka djur som finns inne, helst finns bilder och text om djuren i affären. Själva djuren finns dock hos uppfödaren.

När en marsvinsköpare kommer in i affären får denne information om vilka djur som finns, kanske se bilder? Om något marsvin är av intresse hämtas/lämnas det i affären följande dag och blir köpt. På så sätt får köparen en ångerdag på sig och hinner tänka till innan djuret kommer hem. Djuren slipper sitta i affären och blir förhoppngsvis sålda med korrekt information.

Jag antar dock att problemet blir kostnaden. Skall djuraffär och uppfödare dela lika på inkomsten eller hur löser man det? En idé vore naturligtvis att höja priset på marsvin och därmed även slippa en hel del impulsköp.

Jag inser att det här är en omöjlig "dröm" men visst vore det bra om det gick att få till?

Binajis
0

#39 Jag gillar din idé, förutom att jag som uppfödare fortfarande inte vet var djuren hamnar och om jag kan följa upp eller inte helt beror på köparen.

Cavia
0

här kommer en liten annan aspekt av det hela. Att starta eget när man är så pass ung som 18 år är en riktig chansning! Och då speciellt en djuraffär. Utbildningen som jordbruksverket kräver för att få driva djuraffär går i runda slängar på runt 15 papp, enligt info på Zoorf´s hemsida. Och som alltid när man startar eget kan man aldrig någonsin ha förhoppningar om att kunna ta ut någon som helst lön under det första året. Så ett extrajobb på sidan av är nödvändigt för att överhuvudtaget få företaget att gå runt. Sånt här kan man fråga vem som helst som startar eget företag, vilket som helst. Sen tillkommer avgifter till Miljö och hälso som ska godkänna lokalen, och även göra årliga kontroller av lokalerna….men allt det här har du säkert kollat upp förstår jag Flört

Men, jag tycker din tanke att köpa djur från uppfödare är en bra idé, allt för att få stopp på massuppfödningen hos grossisterna. Jag har själv som marsvinsuppfödare sålt till djuraffärer, och ser inget konstigt i det. Jag lämnar med stamtavla med djuret och även kontaktuppgifter till mej som uppfödare. Och har vid ett flertal tillfällen blivit kontaktad av personer som köpt mina marsvin i djuraffären.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

ponytails
0

Har du frågat hur djuraffärerna gör om de har marsvin som blir osålda? Vissa grossister tar tillbaka och marsvinen blir foder till ormar.

Har du inte sett att grossistdjur ofta kan ha dålig kvalité? Virvelkorsningar med utstående öron, ofta i storlek med 1-2 veckors gamla normala marsvinsungar.

Kanske kliandes och tuggade i pälsen. Vad kostar det dig att behandla dem mot sellninc och annan Ohyra? Eller låter du kunderna själv ta reda på vad som fattas deras nya husdjur? Vi (jag arbetar på veterinärklinik) har haft omgångar med marsvin inköpta i djuraffär i Lomma som haft sellnic. Djuraffären har haft veterinär som gett dem kortison, I Say no more…

Ekorren-perro
0

Jag har kollat det..

Man behöver EJ någon utbildning för att starta en egen djuraffär.

Man ska bara följa Svenska lagar + djurskyddsnämden´s lagar för att ha djur.

Mer är det ej.

+ självklart måste man ha kunskap om djuren..

moonlights
0

#40 Hur seriös är du då om jag får fråga!?
"Om ingen uppfödare vill sälja till mig så köper jag från en grossist"
Det låter ju lite barnsligt om jag får säga det själv.

Du kan ju alltid sälja tillbehör och sådana saker i djuraffären och så har du en uppfödare som du tipsar intresserade kunder om. Då tjänar ju alla på det:

Djuren får födas och växa upp i en hemmiljö och utsätts inte för lika stor stress som om dem först ska bo i en djuraffär där det är en massa olika människor som springer om kring.

