Grums i ögat
Vårt marsvin Floyd har ofta klumpar av något vitt på båda sidor om ett öga. Ibland ligger han med ena ögat lite halvslutet. Kan han ha något i ögat eller kan det vara någon irritation/inflamation? Jag är lite osäker på vad jag ska göra..
Han har haft detta i flera veckor ska jag tillägga. Verkar inte störas av det i övrigt
Det kan vara så att Floyd fått ett höstrå i ögat som nu irriterar eller något annat. Har du baddat ögat och försökt göra det rent? Om du har det och att det fortfarande fter flera veckor finns kvar så hör med en vetrinär om vad det eventuellt kan vara.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det ser inte ut som på de här bilderna?
http://www.home.vxu.se/epeso05/humla_06/images/marsvin/sjukdomar/fattyeye.jpg
Är det något som sitter fast i ögat eller något som kan tvättas bort?

Nej det ser inte ut som det alls. Ögat ser helt ut som vanligt, utom att det kanske kan vara en liten hinna eller något.. är lite osäker. Han har kolsvarta ögon och kolsvart päls runt så det är lite svårt att se bra…
När Calypso hade fått ett minimalt höfrö i ögat blev hans öga som på din beskrivningen Monkan, så testa att lyfta på ögonlocket och kolla om det finns något där. Om det gör det (kolla noga!) så kan du rengöra en pincett och försiktigt plocka ut höfröt/biten/flisen m.m. med. Det vita kan ta ungefär en dag att försvinna, har det inte försvunnit något efter 2 dagar bör du kontakta veterinär.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nu har jag beställt tid hos veterinären imorgon så får vi se vad det är för fel…

Nu har vi varit hos veterinären. Han kunde inte se något speciellt men vi fick ögondroppar vi ska använda i 10 dagar. I tillägg fick Frank salva för nosen - har antydan till svamp… 1100 kr kostade det besöket! Dyrt att ha små krabater
Gösses, det var dyrt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4