Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1085 ggr
ilovepiggies
0

Otam!

Hej :) Jag har haft marsvin i två år nu ungefär, och för ett år sedan fick min mamma en ny pojkvän och han och hans ena dotter är allergiska :( Jag har marsvinet och två kaniner i två burar som är sammankopplade i ett "hundhus" med värmelampa och mycket hö.

Mitt marsvin trivs väldigt bra med kaninerna, dom är nästan som hans mamma och pappa :P Men iallafall så när jag tar in honom (jag kan ha honom inne ett litet tag) och sätter honom på golvet, på en madrass, i famnen eller vars som helst så sitter han bara stilla och tittar på mig, ibland kanske han rör sig lite men han vill inte ha någon godsak eller något men när jag lyfter upp honom för att gå med honom till buren igen då krafsar han och vill ner och så, han vill jättegärna komma till buren för när man är utanför buren och har öppnat luckan så hoppar han nästan dit :P

Men hur gör jag för att få honom mer tam? Alltså när jag ska sitta och gosa med honom så sitter han stilla och kurrar när jag stryker honom på ryggen.. Är det bra eller dåligt?

freddiie
0

För det första, en kompis = ett mycket gladare marsvin. Jag hade också bara ett marsvin i början, och han ville också in i buren nästan direkt. Det var kanske två och enhalv vecka jag hade det såhär, och sedan när jag köpte en kompis, OJ vilken skillnad det var, så jag rekommenderar att du skaffar en kompis till honom :)

emelie92
0

Precis som #1 skriver så ska du ha en marsvinskompis till marsvinet, det kommer att göra skillnad.

Och varför har du en värmelampa hos kaninerna & marsvinet? Har du marsvinet utomhus på vintern?!?

Fiona
0

Precis som ovanstående skriver så ska din lilla gris ha en kompis, det är tom olagligt att bara ha ett marsvin. Bor marsvinet tillsammans med kanierna alltså? Även om dom kommer bra överens så finns det risk att kaninerna skadar den lilla grisen.

Men fortsätt att kela med honom regelbundet så kommer han att bli tamare, men somsagt så är en marsvinskompis steg & prioritet 1 =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Med risk för att låta upprepande, men marsvin är flockdjur och ska enligt lag bo med en kompis av samma art. Det är dessutom grunden till att få marsvinet tamt, tillsammans är de mycket tryggare. Att han vill tillbaka till buren är inget konstigt, det är ju det som är hans bostad och trygga plats där han spenderar den mesta tiden. Ta upp honom regelbundet och låt honom känna sig bekväm hos dig, ett sätt är att ge honom lite grönsaksbitar - alla marsvin älskar mat och de äter bara när de är trygga :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tensing
0

Vissa marsvin ogillar att bli klappade på ryggen.. Prova under hakan eller vi nos/öron. Muta med något gott när det sitter i famnen 2-3 dagar så lär det nog kännas bättre.