Du tjänar på det eftersom att du inte behöver betala ngt för djuren.
Och kunderna kan köpa tillbehör till djuren hos dig.

Kunderna tjänar på det eftersom att djuren är oftast mkt lugnare när dem har fått växa upp i en lugn miljö där inte en massa människor springer omkring.

Men sen kan du ju också vara omöjlig och se det från ditt perspektiv.
Men då tycker iallafall inte jag att du är seriös och ser det från djurens bästa. Utan då är du på samma nivå som alla andra djuraffärer.

Till sist vill jag bara säga att det var ett väldigt bra beslut från din sida att vilja köpa djur från uppfödare istället för från en grossist. =)

Cavia
0

#45 följande text är hämtad från L80…

3 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska, med godkänt resultat, ha genomgått en grundutbildning samt en eller flera särskilda utbildningar med inriktning på de djurslag som omfattas av handeln. Utbildningarna ska vara godkända av Jordbruksverket.

Vem har gett dej informationen om att det inte skulle behövas utbildning???

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Dressan
0

Seriöst.. jag tycker ni bara slösar eran tid här.. ni kan skriva precis vad ni tycker och tänker.. men ekorren kommer öppna en djuraffär med djur..

Jag lovar er.. ni slösar bara tid..

Mvh Caroline

Ekorren-perro
0

Det där med Grossister var bara ett skämt för att se vad ni skulle säga, det är ändå ingen som håller sig till tråden, och då bryr jag mig inte om vad folk skriver..

ex du, jag läse de 2 första raderna, sen inget mer..

Ekorren-perro
0

1. Jag sk*ter fullständigt om vad ni tycker om djuraffärer ( för jag har inte samma åsikt).

2. Jag gillar inte heller Grossister…<== Det var för er som inte fattade att jag inte menade allvar med de senaster kommentarerna om Grossister.

3. Jag tänker öpna en djuraffär - som säljer djur. Och om jag behöver en utbildning, ojojoj.. det är så svårt att få en?..

4. Allt snack om hat mot djuraffärer.. LYFT PÅ RÖVEN OCH GÖR NÅGOT ÅT DET!! SITT INTE BARA DÄR SOM DÖNICKAR OCH SVARA MED EN KOMMENTAR…

5. Jag har EJ sagt att jag ska vara Taskig/orättvis/Dålig/ någo annat, mot Djuren…..

6. De som tycker att JAG är en hemsk person för att jag vill öppna en djuraffär.. TYCK DE DÅ…I DONT GIVE…

7. Alla andra kommentarer om att djuraffärer är dåliga.. Jag kan hålla med om att jag vet 2 st som är sjukt dåliga.. men jag vet en som är helt underbar… Och vem har sagt att min djuraffär ska vara dålig?? jag börjar ju bra med att fråga om en uppfödare ville sälja till min djuraffär.. och inte prata med grossister.. <== JAG GILLAR EJ GROSSISTER!

8. Rent ut sagt.. Jag berörs EJ av vad ni tycker om en djuraffär. för VEM har sagt att min ska bli som den ni tycker är dålig? :S

9. Jag kan nog inte säga Tack för några PM eller för något svar på frågan.. men jag tackar er som tycker min idé är bra och jag vet att den är det :)..

10. Jag kan inte säga att jag gillar detta forumet.. skrev endast här för jag ville öka bredden.. Men jag hoppas ändå ni blir stora..

GOOOO…G-FORCE!

elin85
0

#28 Ja, jag har hört talas om det, annars skulle jag ju inte skriva det. Varför skulle alla uppfödare vara seriösa? Och vilka räknas till uppfödare?

#48 Jag håller med.

TS har bestämt sig, ingen idé att ge goda råd om samarbeten, även om det h*n säger inte stämmer överens med verkligheten (att h*n skulle tjäna mer på att ha djuren i butiken än att ha samarbete med uppfödare som h*n dessutom ska köpa djuren av).

