Underviktig.
Hej, jag måste fråga vad jag ska göra. Kitty är 1 år snart (om 10 dagar alltså 14de.) Hon väger inte mera än 780 gram och jag gör allt för få upp henne. Men det går inte hon kommer inte upp till 800-900. Jag vet inte riktigt längre vad jag ska göra. Får antagligen börja stöd mata henne igen. Eller finns det något som är bättre? Hon äter och så men går absolut inte upp.
Jag börjar bli jätte orolig över henne.
Hur är hon byggd? Jag har en mindre hona på ca 2år (omplacering) som väger runt 800g som jag inte får upp något mera i vikt.
Är dina hona mager? Känner och ser man revbenen?
Hur mkt mat och vad för mat får hon? Hur är det med de andra marsvinen/marsvinet i buren? Är denne också underviktig?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 - man känner inte revbenen faktiskt. Hon har en rund mage. Hon äter jätte mycket mat. Och jag delar upp all mat så alla får egna fat som de äter ifrån. De andra två är ''normala'' Du kanske har rätt att jag inte kan få upp henne mera.
#2 Ja det kan ju bara vara så att hon är lite mindre och smalare byggd än dina andra :-) Men fortsätt forfarande att ge lika mkt mat ändå, det kan vara så att hon lätt går ner i vikt också.
Bland mina 5 marsvin, varav 4st är honor så är det väldigt kraftig variation på vikt, minsta väger som sagt runt 800 medan den största väger närmare 1400g och då är det variation i storleken också
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 - jag ger henne alltid lika mycket :) Hon är väl som mig. Jag har svårt att ta mig upp i vikt men rasar lätt, hhaha man blir som man umgås!

#4 Somliga har tur;) Nejmen jag tror också att hon bara är liten till växten ,verkar så iaf. Det är bara att fortsätta som vanligt helt enkelt:)
Min donna har gått ner ytligare lite, Tror ni hon kanske inte trivs med sina bur kompisar?
Hur mkt har hon gått ner?
Hur tycker du att det fungerar med burkompisarna? Bråkar de ofta? Blir hon utfryst?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 - Hon ligger ofta i ett hörn, och kommer någon av de andra för nära skriker hon jätte högt hon väger nu 698 gram. Så hemskt hon är ju så smal..
Smal? Igår skrev du att hon hade mage och man inte kände revbenen?
Ja jag vet faktiskt inte vad du kan göra mer än att fortsätta mata och ja kanske byta burkompisar om hon nu inte trivs. Annars kanske hon är sjuk på något sätt också? Så att det hon äter inte tas upp av kroppen.
Jag hoppas att någon annan kan svara bättre, finns även andra trådar om detta ämne.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 - jo hon kändes inte så smal när jag satte tillbaka sophie. Men nu idag så kände jag hur smal hon hade blivit. Jag tror hon inte gillar sophie. Hon är ju den som styr och ställer i buren (sophie.) Jag vet inte heller vad jag ska göra. Kanske ska ta henne till vetten om hon inte går upp så mycket mera.. Eller försöka inskaffa en ny burkompis åt henne.. Ja har ju bara 3 stycken hemma för tillfället.. Så tragiskt
Så hon har alltså gått ner 82 gram på en dag?
#11 - ja jag antar det. Eller det är väl 3 för vägde henne för 3 dagar sedan..
Okej då tycker jag att du ska kolla igenom henne noga och se om du kan hitta något uppenbart fel tex någon tand som gått av, Ohyra eller nåt annat. Och sen kontakta veterinären för det verkar gå väldigt fort och då gäller det att agera fort när man inte vet vad det är :/
Hoppas det går bra iallafall!
#13 - det ska jag göra imorgon när mamma är vaken så hon kan hjälpa mig. Och i värsta fall ringa.. Men konstigt att de andra inte är något fel på :o
Jag har en fullvuxen hona som inte heller vill öka i vikt. Jag har slutat bry mig helt om vikten, för att istället fokusera på en bra kroppsform. Hon kom hit väldigt underviktig, gick upp 100 gram väldigt fort och sedan dess har hon gått upp yttligare 100 gram på ca ett år. Den senaste tiden har hon stått stilla, pendlat ca 40 gram varje vecka, men inget som jag tycker är oroväckande. Hon är liten till växten, det får man inte bortse från.
Precis som oss människor olika byggda osv. Om de trots allt äter, är pigga och friska ser jag ingen anledning till att man behöver kontakta veterinär. I ert fall är det däremot mindre bra om hon gått ner såpass mycket så fort..
#10 Du kan ju vänta till Sophie fått sina ungar och isf ha en av ungarna med henne, om det skulle vara så att hon fortfarande är utanför :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 - precis vad jag tänkte, kände på henne lite snabbt idag. Känner inga fel. Och hon var ganska liten flicka när hon kom hem till mig. Och hon har inte växt speciellt mycket i längden heller.