Dressan
0

kan hålla med på punkt 4.. de som inte tycker att man ska ha djur i en affär borde resa på sig och försöka göra något.. ist för att bara sitta hemma och säga vad man tycker och tänker.. för det gör ingen förändring med det hela..

Gör en namninsamling eller något liknande så djuren inte behöver sitta i en affär och vänta på att få flytta..

Mvh Caroline

Marsvinlove
0

#49 ojdå vilket roligt skämt då!Obestämd Men om du nu bara läste första två raderna i inlägg #46 så missade ju du vad hon skrev sist där hon påpekade att: "Till sist vill jag bara säga att det var ett väldigt bra beslut från din sida att vilja köpa djur från uppfödare istället för från en grossist. =)" och det tycker jag också (för tredje gången) är jättebra av dig!

Men om du nu är så envis & inte vill lyssna på vad andra människor tycker & tänker och alla råd du får så får du väl starta din djuraffär då! Gör det, men enligt mig verkar du väldigt oseriös om du nu skriver att efter att djuren lämnat affären är de inte längre dit ansvar & du skulle kunna sälja till typ vem som helst utan att se till att djuren verkligen kommer att få det bra. Det är felet med djuraffärer, de vill bara tjäna pengar & bryr sig inte om vart djuret hamnar.  Hur många oönskade marsvin finns det inte redan på blocket? I inlägg #15 skrev jag att jag inte är negativ, men ju mera du skriver att du inte bryr dig om vad vi skriver, och vad vi tycker så blir jag mer och mer negativ. Det är nästan sorgligt att vissa människor inte vill lyssna på andra som ger goda råd och sin syn på saken. Sorry för inte det trevligaste inlägg men sånt som du skrivit i vissa inlägg ger mig riktigt dåliga vibbar helt enkelt. Nej nu tar jag och lämnar denna tråd innan mina komentarer börjar gå helt överstyr, tack för mig.

FeliciaS
0

Tråden har urartat ganska rejält nu, tänk på att hålla er till ämnet och framförallt: håll god ton mot varandra! Vid fortsatt otrevlig ton eller respektlös attityd låses tråden.

Tänk på våra sajtregler!

Inlägg #50 är borttaget med anledning av att merparten av inlägget innehåller ovårdat språk och sånt som inte är tillåtet enligt våra sajtregler.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ponytails
0

#55 Kanske TS har vänt sig till fel forum med sin fråga.

Detta är ju ett forum för marsvin i fokus = marsvinets bästa. Glad

godisgrisen
0

Jag kan bara beklaga att min första magkänsla om Ekorrens djuraffär stämde allt för väl…

Nu tänkte jag skriva något mer klokt men det är så många andra som redan gjort det att jag inte behöver. #46 har i sitt inlägg skrivit precis det jag ville sagt bla.

Det var bara en sak till som inte tagits upp som jag vill tillägga. Det känns som om Ekorren vill omge sig med gulliga djur (vem vill inte det!) och därför vill skaffa sig en djuraffär. Livet med en djuraffär är nog inte så glamourös tyvärr och det ger inga pengar bara slit. Själv har jag trots att jag verkligen älskar djur och alltid haft många djur aldrig jobbat med djur utan har dem som min hobby. Det är jag väldigt glad för för då blir de aldrig något som måste bli lönsamt och jag kan förhålla mig till djuren på deras vilkor.

Ekorren-perro
0

Vem är det som bryter mot sina egna sajt regler? haha

Sandra-B
0

Vilka regler syftar du på?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Ekorren-perro
0

Du sa ju att du INTE kommer ta bort det jag skriver för att du själv inte kommer drabbas av det..

Sandra-B
0

Jag sa att jag inte kommer att ta bort tråden- jag backar inte en millimeter när det gäller hot.

Marsvin.iFokus har sina sajtregler som jag som Sajtvärd bestämmer- det borde du (som tydligen också är sajtvärd) veta.

Att du trakaserar den här sajten kommer inte att hjälpa- jag backar inte- tården kommer ligga kvar- punt.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Dressan
0

Får man fråga varför du inte vill ta bort den?

Mvh Caroline

Ekorren-perro
0

fresten, du får INTE ändra inlägg / kommentarer.. det är emot reglerna,, du måste skriva att det är redigerat av Sajtvärd + att du skriver VARFÖR du gjorde det…

Det borde du veta like mycket som jag gör…

Sandra-B
0

Vi har regler/riktlinjer när vi tar bort/låser trådar och det gör vi bara i väldigt speciella fall (bortsett från inaktuella försäljnings-/köpestrådar).

Om trådstartare kan komma och kräva att deras trådar ska tas bort, medlemmar att deras inlägg ska tas bort går det inte att ha ett forum- därför kommer inte denna tråd varken att låsas eller tas bort.
Det är samma regler för alla- bara för att någon kommer med hot om att trakasera (och sen verkstäler hotet) gör inte att jag backar- snarare tvärtom.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[WeepingWillow]
0

Vad sysslas det me här egentligen? :S Dagisbeteende kan tyckas.

Sandra-B
0

Det får jag visst:-)
Det står inte i några regler.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Dressan
0

Men om du skulle ta bort tråden så slutar han ju.. så varför inte göra ett undantag?

Mvh Caroline

Ekorren-perro
0

VArför kan du inte bara vara mogen nog att ta bort ett inlägg som jag har förfrågat om + det var JAG som skrev den, men nu när jag vill byta ämne, så vägrar du….

UGPEWPEW

Sandra-B
0

Håller fullständigt med dig.
Anledningen till att det blivit såhär är att jag inte ger efter för hot.
Ledsen att medlemmarna här på MiF blir lidande men det kommer inte att bli så långvarigt- det kan jag nästan på garantera till 100%.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Ekorren-perro
0

Jag slutar så fort du tar bort skiten som JAG inte vill ha uppe längre… tycker det vore rättvist..

Sandra-B
0

Som ja skrivit innan- jag get inte efter för hot.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Marsvinlove
0

Jag tänkte ju inte skriva nå mer här men detta är ju löjligt! #89 verkar ha väldigt rätt!

#93 Vem är det som inte är mogen här och postar hur många likadana inlägg som helst och håller på? Och du ska vara medarbetar:S

Fridaaaa
0

Man måste ha zoocertifikat om man ska ha djur i djuraffären. Ska man endast sälja djurartiklar behöver man inte det, men annars måste du ha ett zoocertifikat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra-B
0

Håller fullständigt med dig- detta är riktigt löjligt.

Jag har fått ett ultimatum- antingen gö jag som Ekorren-perro säger eller så tänker han trakasera MiF.
Jag verkligen vägrar ge efter för hot så jag kan tyvärr inte göra så mycket här.

Ett forum fungerar inte om alla som skriver något kan komma i efterhand och vill ha sina inlägg borttagna/trådar låsta och samma regler gäller alla- är endast i mycket specifika fall jag gör undantag, hot är inte ett av dem.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Marsvinlove
0

#104 Ja förstår Sandra-b helt och hållet. Föressten så får du faktiskt ta och skylla dig själv som startade detta.

Ekorren-perro
0

De höll sig inte efter topicen.. så du kan ta bort det..

Var det ens NÅGON som svarade på min fråga??

miissmee
0

Jag har läst hela tråden nu

Jag kan säga att nästan alla inte håller sig till själva inlägget.

Så jag tycker att Ekorren har rätt till att ni ta bort det

Sandra-B
0

Tråden handlade om att du skulle starta en djuraffär i Helsingborg, dn fråga var om någon känner till någon uppfödare i närheten av Helsingborg.
Den frågan svarade åtminstone jag på i inlägg #23.
I övrigt så tillåter vi en liten avvikelse i ämnet i trådarna på den här sajten- huvudämnet för den är tråden var djuraffär (frågan handlade om uppfödare fanns i närheten) och diskussionen handlade om djuraffär samt även om uppfödare.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Dressan
0

Eller så tar man bara bort allt och börja om på nytt.. så folket håller sig till inlägget :)

Mvh Caroline

Ekorren-perro
0

Ta bara bort inlägget.. så skapar jag ett inlägg som ni igentligen vill kommentera/prata om - Djur i en Djurraffär.. För det vi har är ingen liten avikelse.. utan en stooor.. alltså har jag fått 1 svar av 108?

Marsvinlove
0

#107 Jag tycker fortfarande att h*n får ta och skylla sig själv. H*n postat massa otrevliga inlägg och lagt in massor med likadana inlägg gång på gång-och nu ber h*n att vi ska ta bort det, h*n får väl tänka på konsekvenserna av vad h*n skriver innan h*n postar otrevliga inlägg. Jag tycker inte heller att man ska ge sig för hot, som Sandra-b skriver.

Ekorren-perro
0

haha.. #112.. Jag frågade för läääänge sedan om dom kunde ta bort det.. innan allt startade.. men Sandra ville inte det…

Sandra-B
0

Fast Över 30 av de 108 inläggen har varit de som du trakaserat sajten med så fär får du skylla dig själv att det blivit så många inlägg i tråden.

Jag står fast vid mitt beslut- tråden kommer inte att tas bort bara för att du hotar och trakasserar den här sajten.
Vi har regler (överenskommelse mellan Sajtvärd och medarbetare) gällande borttagande/låsning av trådar och de tänker jag följa.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Marsvinlove
0

haha på dig själv du! Det startade från hela första början tycker jag! I början skrev du faktiskt att du inte bryr dig om vad vi tycker t.ex hur snällt är det? sen fortsatte du med massor av otrevliga inlägg. Vissa av dem har tagits bort.

Ekorren-perro
0

Att ni håller på såhär kan ju inte vara bra för era medlemmar..

I denna frågan har jag ju rätt. och du vägrar att inse det.. Jag frågade lååångt innan all ballade ur om ni kunde ta bort / låsa inlägget…

Men det vill ni inte, så det var ni( inga namn) som fick det att balla ur….

…. det ända jag ville var att byta topic……

Marsvinlove
0

#117 Och såklart skyller du på oss. Tror du att vi tycker det är roligt att du postar inlägg på inlägg och trakasserar oss medlemmar? i inlägg #113 Så skrattar du åt mig t.ex. Tycker du att det är snällt eller? Och om du nu inte ville att denna tråd skulle finnas kvar, så skulle ju du åtminstone kunnat sluta skriva i den och bara låta den varit för länge sen!

Ekorren-perro
0

Ni är ju riktigt…

Här försöker jag börja om på en friendlt start… men så tar ni bort det…

Ni fattar väll då att jag kommer fortsätta??….

Sandra-B
0

Vi hade det faktiskt bra bland våra medlemmar ända fram tills idag när detta dök upp.

Anledningen till att vi har dessa regler som vi följer väldigt noga är att alla ska behandlas lika- att ingen ska kunna hävda att någon favoriseras eller så- för att skydda oss själva.

Du krävde att tråden skulle bort vilket jag sa att vi inte har några planer på att göra och då började du hota och därefter trakasera oss.

Att jag följer reglerna och inte ger efter för hot fick inte detta att balla ur (som du uttrycker det) utan det var att du inte tänkte dig för innan du skrev samt inte respekterar våra regler som fick det att bli så här.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Ekorren-perro
0

Nej.. jag står nu för att jag inte respekterar dem.. För jag bad om det, men du bara kastar ner min förfrågan i smutsen.. hade du varit mogen, så hade du tagit bort det.. för att inte sätta arsvin iFokus för trakaserier..

Men du var ju tvungen att gnugga det…

Gnag - Gnag

Marsvinlove
0

#122 URSÄKTA men det är ju du som trakasserar oss! OM DU SKULLE VARA MOGEN SKULLE DU SLUTA NU! OCH INTE HÅLLA PÅ MED SÅNT HÄR!

Ekorren-perro
0

Jag kan bli värre :)…

Men du kanske kan tala om för mig när man ansers mogen?

Eller är man bara mogen ifall man har kommit in i pubiteten?..

eller när man är över 21?

[WeepingWillow]
0

Vilket fruktansvärt omoget beteende från en Medarbetare o en Sajtvärd, att medvetet trakassera en annan sajt på det mest barnsliga vis!

Kan du inte bara lägga ner o växa upp lite?

Dressan
0

SERIÖST NU.. jag sa till dig att du skulle sluta.. skit i denna sidan och bryr dig om saker som är viktigare.. detta börja bara bli trams

Mvh Caroline

[WeepingWillow]
0

#124 Mogen är man när man beter sig moget, finns barn mognare än vad du är :S

[Colina]
0

…Det brukar vara en bra idé att ignorera dåligt beteende…

Marsvinlove
0

#129 Men lämna det här då & va lite mogen om du tycker så om oss. Och så har du ingen rättighet att trakassera oss.

[Liinda]
0

Men dags att låsa tråden kanske?

CamillaS
0

#133 Sajtvärden bestämmer.

marsvin-90
0

#45 Nu har ja inte orkat läsa igenom alla resterande svar men för att få starta en djuraffär måste man ha gått vissa kurser som jag har gjort. Om man klarar kurserna får man ett så kallat zoocertifikat så man får öppna en djuraffär.

Marsvinlove
0

#135 Jag tror inte ekorren har lust att lyssna på oss, inte för att han ville det från början heller men om du läser resten av tråden förstår du nog.

Fast flera av hans otrevliga inlägg är bortagna.

Marsvinlove
0

Hmm ja nu är jag också fått "tillträde förbjudet" på svåra tider iFokus, såklart. Men vad har jag egentligen gjort? Det var inte jag som trakasserade massa människor på marsvin iFokus. Ah blir så trött på sånna barnsliga  & oacceptabla beteenden! Hoppas nu att personen ifråga får stå till svars för vad h*n gjort.

elin85
0

Självklart står jag på marsvin iFokus sida, men jag tycker faktiskt att medlemmarna här borde ignorera honom och inte köra samma stil tillbaka. Även om han "får skylla sig själv" så är det inte tillåtet med personliga angrepp och smutskastning. Även om han säger dumma saker så har ju ingen rätt att säga dumma saker tillbaka, det är ju mot reglerna i vilket fall. Så borde inte alla bara lämna den här tråden och gå vidare med ett trevligt marsvin i fokus?

Marsvinlove
0

#138 Mmm ja, jag har varit lite förbannad men nu har jag lugnat mig iaf:P

Men ja, jag ber om ursäkt för jag har ju inte varit sådär jättetrevlig, och för att jag var med och bråkade ganska mycket, men sån blir jag om nån retar upp mig.

Men som elin85 skriver så tycker jag också att vi ska gå vidare med ett trevligt marsvin i fokus nu:) För det brukar ju vara väldigt trevligt här tycker jag.

[WeepingWillow]
0

Samma här, sorry om jag gjorde personangrepp o sånt men jag klarar inte av såna människor som får härja fritt me sitt oacceptabla beteende. Inte heller kan man säga till dom för då blir det ännu roligare för dom  att härja runt.

Han påminde väldigt mycket om min lillebror när han va i 9-årsåldern o jag runt 14. Jisses vilka fajter vi hade, lillebror vann såklart ordfajterna också! Men lång som man är o kort som han var var det bara att klappa till så hårt man kunde tills han grinade :P Vi växte ju dock upp båda 2, som tur är haha.

I fortsättningen ska jag inte bry mig om nått sånt här händer igen iaf :D

Marsvinlove
0

#140 Mm ja har också ganska svårt för att inte bli arg om nån retar upp mig. men i fortsättningen ska jag också försöka ta och ignorera:)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.